کنترل نقدینگی بر اساس تورم

ابوذر ندیمی: دولت تلاش دارد در رابطه با مسائل پولی، نقدینگی را بر مبنای تورم کنترل و پول را از منظر سرمایه ای، ارزش گذاری کند

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت تلاش دارد در رابطه با مسائل پولی، نقدینگی را بر مبنای تورم کنترل و پول را از منظر سرمایه ای، ارزش گذاری کند.

ابوذر ندیمی با اشاره به آمار بانک مرکزی در خصوص رشد نقدینگی و کاهش رشد پایه پولی گفت: پایه پولی جمع ستون دارایی های تراز نامه بانک مرکزی است و اگر بدهی های بانک مرکزی نزد مردم باشد این پول پر قدرت تعریف می شود.

وی پول پر قدرت را برابر با شبه پول در بانک های تجاری دانست و افزود: در تعریف پایه پولی با عناوین مختلفی رو به رو هستیم که هر یک علامتی به ما می دهد که در رشد پایه پولی اتفاق می افتد و با این رویکرد می توان درباره پول پر قدرت تعاریفی ارائه داد.

ندیمی در خصوص تاثیرات کاهش رشد پایه پولی گفت: اگر در رابطه با عرضه، پشتوانه ای نداشته باشیم، بدین معناست که تنها اقدام به کاغذ فروشی کرده ایم و اگر پول پر قدرت یا پایه پولی با تضامین آن تعریف نشود، در حقیقت نوعی کاغذ فروخته ایم که ما به ازایی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: دولت تلاش کرده درصد های که در گذشته وجود داشت را به حداقل برساند و میان دارایی و اسکناس و بدهی ها رابطه ای تعریف کند که بعنوان مثال در حوزه تورم یا ارزش پول و بدهی های بانک مرکزی، یک تزار تعریف شود تا افزایش پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند.

ندیمی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه رکود قرار است نقدینگی تعریفی جدید در جامعه داشته باشد، گفت: بر اساس این سیاست می خواهیم نقدینگی را تعریف کنیم و گزاره های برون زا، درون زا یا خنثی برای این تعریف پیش روی ما وجود دارد.

کد خبر 23317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =