توافق بزرگ برای رشد یک تریلیون دلاری تجارت جهانی

با اجرای کامل TFA همچنین انتظار می رود شاهد ورود شرکت های جدید برای نخستین بار باشیم که این موضوع تقویت میزان تجارت کشورهای مذکور را نیز به همراه خواهد داشت که این میزان رشد بر اساس مطالعات این سازمان ۳۵ درصد است

22 فوریه سال جاری مساوی با یک نقطه عطف بزرگ در عمر 21 ساله سازمان تجارت جهانی محسوب می شود که در آن اولین معامله چندجانبه به مرحله اجرا درآمده است. بر این اساس بیش از دو سوم 164 عضو این سازمان با نظر مثبت نسبت به اجرای این مصوبه رأی دادند؛ مصوبه ای که بر اساس آن قرار است تسهیل تجاری بین اعضا تشدید شود که TFA نامیده می شود.

بر این اساس تسریع در جابجایی و ترخیص کالا در سراسر مرزها، تسهیل عملیات تجاری در کشورهای عضو، بازنگری در فاز تجاری کشورهای عضو در راستای افزایش حجم تجارت و تسهیل تجارت چندجانبه از اجزای این توافق کلی محسوب می شود که انتظار می رود به رونق در تجارت کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت منجر شود.

پیش بینی می شود اجرای سیاست های مربوط به TFA بتواند بیش از 14 درصد هزینه های کشورهای عضو را در زمینه تجارت کاهش دهد و بیشترین میزان عایدی را برای کشورهای در حال توسعه عضو سازمان به همراه داشته باشد. از طرفی آنطور که اقتصاددانان معتقدند این توافق قادر است زمان انجام مراحل تجاری را در داخل سازمان با کاهش چشمگیری روبرو ساخته و ترخیص و تحویل کالا را برای کشورهای مختلف تسهیل کند.

به این ترتیب زمان واردات 47 درصد و زمان صادرات 91 درصد کاهش را نسبت به میانگین زمان قبل از اجرای TFA تجربه خواهد کرد. به علاوه انتظار می رود با اجرای کامل TFA همچنین انتظار می رود شاهد ورود شرکت های جدید برای نخستین بار باشیم که این موضوع تقویت میزان تجارت کشورهای مذکور را نیز به همراه خواهد داشت که این میزان رشد بر اساس مطالعات این سازمان 35 درصد است.

آزودو رییس سازمان جهانی تجارت در این رابطه با اظهار خوش بینی به توافق TFA می گوید: این توافق دو خاصیت مثبت مهم دارد؛ نخست آن که نشان می دهد همه اعضا به تعهدات چندجانبه پایبند بوده و به وعده های خود در زمینه تسهیل تجاری عمل می کنند. دوم آن که این موضوع به معنی آن است که کاهش هزینه های تجاری در سراسر جهان موضوعی قابل دست یافتن است که می تواند گشایشی بزرگ برای کشورهای فقیر جهان و توسعه این کشورها باشد.

به گفته وی این تصمیم قادر است سالانه یک تریلیون دلار میزان تجارت دنیا را بهبود داده و تعرفه های موجود در سراسر دنیا را کاهش داده یا از بین ببرد. وی ادامه داد اما این پایان راه نیست. کار واقعی تازه شروع شده و این بزرگترین اصلاحات تجاری در یک نسل است که تفاوت های مهمی را در زمینه رشد و توسعه تجارت در جهان به همراه دارد. به گفته وی این موافقت نامه منحصر به فرد می تواند باعث شود کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته جداول زمانی خود را برای اجرای TFA بسته به ظرفیت های خود تنظیم کنند.

در نهایت باید گفت TFA اقدامات مناسبی را برای بهبود شفافیت و پیش بینی پذیر  شدن تجارت، انتشار اطلاعات در مورد شیوه های مرزی، بهبود حقوق درخواست تجدیدنظر برای معامله گران، کاهش هزین ههای تشریفات در ارتباط با صادرات و واردات، بهبود شیوه های ترخیص کالا از گمرک و اصلاح روش های آزادسازی و ترخیص کالا را در بر دارد که همکاری های موثر همه ارگان های دخیل در تجارت را شامل می شود.

کد خبر 18823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =