قفل های اصلی صادراتی ایران کدامند؟

وزیر صنعت معتقد است تا پایان امسال صادراتمان به ۶۸ میلیارد دلار می رسد اما رییس کمیسیون صادرات مشکلات این مسیر را بازگو می کند

روز پنجشنبه همایش بیستمین سالروز ملی صادرات در سالن اجلاس سران با حضور رییس جمهور برگزار شد. در این جلسه یکی از آمارها یا اخبار مهم در مورد صادرات غیرنفتی را وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان اعلام کرد. به گزارش اگزیم نیوز نعمت زاده در این همایش مهم اعلام کرد صادرات غیرنفتی به 70 درصد کل صادرات کشور رسیده است. وی که این آمار را با آمار مشابه در سال 56 مقایسه می کرد گفت در آن زمان سهم صادرات غیرنفتی از کل صادرات 600 میلیون دلار معادل 4 درصد بوده که رقم قابل ملاحطه ای نیست.

در این بین اما وزیر صمت از برخی موضوعات توضیحی نداد اما انطور که کارشناسان می گویند جهش سهم صادرات به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و کاهش واردات از یک طرف، کاهش صادرات به دلیل چالش های سیاستی دولت قبل و تحریم ها از طرف دیگر، پایین آمدن قیمت های محصولات صادراتی و وارداتی از طرف دیگر و دلایل مشابه اندکی با اختلاف معیار روبرو است با این حال این میزان پیشرفت خبری خوب برای اقتصاد ایران محسوب می شود. نعمت زاده در عین حال دو آمار را اعلام کرد نخست آن که در 6 ماهه امسال میزان صادرات به 28 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده و دوم این که قرار است تا پایان سال در حدود 10 میلیارد دلار به میزان صادرات سال قبل افزوده شود. به عبارتی 68 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در انتظار کشور است.

وی به افزایش 15 درصدی صادرات غیر نفتی پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه اشاره و تصریح کرد: امیدواریم به صورت مستمر این رشد تحقق یابد و سال های اول با سرعت بیشتری این حرکت را پیش ببریم. وی گفت: اگر بتوانیم صادرات غیرنفتی را امسال در مقایسه با سال گذشته 10 میلیارد دلار افزایش دهیم رشد 20 درصدی در صادرات محقق خواهد شد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه رشد صادرات کشور با مشکلات وموانعی  هم روبروست افزود: تحریم ها و فشارهای ظالمانه دشمنان از جمله موانع بیرونی و مقررات دست و پاگیر و عملکرد ناکارآمد برخی دستگاه های اجرایی از جمله موانع داخلی صادرات است.
در این رابطه محمد لاهوتي، رئيس كنفدراسيون صادرات ايران موانع و مشكلات صادرات را به 2 بخش موانع داخلي و موانع خارجي تقسيم مي‌كند. او در مورد موانع داخلي به مشكلات ساختاري اشاره مي‌كند: «اولين مشكل در حوزه تجارت بين‌الملل، ساختاري است كه اين ربطي به دولت فعلي يا قبلي ندارد؛ اين مشكلات از زمان جنگ يا قبل از آن در اقتصاد ايران ريشه دوانده و امروز هم همين موانع، اقتصاد كشور را رنج مي‌دهد.» لاهوتي يكي از مشكلات حوزه تجارت بين‌الملل را توان پايين توليدات داخلي در رقابت با كالاي مشابه در بازار مي‌داند و مي‌گويد: «قيمت تمام‌شده كالاي ايراني نسبت به كالاي مشابه رقيب، بسيار بالاست كه اين به چند فاكتور اصلي برمي‌گردد؛

اول غيرواقعي بودن نرخ ارز و بعد عدم تمايل دولت‌ها به افزايش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم؛ درحالي‌كه در قوانين بالادستي دولت‌ها براي حفظ توليد و صادرات كالاهاي ايراني بايد نرخ ارز را افزايش دهند، ولي دولت‌ها به‌دليل سياست‌هاي پوپوليستي سرعت تورم نسبت به ارز را تنظيم نمي‌كنند؛ در پايان هر سال قيمت‌ها بالاتر رفته و اين به‌معناي فاصله گرفتن از رقابت است

لاهوتي که با پايگاه خبري اتاق ايران گفتگو کرده مي‌گويد: «به‌دليل پايين نگه داشتن نرخ ارز و به‌دليل تعرفه‌هاي غيرمنطقي به بهانه حمايت از توليد - دليل اصلي آن هم پايين بودن نرخ ارز است - آمار قاچاق در كشور رشد مي‌كند كه ضد‌توليد است. اين وضعيت در هيچ كشوري وجود ندارد كه حتي كالاي مصرفي هم به‌صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود.» سيدرضي حاجي‌آقاميري، رئيس كميسيون توسعه صادرات اتاق ايران نيز معتقد است: در روز ملي صادرات بايد سياست‌ها و استراتژي توسعه صادرات غيرنفتي واقعي بازخواني شود تا موانع و مشكلات اين حوزه شناسايي و برطرف شود.

اين فعال اقتصادي مي‌گويد: «دغدغه ما در توسعه صادرات، صادرات غيرنفتي واقعي است نه صادرات نفتي؛ ما خيري از صادرات نفتي نديده‌ايم. براي اينكه اختيار فروش نفت به ميزان زيادي دست ما نيست، كشورهاي خريدار در شبكه جهاني ميزان خريد و قيمت خريد را مشخص مي‌كنند. نفت و سياست به‌هم‌پيوسته هستند و اتكا به صادرات نفتي كار درستي نيست و اساس توسعه صادرات را متزلزل مي‌كند.» عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران مي‌گويد: «صادرات غيرنفتي مثل ميعانات و پتروشيمي كه وابسته به نفت است، خيلي نمي‌تواند محور اصلي توسعه صادرات غيرنفتي باشد. براي اينكه اين حوزه هم تحت‌تأثير نوسانات بازار نفتي است.

رفتار خردمندانه اين است كه صادرات غيرنفتي را بدون بخش‌هاي وابسته به نفت درنظر بگيريم.» رئيس كميسيون توسعه صادرات اتاق ايران مي‌گويد: «جايي كه ما در صادرات غيرنفتي واقعي ايستاده‌ايم، جايگاه محكمي نيست؛ خيلي از اقلام صادراتي غيرنفتي ما كاهش داشته است؛ اگرچه برخي از اين اقلام بعد از برجام افزايش نسبي داشته اما كافي نيست. ما بايد در اين روزها، سياست‌هاي گذشته را ارزيابي و نقد كنيم؛ نه اينكه رفتار كليشه‌اي داشته باشيم.» عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران درباره چرايي كاهش اقلام صادرات غيرنفتي معتقد است: «افزايش فصلي و موقت اقلام صادراتي خيلي مورد اتكا نيست؛ ما بايد براي تثبيت وضعيت، استراتژي مناسبي داشته باشيم. درصورت نبود استراتژي، جهش‌ها به واقعه ناگهاني متصل شده و بعد از مدتي فراموش مي‌شوند

کد خبر 13574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =