اثرات «وضعی» و «انتقالی» رشد قیمت بنزین بر تورم

افزایش بهای حامل های سوخت می تواند به رشد تورم در سال آینده منجر شود به خصوص این که این عامل با رشد قیمت ارز همنوا شده است

بودجه سال 97 در کنار تمام فراز و فرودهایی که تجربه می کند نگرانی هایی را در زمینه افزایش تورم در سال آینده ایجاد کرده که بخشی از این نگرانی ناشی از افزایش قیمت بنزین از رقم فعلی به ارقام 1400 تا 1700 تومانی است. هنوز معلوم نیست چه رقمی برای بنزین در نظر گرفته شده اما آنچه قطعی است بهای این حامل مهم انرژی افزایش خواهد یافت و این موضوع را وزیر نفت نیز مورد تأکید قرار داده است.

در این بین اما نگاهی به روند کاهش نرخ تورم در سال های 92 تا کنون نشان می دهد که در این برهه زمانی دولت از تزریق هرگونه عامل تورم زا دوری کرده است. دولت طی این دوره مانع از رشد بهای ارز شد و قیمت انواع حامل های انرژی را نیز ثابت نگه داشت. از طرفی رکود موجود در سمت تقاضا باعث شد تا قیمت ها هیچگونه تغییری را تجربه نکنند با این حال در وضعیت فعلی و به طور قویتر سال آینده برخی عوامل با جهش روبرو شده یا خواهند شد.

قیمت ارز از 3 هزار و 500 تومان توانسته مرزهای 4 هزار و 200 تومان را نیز جابجا کند و پیش بینی می شود از این ارقام نیز بالاتر برود هرچند در بودجه رقم 3 هزار و 500 تومان برای آن در نظر گرفته شده اما کارشناسان این رقم را غیرواقعی می دانند و معتقدند نرخ ارز در بودجه باید 4 هزار تومان تعیین شود تا محاسبات درآمدها و هزینه ها شکل واقعی تری به خود بگیرند.

از طرفی قیمت انواع حامل های انرژی نیز در سال آینده با رشد مواجه خواهند شد و بر این اساس پیش بینی می شود تورم با روند افزایشی روبرو خواهد شد.

 اما این طرح موافقان و مخالفانی دارد. موافقان معتقدند قیمت حامل های انرژی باید به قیمت های منطقه برسد و در حال حاضر بنزین در فوب خلیج فارس در حدود هزار و 800 تومان معامله می شود که نشان دهنده اختلاف بالای قیمتی با نرخ های ایران است. مخالفان نیز بحث کشش های قیمتی را مطرح کرده و معتقدند افزایش قیمت حامل های انرژی می تواند تورم را با روند رو به رشدی روبرو سازد.

به عقیده آنها افزایش قیمت بنزین علاوه بر اثری که بر افزایش قیمت های حمل و نقل و رشد هزینه های تولید دارد سیگنال هایی را نیز به بازار ارسال می کند و محرک قیمتی در سایر انواع کالاها خواهد شد.

در این رابطه حسینعلی حاجی​ دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است زمانی که دولت می خواست بنزین را از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان افزایش دهد برای مردم حساب مشخص کرد و در آن مبلغی را واریز و از درآمد حاصل از افزایش نرخ حامل های انرژی ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای آنان واریز کرد و این در میان مردم اعتماد ایجاد کرد که می توانند منابع مالی خود را برای نخستین بار مدیریت کنند. اما پس از آن نرخ بنزین از ۴۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یافت اما چیزی به مردم اضافه نشد.

وی افزود: دولت بر اساس برنامه پنجم در واقعی کردن نرخ حامل های انرژی عمل نکرده و تخلف داشته است.

حاجی دلیگانی گفت: در مرحله نخست افزایش نرخ حامل های انرژی ۳۸ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد شد که ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان برای مردم از این محل پول واریز شد، اما پس از گران شدن بنزین از ۴۰۰ تومان به هزار تومان حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت افزایش یافت اما به مبلغ یارانه ها اضافه نشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:​ دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ افزایش حامل های انرژی را در نظر گرفته که درآمد حاصل از آن ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است، اما بجز ۱۷ هزار میلیارد تومانی که برای اشتغال در نظر گرفته است طرح توزیعی شفافی در این زمینه اعلام نکرده است.

حاجی دلیگانی افزود: البته بخشی از این ۱۷ هزار میلیارد تومان نیز به عنوان تسهیلات پرداخت می شود که به دولت باز می گردد.

وی گفت:​ در قوانین مشخص شده است که دولت برای هر بخش از محل درآمد افزایش قیمت حامل های انرژی چقدر هزینه کند اما دولت این کار را انجام نداده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که دولت در لایحه بودجه آورده است که می خواهد تورم را ۹.۹ دهم درصد نگه دارد اما خود با افزایش ۲۵ درصدی قیمت حامل های انرژی ناقض این موضوع عمل می کند.

حاجی دلیگانی گفت: اگر قیمت ها را افزایش می دهیم باید کاری کنیم که این افزایش قیمت را برای مردم جبران کنیم نه اینکه شرایط برای آنها سخت تر شود.

وی افزود: بر اساس لایحه بودجه سال آینده هم قیمت حامل های انرژی و قیمت های دیگر افزایش می یابد و هم یارانه بخش زیادی از مردم حذف می شود که این موضوع تبعات اقتصادی به همراه خواهد داشت   .

 

کد خبر 22850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =