تکنولوژی های نو بازیگران اقتصادی را عوض خواهد کرد

نشست صبحانه کاری اعضا و هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با « سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور صبح امروز ۱۸ شهریور در محل اتاق بازرگانی ايران تشکیل شد

به گزارش اگزيم نيوز، نشست صبحانه کاری اعضا و هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران  با « سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور صبح امروز 18 شهریور در محل اتاق بازرگانی ايران تشکیل شد.

سورنا ستاری گفت: ازابتدای آغاز به کار دولت یازدهم همواره به این موضوع فکر کرده ایم که چگونه می توان ایده های جدید را وارد بدنه اقتصاد کرد. بحث‌های مختلفی درباره اینکه چرا دانشگاه و صنعت با هم کار نمی‌کنند و چرا ارتباطی بین آموزش و اقتصاد نیست، وجود دارد . حال آنکه ضروری است که ایده های نو وارد اقتصاد شود.

وی تلاش برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و رفع مشکلات حوزه کسب و کار را در راستای وارد کردن ایده های نو به اقتصاد دانست و گفت: امروز حدود 3 هزار و 200 شرکت دانش بنیان  و حدود 40 هزار میلیارد تومان هم فروش این شرکت‌ها است و هرسال فروش این شرکت‌ها تقریبا دو برابر می‌شود و در حال تبدیل شدن به عدد قابل‌ توجهی در اقتصاد کشور است. 

ستاری اظهار داشت: نیازمند تغییر رویه در سیستم اقتصادی خود هستیم. فعالان اقتصادی جدید و جوانی در جامعه حضور دارند که شرکت های چنندان بزرگی هم ندارند و گاها حتی این شرکت ها حضور فیزیکی هم ندارند بنابراین محوه برخورد با چنین شرکت هایی متفاوت خواهد بود.

وی پایه اقتصاد دانش بنیان را نیروی انسانی دانست و گفت: اهمیت آموزش به اندازه ای است که چیزی مهمتر از آن وجود ندارد و نکته مهم اینکه آموزش باید از 18 ماهگی شروع شود. متاسفانه نظام آموزشی ما ایرادات گسترده اي دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه‌هایی در کشور وجود دارند که صدرصد پول خود را از دولت می‌گیرند، گفت: خروجی این دانشگاه‌ها به درد می‌خورد اما به درد بازار کار نمی‌خورد. ما باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که 70 درصد بودجه خود را از بخش خصوصی و در قالب قراردادهایی در زمینه صنعت، تکنولوژی و استارت‌آپ‌ها بگیرند. تنها از این مسیر می توان نیروی کارآمد و متخصص و مورد نیاز صنعت را پروراند. در چهار سال اخیر این اتفاقات در دانشگاه‌ها در حال وقوع است این در رفتار دانشجویان مؤثر بوده است. 

وی با بیان اینکه دانشگاهی که کوچه پشتی خود را نتواند درست کند، جامعه خود را نمی‌تواند درست کند اظهار داشت: آموزش چیزی نیست که به دوره دانش‌آموزی و دانشجویی خلاصه شود و تا زمان مرگ باید ادامه یابد و بستر این آموزش‌ها، شهرها است. همین است که بحث شهرهای خلاق مطرح می‌شود. 

وی با اشاره به امتیاز تشکیل استارت‌آپ‌ها در کشور گفت: استارت‌آپ‌ها هر روز زندگی ما را تغییر می‌دهند به طوری که آنهایی که در حوزه خدمات کار می‌کنند، سرویس‌های ارزانتر با دسترسی بالاتر ارائه می‌دهد و هزینه‌های ما را به شدت کاهش می‌دهند. راحتی می‌توان از این تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد و حتی می‌توان تعداد پرونده‌های قضایی را که شاید 60 درصد آن مربوط به سازمان تعزیرات باشد به صفر رساند. 

وی افزود: الان در حوزه فروش دیجیتال و اینترنت مگر تعزیرات وجود دارد؟ برای استارت‌آپ‌های حوزه خدمات به طور متوسط هفته ای 10 درصد رشد را شاهدیم و اگر رقم رشد از 10 کمتر شود نشانه ایجاد مشکل در آن  است. ما شرکتی را در این حوزه داریم که طی یکسال ارزش آن به  150 میلیون دلاررسیده است.

ستاری با بیان اینکه در بیوتکنولوژی، پتانسیل و ژنی خوبی داریم، گفت: ژن ما در این بخش بسیار خوب است و می توانیم به راحتی از آن در اقتصادمان بهره ببریم. در نانوتکنولوژی اتفاقات خوبی در کشور افتاده  به طوری که سال گذشته فروش در حوزه شرکت‌های نانو به 900 میلیارد تومان رسید و 3 برابر شده است. به زودی این شرکت های نوآور و خلاق، شرکت های سنتی ما را به چالش خواهند کشید  و به زودی تکنولوژی بازیگران اقتصادی ما را عوض خواهد کرد.

وی قراردادن گزینه استخدام را پیش روی جوانان کشور بهانه ای برای نابودی آنها دانست و گفت: استخدام و محدودیت در فعالیت خاص و غیر مرتبط با خلاقیت افزاد استعداد انها را نابود می کند. کارآفرینی حلقه ای است که باید برای به ثمر نشاندن خلاقیت تشکیل شود.

 

کد خبر 22110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =