اولویت ضریب نفوذ در بازارهای صادراتی

شریفی نیک نفس: پیش از یافتن بازار جدید باید سیاست استراتژی نفوذ در بازار را اجرا کنیم تا بتوانیم در بازارهای موجود روی قیمت ها تاثیر بگذاریم

در شرایطی که نوسان بهای نفت و ارتباط تنگانگ درآمدهای نفتی با تلاطم های سیاسی و اقتصادی در جهان، نقش تاثیرگذاری در اقتصادهای نفتی مانند ایران ایفا می کند، توسعه صادرات غیرنفتی بیش از پیش اهمیت یافته است. طراحی راهکارهای نوین در این مسیر گام مثبتی در جهت توسعه اقتصادی و تقویت ثبات در جوامع خواهد بود. علاوه بر این، ثبات اقتصاد به عنوان پیش زمینه ورود سرمایه خارجی به کشور گام بعدی این مسیر است و به این ترتیب با تقویت تولید و سرمایه گذاری در فضایی امن و باثبات، زنجیره ای از اقدامات پیش رو در راستای ارتقای صادرات در بخش غیرنفتی ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است، یافتن بازارهای بالقوه و تعبیه ابزارهایی برای توسعه بازارهای صادراتی فاکتور مهمی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی به شمار می آید. برای ارزیابی و شرح بهتر این رویکرد گفتگویی داشتیم با مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و فعال اقتصادی حوزه بازرگانی که در ادامه می خوانید:

بازارهای خاورمیانه در معرض افزایش ریسک

مهدی شریفی نیک نفس در گفتگو با اگزیم نیوز درباره کشف بازارهای بالقوه در راستای توسعه صادرات بیان کرد: بازارهای خاورمیانه بطور ذاتی به سمت آسیای دور و هند متمایل است.

نیک نفس تشریح کرد: با توجه به اینکه این بازارها در حال حاضر به سمت تولید و خودکفایی در برخی محصولات رفته اند، ریسک صادرات به آنها برای ما افزایش می یابد؛ بخصوص بازار پتروشیمی ما در چین که با توجه به تولید محصولات پلیمری و تامین متانول از زغال سنگ و سرمایه گذاری در این زمینه روز به روز پریسک تر خواهد شد.

وی افزود: اگرچه چین همچنان بزرگ ترین مصرف کننده دنیا است اما ما برای تحکیم جایگاه صادراتی خود باید به فکر بازار جایگزین  برای محصولات نفت و پتروشیمی باشیم.

تقدم استراتژی نفوذ در بازار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: بازارهای اروپایی قبل از تحریم ها یکی از بازارهای اصلی ما بودند و باید برای بازیابی بخش های از دست رفته این بازارها تلاش بیشتری بکنیم. در بحث بازارهای جدید نیز آفریقا و کشورهای در حال توسعه آ سه آن بازارهای خوبی هستند منتها پیش از یافتن بازار جدید باید سیاست استراتژی نفوذ در بازار را اجرا کنیم تا بتوانیم در بازارهای موجود روی قیمت ها تاثیر بگذاریم.

لزوم مدیریت یکپارچه در بازارهای هدف

شریفی نیک نفس همچنین بیان کرد: به عنوان مثال با توجه به تفرقی که در صنعت پتروشیمی در بحث صادرات وجود دارد نمی شود سیاست های نفوذ را پیاده کرد. زمانی که دو مجتمع داخلی ما محصول همزمان و یکسان دارند بجای هماهنگی با هم در بازار هدف به رقابت می پردازند و این عدم یکپارچگی در بلندمدت به ما آسیب می زند. لذا فقدان یکپارچگی سیاست نفوذ را با شکست رو به رو خواهد کرد.

وی افزود: مگر اینکه دولت و نهادهای حاکمیتی هرچه سریعتر به این نتیجه برسند که باید بازارهای صادراتی را بصورت یکپارچه مدیریت کنند. سیاست یکپارچه سازی مدیریت پیش از خصوصی سازی اهمیت دارد و باید در درجه اول انجام پذیرد. راهکارهای لازم و سازوکار مدیریت جامع و یکپارچه در دنیا وجود دارد و انجام می شود.

این مدیر حوزه بازرگانی پتروشیمی همچنین گفت: با شرح این مشکلات نمی توان انتظار داشت در بازارهای جدید موفق باشیم؛ چراکه در همین نمونه پتروشیمی ها عمل کردن بصورت منفرد ایجاد مشکل می کند. اگر یکی از شرکت های پتروشیمی موفق است حتماً یک مشتری خوب پیدا کرده است اما حداکثر بتواند طی یک قرارداد یکساله آن بازار را نگه دارد و لذا نمی توان از چنین موفقیت های پراکنده و موردی به عنوان سیاست بازاریابی یاد کرد.

سبدهای ترکیبی، استراتژی رشد صادرات

شریفی نیک نفس در مورد استراتژی های جذب بازار در شرایط کنونی افزود: براساس گریدبندی محصولات صادراتی ایران باید گفت برخی محصولات را می توانیم در قالب سبد بفروشیم؛ به عبارتی یک محصول که تقاضای زیاد و بازار خوبی دارد در کنار محصولی که بازارهای آن اشباع شده قابل فروش است و به این ترتیب برای محصول کم تقاضا انگیزه خرید ایجاد می شود.

وی در پایان بیان کرد: بعضی محصولات نیز هستند که قابلیت حضور مستقیم در بازارها را دارند؛ در مورد آنها باید براساس حاشیه سود در هر بازار، بازارها را مدیریت و تفکیک کنیم. این یکی از امتیازاتی است که تنوع محصولات پتروشیمی برای ما ایجاد می کند.

کد خبر 14861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =