سرمشق استاندارد سازی مالی برای دولت دوم روحانی

دولت برای بهره برداری از ظرفیت های ناشی از رفع تحریم ها باید تلاش کند تا بسترها و زیرساخت های لازم را در حوزه اقتصاد فراهم سازد به خصوص در حوزه بانکی و مالی تا شرکت های خارجی بتوانند به راحتی در ایران حضور داشته باشند

ایران با لغو تحریم های ظالمانه غرب وارد دوره جدیدی از تعاملات خود با جهان شده است. با این حال کارشناسان معتقدند هنوز نتوانسته ایم بخش قابل توجهی از ظرفیت های ناشی از این شرایط را مورد بهره برداری قرار دهیم که دلایل عمده ای برای این موضوع مطرح است. نخست آن که کشور در زمینه های زیرساختی با مشکلات زیادی روبرو است و رفع این مشکلات زمان بر است.

دوم آن که سیستم های مالی و بانکی از شفافیت کافی برخوردار نیستند و به علاوه هنوز آمریکا با سنگ اندازی های خود تلاش می کند تا مشکلات ناشی از عدم جذب سرمایه های خارجی ادامه داشته باشد و البته چالش هایی را نیز برای مراودات بانکی با ایران ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از فایننشیال تایمز با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران قطعا باید گفت اینک نوبت برنامه ریزی دولت برای تداوم برنامه های اقتصادی است. این پایگاه معتبر خبری در گزارشی با بررسی این موضوع که دولت حسن روحانی در سال های 92 تا 96 با تلاش برای ایجاد روابط حسنه با قدرت های بزرگ جهان بر سر مسأله هسته ای بالاخره توانست این برنامه مهم را به پایان برساند. بر این اساس به نظر می رسد در دوره چهار ساله پیش رو وی باید به بهره برداری از این موفقیت پرداخته و تلاش کند تا نتیجه این نوع تعامل در اقتصاد ایران خودنمایی کرده و به توسعه اقتصادی کشور منتهی شود.

این گزارش می افزاید دولت یازدهم توانست با استفاده از ظرفیت های توافق هسته ای تولید نفت خام را افزایش دهد و در عین حال تورم را با کاهش بسیار مطلوبی روبرو کند با این حال این توافق هنوز نتوانسته به طور کامل باعث ایجاد ارتباط بین بانک های خارجی با شرکت ها و بانک های داخلی شود و روابط بانکی هنوز به سختی عملیاتی می شود.

به علاوه با تلاش هایی که دولت در جلب نظر شرکت های معتبر بین المللی در حوزه های نفتی، خودرویی و هواپیمایی کرده توانسته تا موفقیت هایی را در این مسیر کسب کند اما هنوز راه درازی در پیش است چراکه سرمایه گذاری های خارجی بسیار زیادی را می توان از این توافق جذب کرد که هنوز حاصل نشده است.

این گزارش عامل اصلی کندی روابط شرکت ها و بانک های خارجی را با ایران در ترس از واشنگتن می داند و می افزاید هنوز برخی تحریم های آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی است و از طرفی مقامات آمریکایی با تهدید به تحریم های جدید به نگرانی شرکت های معتبر جهانی دامن می زنند و هنوز هیچ مشوقی برای ارتباط با ایران توسط دولت آمریکا دیده نشده است.

از طرفی مشکلات ساختاری متعددی در نهادهای مالی ایران دیده می شود که باید برطرف شوند تا ارتباط بین موسسات خارجی برقرار شود. در این بین اقدامات مفیدی نیز طی مدت اخیر اتفاق افتاده به عنوان مثال تلاش برای اجرای سیاست های کارگروه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم که سال گذشته دولت و مجموعه اقتصادی دولت بر آن مبادرت کرد و باعث شد برای مدت یک سال نام ایران از لیست سیاه این کمیته به حالت تعلیق درآید یکی از این نمونه ها است.

در کنار آن استاندارد سازی موسسات مالی و ایجاد تطبیق بالا بین قوانین و دستورالعمل ها با استانداردهای جهانی موضوع دیگری بوده که ایران در چهار سال اول دولت روحانی تلاش کرده تا حدی به آن عمل کند. در ماه فوریه سال جاری صندوق بین المللی پول الزام به ایجاد اصلاحات در ساختارهای مالی ایران را به آن گوشزد کرد.

از طرفی گزارش فایننشیال تایمز نشان می دهد سیستم پولی و بانکی ایران با مشکلات متعددی روبرو است که زمینه های فساد را ایجاد می کنند. هرچند دولت و مجلس در تلاش هستند تا با ارایه لایحه ای اصلاحات سیستم بانکی را آغاز کرده و به نتیجه برسانند اما به نظر می رسد مشکلات متعددی در این مسیر وجود دارد.

به علاوه بسیاری از شرکت های دولتی و شبه دولتی نیز وجود دارند که ایران باید برای حل مشکلات آنها اقدامات ویژه ای را در دستور کار خود قرار دهد. با این حال این گزارش اضافه می کند که دولت آمریکا در تلاش است به بهانه های مختلف پایبندی ایران را به تعهدات هسته ای خود مخدوش کرده و به این طریق تحریم های بیشتری را ایجاد کند و از اشتهای شرکت های معتبر خارجی برای حضور در ایران بکاهد.

فایننشیال تایمز در ادامه به حضور و اقدامات ترامپ در عربستان اشاره می کند که در آن ایران به «بی ثبات سازی در منطقه» محکوم شده است. تمام این موضوعات در شرایطی است که رییس جمهور ایران در سخنان خود تعامل با جهان را به عنوان یک موضوع مهم برای رشد اقتصاد کش.ر اعلام کرده است. با این حال فایننشیال تایمز در این گزارش می نویسد ایران برای بهبود این تعاملات باید زیرساخت های خود به ویژه در بخش های مالی و بانکی را اصلاح کند.

کد خبر 20680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =