عدم شفافیت در معافیت های مالیاتی کشور

غیبی پور: معافیت های مالیاتی که به افراد وبعضی موسسات داده می شود دارای شفافیت نیست چراکه باید همه داده های اقتصادی در یک سبد قرار بگیرد و اطلاعات جمع آوری شود و حتی در صورت معافیت، مالیات برای شفاف سازی پرداخت شود

کارشناس امور مالیاتی گفت: در طرح جامع مالیاتی داده ها پردازش می شوند که اگر به این سمت پیش برویم تقریبا درصد خطاها و فرارهای مالیاتی کاهش پیدا می کند.

به گزارش اگزیم نیوز سیاوش غیبی پور کارشناس امور مالیاتی و اقتصادی، در خصوص درآمدها و فرارهای مالیاتی اظهار کرد: فعالیت اقتصادی غیرقانونی یا حتی قانونی که ثبت نمی شود و به همین دلیل مالیات آن نیز پرداخت نمی شود، فرار مالیاتی نام دارد.

وی افزود: در بازار به صورت سنتی معاملاتی انجام می گیرد که برای آن صورتحساب صادر نمی شود و زمانی که این امر رخ ندهد، درآمد در اطلاعیه های فصلی ذکر نمی شود که این موضوع هم نوعی فرار مالیاتی است.

این کارشناس مالیاتی تصریح کرد: بخشی از فرار مالیاتی مربوط به قوانین و مقررات جاری می شود به عنوان مثال فردی که خواهان پرداخت مالیات است اما دسترسی به سامانه ای که میزان مالیات را محاسبه کند، وجود ندارد.

غیبی پور ادامه داد: در حال حاضر چندین گروه در جامعه وجود دارد که سهم عمده ای از پرداخت مالیات را دارند در واقع نصف وصولی مالیات کشور مربوط به اشخاص حقوقی، دولتی، غیردولتی و مودیان بزرگ می شود. دومین درآمد مالیاتی ما نیز مالیات بر ارزش افزوده است که تقریبا ۲۵ درصد وصولی کشور از این محل است.

وی در خصوص اینکه در لایحه بودجه ۹۷ چه سازوکاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی اندیشیده شده است، گفت: استان های کشور با توجه به تعداد استان ها وادارات کل هر کدام یک محقق شده ای دارند یعنی سال قبل یک استانی در مرکز کشور ۱۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول کرده با توجه به رشدی که در بودجه لحاظ می شود اگر مبنا را بر ۱۰ درصد بگذاریم مالیات ۱۱۰ هزار میلیارد تومان می شود که در قانون بودجه باید به لحاظ منطقه ای وصول شود.

این کارشناس مالیاتی در ادامه بیان کرد: سیستم مالیاتی به نظام بانکی لینک شده است که در این راستا اطلاعات افراد مختلف از نظام بانکی دریافت می شود و کسانی که تراکنش های بالای ۵ میلیارد تومان دارند در حال رسیدگی و بررسی هستند اما الزاما منجر به پرداخت مالیات سنگین نمی شود.

غیبی پور با اشاره به اینکه بر اساس آمارها ۴۰ درصد فرار مالیاتی در کشور داریم، تصریح کرد: در بهترین اقتصادها نیز ۲۰ درصد از فعالیت ها فرار مالیاتی دارند چراکه نرخ مالیات بالاست و همچنین سازوکار اجرایی پیچیده و دست و پاگیر است.

وی افزود: معافیت های مالیاتی که به افراد وبعضی موسسات داده می شود دارای شفافیت نیست چراکه باید همه داده های اقتصادی در یک سبد قرار بگیرد و اطلاعات جمع آوری شود و حتی در صورت معافیت، مالیات برای شفاف سازی پرداخت شود.

این کارشناس مالیاتی بیان کرد: در طرح جامع مالیاتی داده ها پردازش می شوند و چهره افراد دخالتی در این موضوع ندارد که اگر به این سمت پیش برویم تقریبا درصد خطاها و فرارهای مالیاتی کاهش پیدا می کند.

کد خبر 23085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =