سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در ۲۰۱۸

طی یک سال آینده بیش از ۲۰ میلیارد دلار قرارداد تنها در حوزه انرژی با خارجی ها امضا می شود

با بررسی موضوع توافق هسته ای توسط کنگره و سنای آمریکا و پای فشاری ترامپ برای خروج از این توافق به نظر می رسد نگرانی ها از ورود سرمایه های خارجی به کشور تشدید شده است.

کارشناسان بین المللی و رسانه های معتبر دنیا معتقدند ایران در کوتاه مدت از تهدیدهای ترامپ آسیب نخواهد دید اما باید برای جلوگیری از اثرگذاری این موضوع چاره ای بیندیشد. به عقیده آنها معلوم نیست در یک روند میان مدت تا بلندمدت همچنان تهدیدهای آمریکا کارایی نداشته باشد به همین دلیل ایران باید شرایط را برای حضور سرمایه گذاران تسهیل کند. در حال حاضر ایران از مزیت های بسیار زیادی برای جذب سرمایه خارجی برخوردار است و باید در رابهط با محافظت از این مزیت ها اقدام کرد.

فایننشیال تایمز در گزارشی با اشاره به این که ایران انتظار دارد در سال آینده با وجود تحریم های آمریکا قراردادهایی به ارزش 20 میلیارد دلار در حوزه انرژی امضا کند که مذاکرات با شرکت های رویال داچ شل، انگلو داچ و روس نفت این زمینه را فراهم می کند.

بر اساس این گزارش آنطور که معاون وزیر نفت در امور بین الملل اعلام کرده ایران 28 قرارداد موقت را با شرکت های نفتی خارجی امضا کرده که قرارداد با مرسک اویل و روس نفت برای توسعه پارس جنوبی بزرگترین میدان نفتی و گازی دنیا و شرکت های روسی لوک اویل، گازپروم و زاروبژنفت برای توسعه برخی دیگر از میادین انرژی از جمله پایدار غرب، اباتیمور و منصوری از این جمله اند.

زمانی نیا در این رابطه می گوید بجز شرکت های آمریکایی با هر شرکت بین المللی مذاکره می کنیم و بر این اساس طی یک سال آینده بیش از 20 میلیارد دلار قرارداد در این حوزه با خارجی ها امضا می شود. به گفته زمانی نیا هیچ تغییر قابل ملاحظه ای در مشارکت شرکت های خارجی با ایران ایجاد نخواهد شد و مذاکرات به سرعت ادامه خواهد داشت.

به گزارش فایننشیال تایمز کنگره قبل از پایان سال تصمیم می گیرد که تحریم های جدید علیه ایران وضع کند یا خیر و این موضوع می تواند باعث شود تا شرکت های غربی از مشارکت با ایران دوری کنند اما موضع گیری های اخیر شرکت های اروپایی نشان می دهند این کشورها و شرکت ها در برابر تهدیدهای ترامپ فعلا پا پس نکشیده اند. ایران در حال حاضر بیش از 2.4 میلیون بشکه نفت 2صادر می کند که رشد بیش از دو برابری را از زمان توافق هسته ای نشان می دهد. این میزان صادرات و کسب درآمدهای بیشتر از این محل باعث شده ایران برای تقویت زیرساخت های خود اقدام کند.

در حال حاضر روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به شدت به دنبال رایزنی برای تداوم توافق هسته ای از سمت آمریکا هستند.

زمانی نیا اعلام کرده است که بعد از توافق هسته ای با 28 شرکت معتبر توافق هایی برای ادامه همکاری ها صورت گرفته است. توتال ماه ژوئیه یک قرارداد 4.8 میلیارد دلاری را برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا کرد که این شرکت تا زمانی که مقررات بین المللی اجازه می دهند به قوت خود باقی است. این شرکت در ماه می یک قرارداد موقت را امضا کرد تا مطالعات میدان های نفتی آزادگان و یادروران در جنوب غربی ایران و همچنین میدان های گاز کیش در خلیج فارس را انجام دهد. زمانی نیا می گوید ما قطعا نیازمند تکنولوژی مدرن هستیم.

بررسی ها نشان می دهند از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در حدود 14 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کشور شده و در همین مدت 21 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی تصویب شده است. در این رابطه رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی اخیرا با بیان این خبر اعلام کرد از مبلغ 14 میلیارد دلار، 12 میلیارد دلار به صورت سرمایه گذاری مستقیم FDI و دیگر روش ها بوده است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از میان همه هیات های خارجی که بعد از برجام به کشورمان آمدند، برخی مذاکره ها به انعقاد قراردادهای نهایی یا سرمایه گذاری و موافقتنامه های مالی منجر شد که در مذاکره دستگاه های اجرایی و بانک های خارجی، نهایی شده است افزود: این طرح ها در هیات عالی سرمایه گذاری (بانک مرکزی، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی اقتصادی ایران، اتاق های بازرگانی و تعاون) به تصویب رسیده و مجوز یا ضمانتنامه هم صادر شده است.

وی اظهار کرد: پس از مدت ها مذاکره چند موافقتنامه مالی نهایی شد و به امضاء بانک های عامل کشور رسید که نخستین آن خط اعتباری 8 میلیارد یورویی کره جنوبی بود که می تواند در طرح های بخش خصوصی و دولتی استفاده شود.

خزاعی به امضای موافقتنامه سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری خط اعتباری با موسسه مالی سیتیک چین اشاره کرد ویادآور شد: قرارداد اعتباری یک میلیارد یورویی در سه هفته اخیر با بزرگترین بانک اتریش (‌اوبر بانک) نهایی شد و آخرین آن هم خط اعتباری قابل تمدید و گردشی با دنسکه بانک دانمارک به ارزش 500 میلیون یورو است.

به گفته معاون وزیر اقتصاد طبق برنامه ششم و بودجه امسال وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موظف شده اند سالانه 3 میلیارد دلار سرمایه از منابع خارجی جذب کنند.

کد خبر 22309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =