اصطکاک سود تسهیلات، مانع گردش چرخ تولید

وضعیت موجود نرخ بین بانکی و عدم کاهش مجدد نرخ سود بانکی می تواند بیانگر تحقق ناقص اهداف پولی میان مدت در اقتصاد سال ۹۵ باشد

مدیرعامل نساجی گلفام می گوید: چین، رقیب اصلی ما در بازارهای CIS است، ما مثل آنها وام کم بهره و مشوق های صادراتی نداریم؛ قیمت تمام شده بالا قدرت رقابت ما را سلب کرده است.

افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و رسیدن آن به دامنه ۲۰ تا ۲۵ درصد می تواند سیگنالی از  شکست سیاست کنترل نرخ‌ در بازار پول باشد. به گزارش اگزیم نیوز، بانک مرکزی از اوایل سال گذشته کنترل نرخ سود در بازار بین بانکی را با هدف کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات در دستور کار قرار داد که وضعیت موجود نرخ بین بانکی و عدم کاهش مجدد نرخ سود بانکی بیانگر تحقق ناقص اهداف پولی میان مدت در اقتصاد سال 95 است. نرخ سود بالای تسهیلات به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات تولید و شاید اصلی ترین مانع ارتقای رقابت صادراتی ایران در بازارهای جهانی به شمار می آید.

مسیح میرلوحی، مدیرعامل گروه نساجی گلفام در گفتگو با اگزیم نیوز در این باره تشریح کرد: قاعدتاً سود بانکی روی گردش اقتصادی و به ویژه بخش تولید موثر است. تولیدی که با تسهیلات 20 درصدی به راه بیفتد، امکان صادرات را از بین می برد.

وی افزود: کشورهای دیگر با نرخ های 4 یا 5 درصدی از بانک هایشان وام می گیرند، ما چگونه با این تفاوت فاحش رقابت کنیم؟

این فعال اقتصادی و بازرگانی گفت: اینکه بانک ها به عنوان واسطه های مالی در اقتصاد در برابر کاهش نرخ سود بانکی مقاومت می کنند، جای تعجب دارد. بانک ها براساس نرخ های بالا برنامه ریزی کرده اند و بخشی از منابعشان را در جای دیگری سرمایه گذاری کرده اند. بنابراین اگر الان نرخ سود پایین بیاید ضرر می کنند. از طرفی هم نمی خواهند منابعشان را از دست بدهند و نقدینگی در اختیار تولید بگذارند.

میرلوحی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی روند نرخ سود بانکی در ماه های آینده افزود: علیرغم وعده های دولت برای تدوام کاهش نرخ سود، تاکنون که نرخ پایین نیامده است؛ به همین دلیل و با در نظر گرفتن روند رو به افزایش قیمت دلار بعید است سود بانکی در ماه های آتی بار دیگر پایین بیاید.

نرخ سود بانکی، حلقه اول رکود صادراتی

مدیرعامل گروه نساجی گلفام همچنین گفت: اگر می خواهند تولید جان بگیرد، باید از تولیدکننده بهره ناچیز دریافت کنند؛ کارآفرینی و چرخه تولید با سود اسمی 20 درصد که تا هنگام تسویه حدود 22 الی 23 درصد تمام می شود  به راه نمی افتد.

مسیح میرلوحی با اشاره به اینکه چین، رقیب اصلی ایران در صادرات نساجی و پوشاک است بیان کرد: ما مثل آنها جایزه صادراتی نداریم، تسهیلات ارزان هم نداریم؛ علاوه بر این ها در تامین مواد اولیه مشکل داریم. چین در صنعت نساجی بسیار فعال است. این است که ما در رقابت جهانی شرکت نمی کنیم.

وی افزود: گروه نساجی گلفام از سال 83 تا 85 صادرکننده نمونه بود. اما روند صادرات ما از سال 86 تاکنون افت شدیدی پیدا کرده است. در حال حاضر هم صادرات داریم اما رقم آن قابل توجه نیست. از حدود 1 میلیون دلار صادرات در سال 85  به 100 هزار دلار و گاهی 300 هزار دلار رسیده ایم.

مدیرعامل نساجی گلفام به اگزیم نیوز گفت: در حال حاضر در روسیه مشتری داریم ولی قیمت تمام شده بالا اجازه نمی دهد محصولمان را در بازار روسیه بفروشیم. سطح تولید هم به دلیل مشکلات اعتباری پایین است. نمی توانیم دستگاه ها و نیروی کار جدید را با این تسهیلات گران وارد خط تولید کنیم. اگر در همین ساعت بگویند به شما وام 10 درصدی می دهیم، 50 60 نفر را مشغول به کار می کنیم.

میرلوحی افزود: ما در تمام کشورهای حاشیه خزر بازاریابی کرده ایم و می دانیم که بازارهای CIS پتانسیل خوبی برای جذب محصولات ما دارند. همچنین توان حضور در آن بازار ها را داریم اما همچنان رقیب اصلی ما چین است. نرخ سود 3 تا 5 درصدی تسهیلات بانکی در چین قدرت رقابت بالایی به آنها داده است.

حلقه مفقوده دوم در فرایند صادرات

مدیرعامل گروه نساجی گلفام معتقد است مشکلات فرایند صادراتی به دو حوزه تولید و صادرات قابل تفکیک هستند. میرلوحی در این باره می گوید: در بحث تولید نرخ سود مهم ترین مشکل است ولی در بحث تجارت فقدان تعرفه ترجیحی با کشورها معضل مهمی در این بخش ایجاد کرده است.

وی افزود: امکان خرید ماشین آلات جدید با تسهیلات گرانی که به سختی داده می شود وجود ندارد؛ وثیقه های سنگین مانع دیگر این مسیر است چراکه اگر وثیقه داشتیم احتیاجی به بانک نبود، همانطور که وقتی پول در جیب ما باشد نمی رویم قرض بگیریم.

میرلوحی گفت: کسی که میخواهد کارآفرینی کند به حمایت و اعتماد نیاز دارد نه تعیین وثیقه های سنگین تسهیلات.

وی در پایان افزود: خط تولید جدید می تواند فروش در داخل و مشتری صادراتی ما را افزایش دهد اما کمبود منابع مانع از اجرایی شدن طرح های توسعه ای می شود.

نرخ سود بانکی در کنار موانع صادراتی موجود، نفس تولید و صادرات کشور را بند آورده است. به نظر می رسد تا زمانی که بانک ها کمی از ادعای خود پایین نیایند و نرخ سود را بویژه برای تولیدکننده ها پایین نیاورند، وضع به همین ترتیب ادامه داشته باشد. به گزارش اگزیم نیوز، روند ملایم و صعودی نرخ دلار در کنار اصطکاک نرخ سود بانکی شرایط دشواری را برای تامین مواد اولیه خارجی و رفع تنگنای مالی بنگاه ها ایجاد کرده است.

کد خبر 14900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =