نقش محوری بانک توسعه صادرات در حوزه دانش بنیان

محسن احتشام: بانک توسعه صادرات این ظرفیت و قابلیت را دارد که در زمینه توسعه دانش بنیان نقش محوری را ایفا کند چرا که یکی از مهمترین موانع توسعه این شرکت ها بحث تامین مالی است

محسن احتشام مدیرعامل تنها شرکت دانش بنیان در عرصه کشت و فرآوری زعفران در کشور با نام تروند رعفران قائن،در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: اگر منحصرا حمایت های بانک توسعه صادرات از این شرکت نبود در این مسیر موفقیتی حاصل نمی کردیم.

احتشام افزود: به نوعی می توان گفت بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران، زیربنای دانش بنیان شدن بسیاری از شرکت های تولید و خدمات را  بنا نهاده و به نحو مطلوبی تولید کنندگان صادرات محور این حوزه را زیر پوشش خدمات خود قرار می دهند.

وی با اذعان به این موضوع که منابع این بانک محدود است، گفت: با این وجود بانک توسعه صادرات همواره حمایت خود را از واحدهای کوچک صادراتی اعلام کرده و در عمل نیز حامی این شرکت ها بوده اند.

محسن احتشام در ادامه افزود: بانک توسعه صادرات این ظرفیت و قابلیت را دارد که در زمینه توسعه دانش بنیان نقش محوری را ایفا کند چرا که یکی از مهمترین موانع توسعه این شرکت ها بحث تامین مالی است.

 رئیس اتاق بازرگانی بیرجند رسیدن شرکت های دانش بنیان را به مرحله تجاری سازی و اقتصادی  را در گرو ارائه تسهیلات با شرایط سهل تر از سوی بانکها دانست و خاطر نشان کرد: عموما شرکت های دانش بنیان شرکت های با توان و ظرفیت مالی پایین هستند و در رسیدن به نقطه عملیاتی شدن پروژه ها به مشکل بر می خورند؛ این شرکت ها در بخش بازاریابی و تبلیغات نیز نیازمند کمک هستند.

وی اظهار داشت: ضروری است بانک توسعه صادرات همانطور که تسهیلاتی را برای خرید  تجهیزات و ماشین آلات صنعتی در اختیار واحدهای صنعتی قرار می دهد، تسهیلات بلند مدتی را برای بازارسازی به واحدهای دانش بنیان ارائه کند

احتشام تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان ماهیتا شرکت های کوچک با بنیه مالی اندک هستند و هرآنچه دارند غالبا صرف نیازهایی چون ساختمان محل فعالیت آنها می شود و اگر بخواهند بخشی از سرمایه در گردش خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کنند، در موعد بازپرداخت به مشکل بر خوتاهند خورد.

وی اهمیت تعریف تسهیلاتی بلند مدت، تحت عنوان تسهیلات بازاریابی را در این حوزه خاطرنشان کرد و اظهار داشت: تخصیص این تسهیلات برای بازارسازی جهت گذر از مرحله رشد و رسیدن به بلوغ کامل این شرکتها که همانا حضور در عرصه صادراتی بین المللی است، ضروری به نظر می رسد.

به گفته این فعال حوزه دانش بنیان ضمانت های سنگینی از شرکت های دانش بنیان طلب می شود که ارائه آن از سوی این شرکتها با توجه به مختصاتی که دارند، مقدور نیست. لذا باید در این زمینه با ارزیابی عملکرد آنها، علم و دانش و توانایی مدیریتی این شرکتها را ملاک ارائه تسهیلات قرار داد و این مشکل را حل کرد.

 احتشام پیشنهاد داد: شرکت هایی که عملکرد مثبتی نزد بانک توسعه صادرات داشته باشند، بخشی از ضمانت نامه و وثیقه آنها بر اساس عملکرد و ظرفیت های علمی آنها محاسبه شود. چرا که این سرمایه اصلی این شرکتها نه ملک و سرمایه بلکه دانش فنی و مدیریتی آنهاست. این پیشنهاد می تواند راه حل مناسبی برای رفع مشکل وثیقه شرکت های دانش بنیان باشد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به تازگی تفاهم نامه ای برای حمایت از شرکت های دانش بنیان بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک توسعه صادرات ایران منعقد شد که طبق این تفاهم نامه ،بانک توسعه صادرات متعهد به همکاری و مشارکت با معاونت علمی در خصوص بررسی صلاحیت (فنی) و اعتبارسنجی شرکتهای دانش بنیان معرفی شده  است.

  بر این اساس بانک توسعه صادرات ایران مشئول ارائه تسهیلات و خدمات به شرکتهای مذکور، مساعدت در جهت توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ورود به فرآیندهای جذب حمایت نهادهای مالی، آموزش و مشاوره تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده است و همچنین ضمانت‌نامه‌های صادره توسط صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برای پوشش تسهیلات در صورت احراز شرایط مورد قبول بانک خواهد بود.
همکاری لازم برای اعمال تخفیف در کارمزد خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان، بررسی امکان تخصیص خطوط اعتباری جهت تامین مالی پروژه‌های صادراتی در کشورهای هدف با ابزارهایی چون اعتبار خریدار، مشارکت در تامین اعتبار برگزاری کمپین به منظور شناسایی و تقدیر از کارآفرینان موفق در حوزه صادرات دانش‌بنیان و همکاری با شرکتها و نهادهای معرفی شده از سوی معاونت علمی در زمینه صدور انواع ضمانتنامه‌های ارزی و ریالی از دیگر تعهدات مطروحه در تفاهمنامه یاد شده هستند.

کد خبر 23238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =