دولت بازیگر نقش اصلی نرخ بازار ارز/ افزایش نرخ ارز باعث نابودی دستاورد دولت تدبیر می شود

مجید رضا حریری گفت: دولت بزرگترین تامیین کننده و در عین حال بزرگترین مصرف کننده ارز است و بازیگر اصلی نقش نرخ بازار روز است

مجید رضا حریری در گفت و گو با اگزیم نیوز گفت: نیمه دوم سال گذشته قیمت ارز از کانال 3 هزار و 400 تومان به 3 هزار و 700 تومان رسید اما پس از آن دیگر تغییری که توجه مخاطب را جلب کند نداشته است.

حریری ادامه داد: نوسان فاحشی در نرخ ارز از آغاز سال تا کنون نداشته ایم و قیمت آن در یک رنج مشخصی در حال تناوب است و افزایشی که اخیرا با آن رو به رو شدیم، به دلیل متقاضی های فصلی هست که این افزایش هم ماندگار نیست.

وی تاثیر تنش های سیاسی و منطقه ای را در رابطه با این افزایش رد کرد و گفت: تنش های سیاسی در منطقه نمی تواند دلیل این افزایش شود چراکه از زمان عهده گیری مسئولیت ترامپ تا کنون تغییری در نرخ ارز مشاهده نشد و اگر تنش های سیاسی قصد تاثیر گذاری داشت باید منتظر بازخورد شدید تری بودیم. پس در نهایت تنش های مذکور عاملی برای این وقوع محسوب نمی شود.

حریری افزود: گاهی عدم دسترسی به منابع ارزی مقطعی در خارج از کشور می تواند بر قیمت ارز تاثیر بگذارد که نمونه بارز آن مشکلاتی که برای فروش نرخ ارز آزاد پتروشیمی در دوره احمدی نژاد پیش آمده بود اما این افزایش تداعی گر این مشکل نیست و اگر با روش تکنیکال به این روند نگاه کنیم متوجه اینکه تغییر قابل توجه ای پیش نیامده می شویم.

وی با بیان اینکه دولت توانسته به خوبی نرخ ارز را کنترل کند. گفت: دولت بازیگر نقش اصلی بازار ارز است واگر قیمت نرخ ارز بر پایه خود استوار مانده به دلیل مداخلات دولت است. نوسانات جزئی اخیر طبیعی است و خوشبختانه قیمت ارز از ریل خود خارج نشده.

حریری معتقد است: برخی از کارشناسان طبق تئوری های اقتصاد نظر به تحویل نرخ ارز به تناوب بازار آزاد دارند اما با توجه به شرایط  و تنش های سیاسی و همچنین اقتصادی ایران که بازار آزاد به معنای واقعی کلمه در کشور وجود ندارد این عمل جایز نیست و دخالت های دولت در این موضوع کار شایسته ایی است.

وی در رابطه با امکان حدمداخله بانک مرکزی اظهار کرد: گاهی با دید ایده آل و گاهی هم با توجه به شرایط حاکم به مسائل روز نگاه می کنیم. زمانی که بازار واقعی در کشور وجود ندارد نمی شود نرخ ارز در دستان بازار قرار گیرد؛ به عبارت دیگر در مقابل قانون عرضه و تقاضا که در علم اقتصاد تثبیت شده است موضوع شکست و عواملی که می تواند آن قانون را پس بزنندهم جاری است.

حریری خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد ارز به طور مستقیم و غیر مستقیم در اختیار دولت است که در حالت مستقیم آن می توان به میزان ارز پتروشیمی، گاز، نفت و غیره اشاره کرد و در گونه غیر مستقیم آن هم از صادرات غیر نفتی همچون سیمان، فولاد و غیره حاصل می شود. پس در نهایت زمانی که دولت بزرگترین تامین کننده و در عین حال بزرگترین مصرف کننده کشور است تعیین سازوکار نرخ ارز به بازار آزاد اشتباه است.

عضو کنفدراسیون واردات گفت: سیاست کنترل نرخ ارز بهترین اقدام دولت در شرایط حاکم است زیرا با ازدیاد نرخ ارز بخش عمده ای از تلاش های دولت تدبیر و امید ازجمله مهار تورم از بین می رود. دولت باید این سیاست را ادامه دهد تا کشور به مرحله پذیرش شرایط جدیدی همچون تحویل تناوب نرخ ارز به بازار آزاد و ارز تک نرخی شود.

 

کد خبر 20942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =