تشدید شرایط رکودی در سال ۹۵

مسعود امجدی پور با اشاره به این که اقتصاد ایران شرایط سخت رکودی را تجربه می کند بر ضرورت بازبینی دولت در سیاست های خود برای ایجاد رونق تأکید کرد

یک هفته تا پایان سال 95 باقی مانده سالی که به عقیده آحاد مردم، با توجه به برجام وضعیت اقتصادی کشور آن طور که باید و شاید خوب نشد و جهش نیافت. این در حالی است که انتظار میرود سال آینده شاریط بهتری را تجربه کنیم.ب انک جهانی در توضیح اصلاح پیش‌بینی‌‌ خود از نرخ رشد اقتصادی ایران، لغو تحریم ‌های اقتصادی علیه کشور و رشد و توسعه بخش نفت و افزایش صادرات نفتی را از جمله دلایل عمده این جهش رشد اقتصادی عنوان کرده است.

بانک جهانی همچنین بالاترین نرخ رشد اقتصادی سال‌های 2016 و 2017 منطقه را به کشور ما اختصاص داده است. در خصوص این موضوعات با مسعود امجدی پور، کارشناس اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت در گفت و گو با سایت خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص رکودی که در اقتصاد کشور وجود دارد، گفت: رکود از جمله عواملی است که نقش پررنگی را در اقتصاد کشور در طول امسال داشت و بر بخش های کلان و خرد اقتصاد تاثیر به سزایی را گذاشته است.

وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه این است که در پی رکود عمیقی که در اقتصاد کشور وجود دارد، بیکاری در جامعه بیش از پیش تشدید شده و حتی نرخی که می توان برای این شاخص اعلام کرد رقم 30 درصدی است و به باور من اگر در سال آتی دست اندرکاران امر فکر عاجلی نکنند، شرایط بدتری را در این خصوص تجربه خواهیم کرد.

مسعود امجدی پور با اشاره به سیاست های ضد تورمی دولت یازدهم می گوید: دولت آقای روحانی سیاست های ضد تورمی را در دستور کار خود قرار داد و بر طبق همین اصل پیش رفت و در این مسیر تا حدودی هم موفق بود. وی در ادامه می گوید: این در حالی است که سیاست تورمی، رکود شدیدی را در مقطعی از زمان به وجود آورده و سبب شده رکود بر اغلب بخش ها حاکم شود.

کارشناس اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پروژه های نیمه تمام دولت می گوید: در دولت یازدهم پروژه های زیادی نیمه کاره ماند که از جمله آن ها می توان به مسکن مهر اشاره کرد. این در حالی بود که در پسا برجام فروش نفت و گاز و در نتیجه درآمدهای نفتی از رونق برخوردار شد اما این عامل موتور محرک این پروژه ها را به حرکت در نیاورده است. نکته قابل توجه اینجاست که ما اثر فروش نفت را آن طور که انتظار داشتیم ندیدیم و وضعیت اقتصادی مردم عامه تغییر چندانی نداشت. در شرایط فعلی می بینیم که اقلام از کیفیت آنچنانی برخوردار نیستند و اتفاق قابل توجهی طی ماههای اخیر نیافتاده است.

وی در ادامه می گوید: توقع می رود با توجه به فروش نفت، دلارهای داغ و کسب درآمدهای نفتی برنامه منسجم تری در خصوص اداره کشور اتخاذ شود و شرایط بهتر اقتصادی را در سال آینده تجربه کنیم.

امجدی پور با اشاره به رکودی که گریبار گیر بخش مسکن کشور شده است، تصریح کرد: باید فکری به حال تحرک این بخش مهم شود. رکود بخش مسکن ضربه هولناکی را به اقتصاد خرد کشور زده که اگر بخش های دیگر اقتصاد خرد هم فعال شوند نمی توانند جبران مافات کنند. علت هم آن است که در صورت مقفول ماندن این بخش، به راحتی نمی توان معقوله اشتغال را در کشور حل کرد و اقتصادی پویایی را تجربه کرد.

کارشناس اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باور است که این اتفاق فقط مختص کشور ما و اقتصاد ما هم نیست و در سال های گذشته که بخش مسکن کشور آمریکا با رکود مواجه شد، شاهد شکافی عمیق در اقتصاد این کشور بودیم.

وی در ادامه به سیاست های مالی اشاره کرد و افزود: مشکلاتی که در خصوص ابلاغ سیاست های مالی و مالیاتی وجود داشت سبب ایجاد مشکلاتی در این زمینه ها شد و انتظار می رود هر دولتی که سال آینده بر روی کار می آید بر روی ابلاغ و اجرای سیاست های خود تامل بیشتری داشته باشد.

امجدی پور می گوید: به این معنا که باید توجه بیشتری بر نظر کارشناسان داشته باشد و به توان سایر قوا از جمله مجلس در قانون گذاری توجه ویژه ای کند.

وی در آخر به برجام اشاره کرد و گفت: به باور من در سال آینده دولت باید به گونه ای برنامه خود را پیش ببرد که وقت کمتری را برای برجام بگذارد و  سعی کند با ارائه راهکارهای جدید مسائل را جلو ببرد. به این معنا که با این تفکر جلو برود که برجام به نتیجه نخواهد رسید، اگر رسید که چه بهتر اگر نه که وقتی تلف نشده. امید است با برنامه ریزی مدون و جامع تر سال آینده سال بهتری را از نظر اقتصادی تجربه کنیم. 

کد خبر 19977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =