صادرات زعفران با بارکد چهاربعدي

حسين صفايي گفت: ۱۱ هزار بسته زعفران با بارکد چهاربعدی به بازار‌های جهانی صادر می‌شود

حسين صفايي با اشاره به اينکه هر کدام از بسته هاي زعفران 3 کيلو و 500 گرم وزن دارد افزود: بارکدهاي چهاربعدي قابليت رهگيري مکان توليد، کيفيت و تأييديه هاي بهداشتي را دارد.
وي گفت: با استفاده از اين بارکدها اطلاعات دقيقي از کيفيت و چگونگي توليد محصول زعفران در اختيار متقاضيان و مشتريان در بازارهاي جهاني قرار مي دهد.
رئيس سازمان مرکزي تعاون روستايي افزود: هدف از اجراي طرح تضمين کيفيت محصول زعفران و ايجاد ثبات در بازارهاي هدف اين محصول راهبردي است.
صفايي تصريح کرد: بارکد چهاربعدي از برگشت محصول از بازارهاي صادراتي جلوگيري مي کند.
وي گفت: در گذشته صادر کننده وقتي به مشتريان خارجي مراجعه مي کرد به علت شرايط نامطمئن که در کيفيت زعفران بود با بازار پايداري روبرو نبود اما از اين پس با استفاده از بارکد چهاربعدي شرايط مطمئني براي صادر کنندگان ايجاد خواهد شد.
رئيس سازمان مرکزي تعاون روستايي افزود: پيش از استفاده از بارکد چهاربعدي با مشتريان خارجي در کشورهاي اسپانيا و فرانسه مذاکرات دوجانبه انجام شد و اين بارکد مورد تأييد دو طرف قرار گرفت.
صفايي گفت: هم اکنون زعفران ايران در بازارهاي صادراتي طبق روال هميشه خريد و فروش مي شود و الصاق بارکد چهاربعدي بر روي بسته هاي زعفران که سازمان مرکزي تعاون روستايي آن را صادر مي کند روند جديدي در کنار جريان معمول صادرات است.
وي افزود: علاوه بر کشورهاي فرانسه و اسپانيا مذاکراتي با ديگر کشورها شامل ايتاليا، هلند، اتريش، کانادا و چين انجام و تفاهم نامه هايي براي صادرات محموله هاي زعفران با بارکد چهاربعدي امضا شده است.
رئيس سازمان مرکزي تعاون روستايي تاکيد کرد: ميزان صادرات زعفران تا پيش از آغاز سال جديد ميلادي افزايش مي يابد.
صفايي همچنين از ادامه طرح خريد توافقي زعفران خبر داد و گفت: خريد توافقي زعفران از سال گذشته اجرا شده و امسال نيز از آغاز فصل برداشت محصول 11 هزار کشاورز در 10 مرکز خريد مستقر در خراسان رضوي و جنوبي خريداري شده است.
وي افزود: خريد زعفران پوشال معمولي با قيمت 4 ميليون و 300 هزار تومان آغاز شد و در حال حاضر هر کيلو از اين نوع زعفران 4 ميليون و 400 هزار تومان خريداري مي شود.
رئيس سازمان مرکزي تعاون روستايي قيمت خريد هر کيلو زعفران نگين را 5 ميليون و 400 هزار تومان اعلام کرد و گفت: از آنجا که 30 تا 40 تن از زعفران سال گذشته در انبارهاي کشاورزان موجود بود بنابر اين امکان آسيب به بازار و قيمت اين محصول وجود داشت که طرح خريد توافقي اجرا شد.
صفايي درباره قاچاق زعفران به کشور افغانستان گفت: بحث قاچاق مطرح نيست و صرفاً اين کشور به صورت واسط عمل کرده است.

 

منبع: صدا و سيما

کد خبر 22826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =