ورود ۵ میلیون تن محصول کشاورزی به بورس در سال ۹۶

میرزاپور: پیش بینی می شود محصولات کشاورزی امسال به میزان ۵ میلیون تن برسد و در سال آینده ده میلیون تن محصولات کشاورزی خواهیم داشت

سرپرست مدیریت توسعه بازار بورس کالای ایران در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که سال گذشته در بورس کالای ایران، 430 هزار تن گندم معامله شد گفت: این در صورتی است که بر اساس آمار، امسال تا 15 آذرماه، یک میلیون و دویست و ده هزار تن گندم معامله شد، یعنی حدود سه برابر رشد داشتیم و از این میزان تنها حدود چهل و هفت هزار تن از محل ماده ۳۳ صورت گرفته است.

به گفته دکتر اکبر میرزاپور پیش بینی می شود محصولات کشاورزی امسال به میزان 5 میلیون تن برسد و در سال آینده ده میلیون تن محصولات کشاورزی خواهیم داشت. سهم بخش کشاورزی ظرف دو یا سه سال آینده بیش از یک سوم بورس کالای ایران خواهد بود. این حوزه در حال توسعه است اگرچه در ابتدا ضعیف بوده ولی الان رشد کرده است.

وی افزود: پسته یکی از حوزه هایی است که شاید اندازه بازارش در مقایسه با گندم زیاد نباشد، در واقع یک بازار حدود شش هزار میلیارد تومانی است و اصلاً قابل مقایسه با بازار پانزده هزار میلیارد تومانی گندم نیست اما این بازار آینده دار است.

به گفته میرزاپور در مورد بازار زعفران و ذرت نیز باید بگویم اکنون کشاورز می تواند با قیمت واقعی محصولش را در بورس بفروشد. به بیان دیگر عرضه در بورس کالا موجب شفافیت در نرخ معاملات خواهد شد، زمانی که معامله‌ای صورت گیرد خریدار می‌تواند با خیالی آسوده محصول خود را خریداری کند چرا که قیمت در بورس کالا به صورت شفاف تعیین شده است.

به عقیده وی از سوی دیگر از جمله مزایای بورس این است که بیشتر تولیدکنندگان نمی‌توانند کالا‌های خود را صادر کنند، بنابراین با  عرضه محصولات در بورس علاوه بر ایجاد بازارهای فروش جدید، می تواند ارز آوری برای کشور به ارمغان بیاید. همچنین حذف هزینه‌های فروش در بازاریابی از دیگر مزایای عرضه در بورس کالاست که می‌تواند به بازاریاب کمک کند.

میرزاپور در ادامه با ذکر این مطلب که بورس به هیچ عنوان مخالفت و مشکلی با شبکه واسطه گری ندارد ادامه داد: اصلا شبکه واسطه گری، باید وجود داشته باشد و ممکن نیست شخص برای خرید یک کیلو میوه به باغ برود و از باغدار خرید کند. در این میان باید یک شبکه توزیع به صورت معقول باشد.

به گفته سرپرست مدیریت توسعه بازار بورس کالای ایران درحال حاضر درون بورس شبکه واسطه گری وجود دارد. به عبارت دیگر شبکه کارگزاران بورس یعنی شبکه واسطه گری. به عنوان نمونه ورود پسته در بورس کالا سبب شده که دست دلالان در بازار کوتاه شود.
وی افزود: نکته دیگر که باید به آن اشاره کرد حضور مستمر بخش خصوصی است. قطعا ما نه از نظر علمی و نه از نظر فنی، به اندازه بخش خصوصی که 50 سال در این حوزه مشغول فعالیت است، نه پتانسیل داریم و نه بازار را می شناسیم. ولی این

بدین معنی نیست که بورس کالا نمی خواهد با این دوستان تعامل داشته باشد، ما بارها و بارها جلسات مختلفی را داشتیم، تقاضاهای بسیار زیادی را داشتیم و این روند را با تأمین نظر حداکثر بخش خصوصی ادامه خواهیم داد.
میرزاپور ادامه داد: یکی از ابزارهای لازم برای عرضه محصولات در بورس کالا وجود انبارهایی با معیارهای مشخص است البته قبول داریم که تعدادشان محدود است.

وی در مورد محصول پسته به طور خاص گفت: در دو استان کرمان و سمنان قطب تولید پسته انبارهایی شناسایی شده است که در کرمان 3 انبار آماده ارائه خدمات به کشاورزان و دریافت محصول است و پیش بینی می شود تا به زودی دو انبار دیگر نیز به بهره برداری برسد .همچنین در دامغان انبار مورد نظر پیش بینی شده و هیچ گونه مشکلی برای دریافت محصولات باغداران پسته وجود ندارد.

کد خبر 23297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =