ایران؛ پدیده اقتصادی منطقه و جهان

با توجه به سنگ اندازی های آمریکا در مسیر توسعه اقتصادی ایران، باید از اروپا به عنوان شریک مهم و وفادار ایران یاد کرده و اعلام کرد با استفاده از ظرفیت های کشورهای اروپایی خواهیم توانست رونق اقتصادی را از طریق جذب سرمایه های خارجی و بهبود واردات تکنولوژی پشت سر بگذاریم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از نشریه دیجیتالی VTTODAY در تازه ترین تحلیل خود از اقتصاد ایران با اشاره به سنگ اندازی های آمریکا در مسیر توسعه اقتصادی ایران، از اروپا به عنوان شرکای مهم و وفادار ایران یاد کرده و معتقد است ایران با استفاده از ظرفیت های کشورهای اروپایی خواهد توانست رونق اقتصادی را از طریق جذب سرمایه های خارجی و بهبود واردات تکنولوژی پشت سر بگذارد.

تحلیلگران این نشریه معتقدند ایران قطعا در دهه آینده بزرگترین قدرت اقتصادی و تجاری در منطقه و یکی از بهترین اقتصادهای دنیا از جهت جذب سرمایه خارجی و توسعه اقتصادی خواهد بود. بر اساس این گزارش ایران میانه خوبی با استقراض خارجی ندارد و همین امر درهای اقتصاد را به روی جذب سرمایه های خارجی خواهد گشود تاجاییکه می تواند یک تریلیون دلار سرمایه خارجی را در 10 سال آینده جذب کند. این در حالی است که ایران در تلاش است تا با مذاکرات اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا شرایط را برای گسترش تجارت خارجی با این کشورها فراهم ساخته و تهدیدهای آمریکا را با ایجاد پیمان های محکم تجاری و اقتصادی با قدرت های دنیا خنثی سازد.

این مسأله باعث می شود ایران بتواند مانع از توقف قراردادهای تجاری در شرایط جدید شود. در این بین اما با امضای توافق بین ایران و گروه 1+5 بر سر موضوع هسته ای، جهان از بازگشت قدرتمندانه ایران به صحنه جهانی شگفت زده شده است. البته باید گفت به رغم رفع تحریم ها هنوز برخی بانک های بزرگ دنیا از مراوده با بانک های ایرانی خودداری کرده و خدمات مورد نیاز برای تجار را ارایه نمی کنند با این حال در مقایسه با گذشته بسیاری از گره ها از پای تجار باز شده است.

به عقیده کارشناسان اقتصادی و سیاسی ایران در خلال بیش از یک دهه توانسته تجربه های بسیار موفقی را کسب کند و با آن که در شرایط تحریم به سر برده قادر به انجام پروژه های متعددی با تکیه بر توان داخلی خود بوده است. ایران در حال حاضر تلاش می کند دامنه تجارت خود را با کشورهای غربی و کشورهای آسیایی افزایش دهد تا از تکرار تحریم ها به خصوص در دوره جدیدی که رییس جمهور ایالات متحده تغییر کرده جلوگیری کند. این در شرایطی است که برنامه ریزی های اقتصادی ایران در لایه بندی و تنوع بسیار گسترده است و شناسایی شرکای جایگزین برای آن در بلندمدت از عهده یک کشور خاص خارج است.

کشور ما به شدت تأمین کننده مهم نفت اوپک محسوب می شود و تصمیمات آن بر بازار جهانی نفت و اقتصادهای توسعه یافته اثر می گذارد. از طرفی موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه و دسترسی آن به دریا از محل شما و جنوب و همسایگی با روسیه از ویژگی های مهم کشور محسوب می شوند.

به علاوه موقعیت ها و فرصت های بکر اقتصادی و منابع متنوع معدنی اهمیت کشور ما را برای سرمایه گذاران جهانی دو چندان می کند. در این بین پیمان های دوجانبه تجاری بین ایران و برخی کشورهای مهم منطقه همچون ترکیه و روسیه و یا نفوذ در کشورهایی همچون عراق همگی فرصت های مهمی را پیش پای اقتصاد ایران قرار می دهد.

از طرفی نگاهی به عزم کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند برای خرید نفت ایران حتی در شرایط تحریم ها نشان دهنده جایگاه ایران نزد کشورهای قدرتمند آسیایی است. با تمام این اوصاف برخی چالش ها باید مرتفع شوند؛ به عنوان مثال بحث حمل و نقل برای صادرات آسان و ارزان و رقابتی انرژی به سراسر دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است.

گسترش حمل و نقل هوایی و ریلی در این مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر توجه به تولید منابع انرژی تجدید پذیر همچون برق و توسعه صادرات این نوع انرژی به کشورهای منطقه است که جایگاه ایران را تقویت خواهد کرد. به علاوه ایران در مدت اخیر به خصوص بعد از رفع تحریم ها تمرکز خود را بر منابع و میادین گازی خود قرار داده است تا بتواند 100 درصد نیاز داخلی خود را به گاز برطرف سازد.

پس از آن جذب شرکای تجاری در حوزه های نفت و گاز برای ساخت پالایشگاه های گازی و خطوط صادرات ال ان جی برای فروش گاز به بازارهای جدید سیاست دیگر ایران در حوزه انرژی محسوب می شود. در تازه ترین اقدامات ترکیه و کره جنوبی پیشنهاد کرده اند ساخت و راه اندازی 5 میدان جدید گازی با سرمایه گذاری در حدود 4.2 میلیارد دلار در دیتور کار توسعه توسط این کشورها قرار بگیرد.

ایران در نظر دارد در بخش انرژی 25 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. در این میان روسیه نیز به دنبال بازیابی برخی میادین هسته ای قدیمی برای ساخت دو نیروگاه جدید در ایران است. در عین حال با برنامه ریزی هایی که دولت صورت داده ایران در 10 سال آینده در نظر دارد به یکی از هفت قدرت بین المللی هواپیمایی تبدیل شود که در دو بخش مسافری و تجاری می تواند برای کشور ما مفید باشد. این گزارش در بخش پایانی خود با اشاره به این نکته که صندوق بین المللی پول نیز در گزارش هایی از رشد اقتصادی ایران ابراز خشنودی کرده و از رشد اقتصادی 4.5 درصدی برای کشورمان در سال جاری خبر داده است.   

کد خبر 20390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =