بسترهای فرسوده، مهم ترین مانع رونق صادرات

شافعی مشکلات خارجی صادرات را مهمتر از موانع داخلی بر شمرد و افزود: حمل و نقل شکننده فرسوده،مشکلات بانکی و به روز نبودن مقررات داخلی با بین المللی از مهمترین موانع راه صادرات هستند همچنین برگزاری نمایشگاهها برای تعامل بیشتردرحوزه صادران اهمیت ویژه ای دارند

در بیستمین دوره روز ملی صادرات  که با حضور مهمترین مقامات اجرایی کشوربرگزار شد غلام حسین شافعی بعنوان رئیس اتاق صنایع، معادن و کشاورزی ایران بعنوان مهمترین تشکل بخش خصوصی کشور در حوزه اقتصاد به ایراد سخنانی پرداخت.

وی ضمن تبریک روز ملی صادرات و تشکر از وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و تجارت بعنوان متولی برگزاری این مراسم گفت:خوشحالیم غالب سخنان ریاست جمهوری همان درخواستهای بخش خصوصی در حوزه صادرات و تولید بود.همانطور که اشاره شد صادرات امروز بیانگرقدرت اقتصادی و توانمندیهای اقتصادی هر کشور است و هیچ مولفه ای به اندازه صادرات نمی تواند شاخص رشد اقتصادی کشورها باشد.

وی افزود: روز ملی صادرات فرصتی است که  توانمندیهای اقتصادی به نمایش در بیاید وکسانی که با تحمل شرایط دشوار در این زمینه تلاش می کنند، مورد تقدیر و تشکر قرار بگیرند.کسانی که بی وقفه در این رقابت نابرابر حضور خود را حفظ کردند و نام ایران را در بازارهای جهانی زنده نگه داشتند.

شافعی گفت: در شرایطی که دولت مخارج خود را از نفت تامین می کند تولید رو به افول و واردات به محور تجارت بدل می شود و به تبع آن نرخ ارز تصنعی پایین نگه داشته می شود تا گزندی به صادرات وارد نشود. این مشکلی است که سالهای سال با آن دست به گریبانیم و تهدیدی جدی برای صادرات محسوب می شود.

وی با مقایسه پتانسیل نیروی انسانی مالزی و ایران و رابطه آن با صادرات دو کشور گفت: حجم صادرات کشوری مانند مالزی با 30 میلیون نفر جمعیت،200 میلیارد دلار است با ای مبنا ایران با 80 میلیون نفر جمعیت می بایست بالغ بر 500 میلیارد دلار باشد.این در حالی است که رقم فعلی صادراتی ما به شدت ناچیز است.

شافعی در ادامه افزود: گرچه امروز به برکت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت یازدهم،غل و زنجیرهای دوران تحریم قدری از پای اقتصاد ایران برداشته شده لکن صادرکننده ایرانی در قیاس با رقبای خود هنوز فروشند جذابی محسوب نمی شودو چون هم به لحاظ تکنولوژیی و هم از نظر قیمت تمام شده کالا و دیگر مصائب حوزه تولید و صادرات و بازاریابی و مشکلات بانکی دچار مشکل است.

وی گفت: مقایسه پتانسیل، ظرفیت و امکانات ایران با دیگر کشورها، توقع بالاتری را از فعالان اقتصادی ایجاد می کند و اگر قرار باشد در به پاشنه سابق بچرخد نمی شود انتظار زیادی را داشت.ما در شرایط ویژه به سر می بریم و احتیاج مبرم به تصمیم گیری های ویژه داریم. آینده صادرات و تولید کشور در گرو اجرایی شدن این تصمیم هاست.

شافعی به سند راهبرد ملی توسعه صادرات مدون درپنج سال قبل اشاره کرد و گفت: تقاضای ما این است که این سند مورد بازبینی قرار بگیرد و شرایط پس از برجام،سیاست های اقتصاد مقاومتی و نیز برنامه ششم در آن گنجانده شود.در این راستا اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون آمادگی همکاری  و همفکری در بازبینی این سند را دارند.

رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد طرح های تشویقی صادرات گفت: خیلی از کشورها این سیاست را دنبال می کنند و ملاک کار صادراتی آنها بر مبنای حمایت های همه جانبه است.اما متاسفانه با اتفاقاتی که در این سالها شاهد آن بوده ایم دولت ها نشان داده اند که هیچوقت نمی توان به سیاست های تشویقی امیدوار بود.در حالی که اهرم خیلی مهمی برای توسعه صادرات است.

شافعی مشکلات خارجی صادرات را مهمتر از موانع داخلی بر شمرد و افزود: حمل و نقل شکننده  فرسوده،مشکلات بانکی و به روز نبودن مقررات داخلی با بین المللی  از مهمترین موانع راه صادرات هستند همچنین برگزاری نمایشگاهها برای تعامل بیشتردرحوزه صادران اهمیت ویژه ای دارند.

وی گفت:احساس می شود برخی برای شنیدن سخنان رییس جمهور پنبه در گوش خود فرو کرده اند و دستورات در مرحله اجرا متوقف باقی مانده و روند قبلی ادامه پیدا می کند. قریب یکسال ازبرجام گذشته و ما آرام آرام در حال خروج از پیله انزوا هستیم.به خوبی آگاهیم که زخم تحریمها تا سالهای آتی بر چهره اقتصاد باقی خواهد ماند.با درک شرایط موجود و با همکاریهای سازنده باید موقعیت پیش آمده را به سرانجام رساند.    

کد خبر 13564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =