تنوع و ارتقا بخشی به محصولات صندوق ضمانت صادرات

نشست مطبوعاتی با محوریت معرفی محصولات و خدمات جدید و ارائه گزارش عملکرد صندوق ضمانت صادرات، صبح امروز سوم اردیبهشت ماه ۹۵ در محل صندوق ضمانت صادرات برگزار شد

به گزارش اگزیم نیوز، سید کمال سیدعلی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل این صندوق در نشست خبری امروز گفت: پوشش ریسک توسط صندوق در سال گذشته در مجموع بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که در مقایسه با عملکرد 934 میلیون دلاری صندوق در سال قبل از آن رشد 71 درصدی نشان می دهد.
وی افزود:  این صندوق همچنین در صدور بیمه نامه های کوتاه مدت در سال 95 رشدی 119 درصدی و در بیمه نامه های میان و بلندمدت رشدی 470 درصدی در مقایسه با سال 94 به ثبت رسانید، اما در زمینه صدور ضمانتنامه های اعتباری و بانکی 19 میلیون دلار افت عملکرد داشت.

سیدعلی گفت: با افزایش کارایی مدیریت ریسک، افزایش دقت اعتبارسنجی و رشد وصول مطالبات شاهد کاهش 24 درصدی خسارت پرداختی از سوی صندوق و رشد 9 درصدی بازیافت خسارت بودیم همچنین در این سال تفاهم نامه های همکاری با موسسات کشورهای اندونزی، برزیل، مجارستان، سریلانکا، سوییس، آلمان، استرالیا، نروژ، هند، اتریش، سوئد، کره جنوبی و پرتغال (سال 96) به امضا رسید.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران کیفی سازی خدمات و تنوع بخشی به آن را متناسب با نیاز روز صادرکنندگان از دیگر اقدانات صندوق بر شمرد و گفت: طراحی بیمه نامه نوسانات ارز، ضمانتنامه اعتباری خاص پروژه های صادرات محور، ضمانتنامه ورود موقت گمرکی، ضمانتنامه های ارزی مورد نیاز پیمانکاران، بیمه اعتبار داخلی (ویژه صادرکنندگان) و پوشش محتوای ایرانی پروژه های صادرات محوری که با فاینانس (تامین مالی خارجی) راه اندازی می شود، از جمله این محصولات و خدمات است.

وی گفت: پس از اجرایی شدن برجام شاهد رشد عملکرد پوشش بیمه ای صندوق بودیم، هرچند ارتقای این مهم نیازمند برقراری روابط کارگزاری با جهان و گسترش فرهنگ بیمه است.
سیدعلی در ادامه افزود: در حالی که متوسط نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در جهان 30 درصد است، اما با کاهش بدهی های خارجی این شاخص برای ایران تنها 2 درصد از تولید ناخالص ملی کشور است  و با توجه به ذخیره 120 میلیارد دلاری کشور، ایران از ریسک پایینی برای سرمایه گذاری برخوردار است.

وی سرمایه صندوق ضمانت صادرات را معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: این صندوق آمادگی دارد تا ۱۰ برابر این مبلغ نیز ضمانت بیمه‌ای اعطا کند.

شهرآیینی - عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران - نیز در این نشست گفت: طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ میلادی ایران بزرگ‌ترین مقصد جذب فاینانس در دنیا بود که عمدتا این رقم از سوی کشورهای اروپایی تامین می‌شد. البته پس از تحریم‌ها به تدریج این جایگاه از دست رفت و اکنون کشورهای دیگر جای ما را گرفته‌اند و بازگشت به پنج رتبه اول در این حوزه کمی زمان نیاز دارد.


 

 

کد خبر 20289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =