کالبدشکافی خسران اقتصادی حادثه پلاسکو

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف خبر از تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو از سوی اتاق اصناف داد. این کمیته وظیفه دارد ابعاد مختلف این حادثه را مورد بررسی قرار دهد و خسارت های وارده را احصا نماید

ساختمان پلاسکو تهران با قدمتی بیش از نیم قرن یکی از مراکز قدیمی تولید و تجارت پایتخت نیمروز سی ام دی ماه، پس از آتش سوزی چند ساعته فرو ریخت تا سرنوشت 560 واحد تولید و پخش پوشاک در کمتر از چند ساعت به تلی از خاکستر تبدیل شود. از سرنوشت آتشنشانان گرفتار در زیر آوار خبر قطعی در دست نیست و عملیات نجات ادامه دارد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که میزان خسارت از 600 میلیارد تومان تا 1۵00 میلیارد تومان و بیکاری بیش از 3000 نفر قطعی است. کمیته ویژه رسیدگی به حادثه ساختمان پلاسکو و وضعیت اصناف این سانحه در دستور کار اتاق اصناف ایران تشکیل شده تا ابعاد مختلف این حادثه را مورد ‌بررسی قرار دهد.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف در این رابطه با بررسی حادثه آتش سوزی برج تجاری پلاسکو ضمن اظهار همدردی با خسارت دیدگان و خانواده افراد گرفتار در این حادثه گفت: گروهی با هدف تحریک و یا دلسردی مردم مسائلی را مطرح می کنند از جمله زیاد بودن خسارت ها و بی توجهی به اصناف که نباید به آنها توجه کرد.

وی در ادامه گفت: 560 بنگاه با سرمایه شخصی در این مجموعه دست به تولید و ایجاد اشتغال زده اند و متاسفانه  بیش از 3000 نیروی کار از فردای آن روز بیکار شده اند. به گفته وی بیش از 98 درصد از مجموعه پخش کننده تولیدات خود بودند و عملا کارگاه ها در این ساختمان کم بوده اند و واحدهای تولیدی در خارج از ساختمان پلاسکو قرار دارد.

فاضلی خبر از تشکیل  کمیته بررسی از سوی اتاق اصناف به منظور برآورد سرمایه تلف شده داد و اظهار داشت: این کمیته از روز جمعه تشکیل شده تا میزان سرمایه تلف شده، اعم از سرقفلی و پوشاک را ارزیابی کند. وی در ادامه گفت: اتحادیه پیراهن دوزان با از دست دادن 400 بنگاه بیشترین آسیب را دیده  است. به گفته وی از بین 560 واحد، حدود 100 واحد تولید در پلاسکو بیمه داشته اند که حدودا یک ششم از کل واحدها را شامل شده است. اینها تولیدکنندگانی بودند که محصولات خود را پخش می کردند.

رئیس اتاق اصناف گفت: فعلا مشکلات این کارگاه ها در حال احصا است. این حادثه تلخ هشدار و زنگ خطری جدی است به مدیریت شهری و مدیریت سیاسی کشور و ضروری است تا قبل از وقوع حوادثی مشابه و یا بزرگتر از این دست که احتمال آن برای بسیاری از بازارهای ایران ممکن الوقوع است، تدبیری جدی اندیشیده شود.  وی خاطر نشان کرد: اتاق اصناف ایران همه توان خود را در تعامل با ارکان مدیریت شهری و سیاسی مصروف کمک به پیشگیری از این حوادث خواهد نمود.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه این ساختمان بیمه نبوده است ، تاکید کرد: اتاق اصناف ایران با همراهی اتحادیه های صنفی و کمک دولت و با توجه به پیام رییس جمهور و معاون اول ایشان اقدامات لازم را برای حمایت از کسبه این ساختمان خواهد داشت و بعد از برآورد خسارت، کمک های لازم برای سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات تولیدی و کالاها صورت خواهد گرفت.

علی فاضلی درباره احتمال افزایش قیمت البسه  مردانه در شب عید با توجه به حادثه تخریب ساختمان پلاسکو اظهار کرد: در حال بررسی آن هستیم که چه میزان پوشاک در این مکان تولید و چه میزان ذخیره شده است. وی افزود: بعد از انجام بررسی‌ها درصورتی‌که کمبودی برای البسه مورد نیاز شب عید احساس شود در مدت باقی‌مانده آن را از جایی دیگر تأمین می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آینده شغلی 600 واحد فعال در این برج چه می‌شود، آیا فعالیت آنها احیا می‌شود افزود: فعالیت این واحدها دوباره شروع خواهد شد اما باید در نظر داشت که غالب این واحدها بیمه نبودند و اینکه به آنها خسارتی تعلق می گیرد یا خیر هنوز مشخص نیست.

ولی اله سیف، رییس کل بانک  مرکزی نیز عصر دیروز با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو، از تصمیم شبکه بانکی برای اعطای تسهیلاتی به اصناف مشغول در این ساختمان خبر داده و عنوان کرده که این وام با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

 بر اساس برآوردها قرار است به ۵۶۰ واحد صنفی که در ساختمان پلاسکو فعالیت می‌کرده‌اند، این تسهیلات ارائه شود. آن طور که اعلام شده بخشی از این کسبه دارای سرقفلی بوده و برخی هم مستاجر بودند که قرار است اطلاعات آن‌ها از طریق اصناف و هیات امنا و همچنین مالکین دریافت شده و طبق چارچوبی که تعیین خواهد شد، سرمایه آن‌ها تامین شود.

در مجموع قرار است حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این حمایت بانکی از واحدهای صنفی ساختمان پلاسکو تامین مالی شود که ظاهرا از منابع خود بانک‌ها خواهد بود و بانک مرکزی در این رابطه خط اعتباری اختصاص نداده است. این در حالی است که ظرف دو تا سه روز آینده چارچوب پرداخت تسهیلات ۳۰۰ میلیونی توسط دبیرخانه شورای مشترک بانک‌ها تدوین شده و به مرحله اجرا درخواهد آمد.

قرار است اولویت پرداخت تسهیلات در بانک‌ها برای مشتریانی قرار گیرد که از واحدهای صنفی پلاسکو بوده‌اند و بعد از ارزیابی‌های انجام شده تا سقف ۳۰۰ میلیون پرداختی انجام خواهد شد . به عبارتی این گونه نیست که همه واحدها کل ۳۰۰ میلیون تومان را دریافت کنند. دوره بازپرداخت وام ۳۰۰ میلیونی به گونه‌ای است که در ابتدا یک سال تنفس خواهد داشت و بعد از یک سال تا ۳۶ ماه اقساط با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

 

کد خبر 16481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =