تهدیدهای سه گانه برای دستاوردهای اقتصادی

کاهش تورم، توافق هسته ای و بازار ارز سه دستاورد مهم اقتصادی برای ایران محسوب می شود که به نظر می رسد با تهدیدهایی روبرو شده است

از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در حدود 3 سال و نیم می گذرد و تا پایان عمر دولت یازدهم چیزی نمانده است. دولت روحانی طی این مدت مانند همه دولت ها موفقیت ها و ناکامی هایی را تجربه کرده است. امضای توافق نامه برجام یکی ازمهمترین اتفاقاتی بود که در این دوره رخ داد؛ هر چند برخی آن را یک موفقیت پنداشتند و گروه دیگر یک ناکامی. اما باید گفت ثبات اقتصاد ایران و بازگشت سرمایه گذاران به کشور در کنار تولید و صادرات بیشتر نفت و افزایش قدرت چانه زنی در جهان و بهبود آمارهای رشد اقتصادی و تورم و رونق طرح های مهم سرمایه گذاری با مشارکت های جهانی همگی از موفقیت های دولت یازدهم محسوب می شوند.

علیرضا حائری در گفتگو با اگزیم نیوز خصوص ناکامی های دولت یازدهم اظهار کرد: اگر بخواهیم به اختصار از ناکامی های این دولت نام ببریم، می توانیم به کاهش نسبی سرعت رشد صادرات غیر نفتی در دو سال اخیر نسبت به سال 93، پایین بودن رشد تولید واقعی در دو سال اخیر و رکود حاکم بر اقتصاد و بنگاه های اقتصادی کشوردر تمام این مدت نام برد.

رییس سابق انجمن نساجی ایران در ادامه افزود: در اینجا تلاش دارم تا از موفقیت های عمده اقتصادی این دولت طی سه سال و نیم اخیر یادی بکنم که به نظر می رسد در شش ماهه پایانی عمر دولت در معرض خطر است.

حائری در خصوص موفقیت های دولت یازدهم می گوید: از مهمترین موفقیت های دولت در این مدت می توان به کنترل نرخ ارز و ثبات نسبی این بازار، کاهش نرخ تورم تا کمتر از ده درصد و دستاوردهای اقتصادی ناشی از انجام توافق هسته ای موسوم به برجام نام برد که اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم هر سه در معرض تهدید هستند و دولت باید مانع از تهدیدها شود.

وی در خصوص بازار ارز تصریح کرد: چند وقتی است که ثبات بازار ارز دستخوش نوساناتی عمدتا بسوی گران شدن شده است و در این مدت ارزش پول ملی در مقابل ارزهای عمده و خصوصا دلار تا حدود 15 درصد کاهش یافته است که این موضوع دلایل متعددی دارد.

حائری افزود: افزایش نرخ دلار در مقابل ریال، چنانچه برنامه ریزی شده، کنترل شده و هدفمند باشد و قابل پیش بینی برای فعالان اقتصادی باشد، می تواند دارای اثرات مثبتی برای اقتصاد و صادرات غیر نفتی باشد. لیکن چنانچه دارای نوسانات غیر قابل پیش بینی باشد می تواند به التهاب بازار دامن زده و به ضرر همه، از جمله تولید و صادرکنندگان باشد و جو روانی سنگینی را بر فعالیت های اقتصادی حاکم نماید.

این فعال اقتصادی می گوید: بخاطر داشته باشیم که یکی از اهداف اعلام شده دولت در ماه های پایانی سال جاری ، تک نرخی کردن ارز در بازر داخلی بود که با اتفاقات اخیر ، نه تنها این هدف محقق نشد بلکه در برهه ای فاصله بین نرخ ارز دولتی و آزاد افزایش نیز یافت که اگر جلوی ان گرفته نمی شد به سود سوداگران ارز و باعث ایجاد رانت بیشتر می شد.

وی اظهار کرد: هرچند که در دو هفته اخیر، رییس کل بانک مرکزی از کنترل بازار ارز توسط دولت و بازگشت نرخ هر دلار به کانال 3600 تومان خبر داده، لیکن باید دید این بازگشت قیمت ارز موقتی است یا به زودی دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود؟

این کارشناس صنعت نساجی یکی دیگر از دستاوردهای مهم اقتصادی دولت را کاهش نرخ تورم دانست و اظهار کرد: در این مدت یکی دیگر از دستاوردهای مهم اقتصادی که انرژی زیادی را هم از دولت گرفت و حتی متهم درجه اول استمرار رکود در کشور بود، تلاش جهت کاهش نرخ تورم تا کمتر از ده درصد بود که محقق نیز گردید، هر چند که این کاهش سی واحد درصدی نرخ تورم در جامعه بخوبی احساس نشد لیکن در روزهای اخیر و با کاهش 15 درصدی قدرت پول ملی، سر پیکان آن مجددا بسوی بالا نشانه رفته است و اگر جلوی رشد قیمت دلار گرفته نمی شد بازگشت به نرخ تورم دو رقمی دور از ذهن نبود. البته عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارد که می تواند تورم را تشدید کند مثلا افزایش قیمت های جهانی و یا خروج اقتصاد از شرایط تقاضای پایین و ...

وی در آخر به توافق برجام اشاره کرد و افزود: مهمترین دستاورد دولت در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین المللی ، دسترسی به توافق هسته ای با قدرت های بزرگ موسوم به برجام بود که منجر به گشایش های بزرگی در اقتصاد کشور شده و موجب گسترش روابط بازرگانی کشور با سایر دولتهای مهم اروپایی گردید ، علی الخصوص اینکه رفع تحریمهای مربوط به فروش نفت و فعالیتهای آزادانه صادراتی مجتمع های بزرگ پتروشیمی ، کشتیرانی و بیمه ای را درپی داشته و کشور را از انزوای اقتصادی تا حدود زیادی خارج نمود .

حائری می گوید: متاسفانه این مورد نیز با مصوبه اخیر کنگره و سنای آمریکا در خصوص تمدید ده ساله تحریم های سرمایه گذاری در ایران ، تا حدودی به خطر افتاده است. البته در این زمینه بحث های خیلی جدی وجود دارد که از محکم بودن این توافق حکایت دارند با این حال برخی نگرانی ها از تغییر فضای سیاسی در آمریکا باعث ترس سرمایه گذاران شده و حتی در داخل نیز برخی نگرانی ها از عدم الزام دولت آمریکا به توافق هسته ای حکایت دارند. رییس جمهور کشورمان البته اخیرا از غیر قابل نقض بودن این توافق سخن گفته و معتقد است دولت آمریکا قادر به نقض این توافق نیست اما سرمایه گذاران با کوچکترین تهدید از اقتصاد پا پس می کشند و دولت باید مواظب نگرانی های این گروه باشد.

وی در آخر تصریح کرد: برآیند 3 موردی که به آن اشاره کردم بزرگترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بعد اقتصادی و در شش ماهه پایانی این دولت با چالش های جدی روبرو شده و در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب وبهنگام ، میتواند کارنامه اقتصادی دولت یازدهم را مخدوش نموده وسایر موفقیتهای آن را تحت تاثیر خود قرار دهد .

کد خبر 16510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =