حل مشکلات گمرکی ایران و عراق از طریق گفتمان

حمیدرضا محمدی گفت: کد گذاری کالا به منظور حمایت از تولید ملی، افزایش درآمد های دولت و جبران کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت صورت گرفته و از سال ۲۰۰۶ طی ۶ مرتبه در سال های گذشته از جمله در فروردین ماه سال ۱۳۹۳ و در آگوست ۲۰۱۵ به کلیه گمرکات مرزی عراق ابلاغ شده اما متاسفانه تاکنون به دلیل مشکلات داخلی و منطقه ای به حالت تعلیق درآمده است

به گزارش اگزیم نیوز، معاون امور بین الملل گمرک در دومین روز از همایش تجاری ایران و عراق که عصر دیروز برگزار شد، اظهارداشت: کد گذاری کالا به منظور حمایت از تولید ملی، افزایش درآمد های دولت و جبران کسری بودجه  ناشی از کاهش قیمت نفت صورت گرفته و از سال 2006  طی 6 مرتبه در سال های گذشته از جمله در فروردین ماه  سال 1393 و در آگوست 2015 به کلیه گمرکات مرزی عراق ابلاغ شده اما متاسفانه تاکنون به دلیل مشکلات داخلی و منطقه ای به حالت تعلیق درآمده است.

حمیدرضا محمدی عنوان کرد: مسائل گمرکی، مبنای تعاملات است و حل مشکلات پیش آمده می تواند کمک شایانی در ارتباط دوکشور بکند، به همین دلیل از مسئولان گمرکی عراقی برای حل این مشکل و برگزاری برنامه ای تخصصی دعوت به گفتمان می کنم.

وی بیان کرد: به دنبال استقرار دولت ملی در عراق و تثبیت شرایط عراق در سال 2010 ساختار تعرفه ای به طور کلی تغییر پیدا کرد و بر اساس اطلاعات جداولی تعرفه های غیر رسمی از دولت عراق میانگین تعرفه این کشور در بخش  صنعت حدود 15.5 درصد و در بخش کشاورزی حدود 30 درصد تعیین شده است.

محمدی مطرح کرد: مشکلی در نوع عملکرد در گمرکات مرکزی دولت عراق و نقاط اقلیم کردستان به وجود آمد لذا به دلیل عدم هماهنگی و عدم تبعیت گمرکات اقلیم از دولت مرکزی عراق عملا شاهد 2 نوع برخورد گمرکی متفاوت در مرز های مشترکمان با اقلیم کردستان عراق و همچنین دولت مرکزی عراق بوده ایم.

وی تصریح کرد: ایران و عراق از اعضای قدیمی سازمان جهانی گمرک هستند و در سال 2004 عضویت ایران  به حالت ناظر در سازمان جهانی تجارت در آمد.

محمدي به موانع غیر تعرفه ای اشاره کرد و خاطرنشان کرد: موانع غیر تعرفه ای از سال 2010 به بعد ایجاد شد که از جمله آن می توان به الزام به گشايش ال سی، الزام به داشتن کارت واردات، لزوم دریافت مجوز برای واردات کالا های کشاورزی به عراق و  بازرسی پیش از حمل است و این موارد توانسته ساختار تعرفه ای عراق را تحت اثر قرار بدهد.

محمدی عنوان کرد: با کمک دولت جمهوری اسلامی ایران پس از رایزنی و پیگیری های مستمر بالاخره در 15 شهریور 1394 متن موافقت نامه اداری همکاری و گمرکی را تنظیم شد اما متاسفانه به دلیل عدم حمایت طرف عراقی پیگیری ها ادامه دار نشد.

وی اذعان کرد: طرف عراقی نسبت به تنظیم نسخه عربی متن موافقت نامه اداری همکاری و گمرکی اقدام نکرد اما نسخه فارسی و انگلیسی را به امضای طرفین رسانده شد و کماکان منتظر هستیم طرف عراقی نسخه عربی آن را تهیه کند تا متن تنظیم شده به شکل موافقت نامه ای رسمی درآید. مکاتبات فراوانی از سمت وزارت علوم خارجه ایران انجام شده که به گفته وزیر امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ملاقاتی برای امضای نهایی باشیم.

وی به آمار تجاری هر دو کشور اشاره کرد و با ابراز خرسندی بیان کرد: حجم تجارت 6 ماهه اخیر سال 96 ایران بالغ بر 3 میلیارد و 239 میلیون دلار بوده که 3 میلیارد و 180 میلیون آن در قالب صادرات و 59 میلیون واردات بوده که اینها در مجموع حجم تجارت خارجی ما را نشان می دهد.

محمدی اظهار کرد: تراز تجاری ایران در 6 ماهه اخیر 3 میلیارد و 121 ملیارد دلار بوده و روال مثبتی را برای افزایش رقم صادرات طی کرده است.

وی تشریح کرد: در سال 95 حدود 6 میلیارد و 132 میلیون دلار کالا به عراق صادر و 66 میلیارد دلار واردات داشتیم که مبلغی حدود 6 میلیارد تراز بازارگانی ما شکل داد.نکته قابل اهمیت نرخ 5.5 درصدی رشد معاملات تجاری ما در این 6 ماهه اخیر است. حدود 40 الی 50 درصد مبادلات ما از گمرکات اقلیم صورت می گیرد با اتفاقاتی که در رابطه اقلیم افتاده است امیدواریم هستیم که در آینده نزدیک این مرزها دوباره فعالیت خود را به حالت اولیه برگردد.

محمدی با اعلام عمده اقلام صادراتی ایران به عراق گفت: کاتالیزورها، کاشی، پنیرها، رب گوجه فرنگی ، بستنی و لوازم خانگی و اداری از اقلام برتر صادراتی ما به عراق هستند.

 

 

کد خبر 22197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =