حرکت سپرده های بانکی از یک ساله به گواهی سپرده

غلام حسین مظفری: آنچه که در بانک ها در حال وقوع است تغییر نوع حساب از سپرده های مدت دار با سود ۱۵ درصد به اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد است

غلام حسین مظفری: ارایه بسته سیاستی سه گانه بانک مرکزی می تواند مثبت ارزیابی شود آنچه که حایز اهمیت تاثیر مثبت این بسته در مورد تعدیل نرخ ها و آرامشی است که در بازار برقرار شده و اکنون شواهد و قراین آن قابل لمس است. در صورتی که بانک مرکزی به موقع راهکارهای کوتاه مدت را برای کنترل بازار ارز اجرایی نمی کرد، قطعا به بازارهای دیگر  اقتصادی نیز لطمه وارد می شد.

بانک مرکزی در راستای ساماندهی بازار ارز برای جذب نقدینگی بسته سیاستی سه‌گانه‌ای را در روزهای اخیر اجرایی کرد که بر اساس آن در نظر دارد بخش قابل توجهی از حجم نقدینگی را به سیستم بانکی جذب کند. بعد از کاهش سود بانکی و افزایش هم زمان قیمت دلار، بازار ارز توانست بخش زیادی از این نقدینگی سرگردان را جذب کند تا جایی که با التهاب فراوان بازارهای سرمایه را دچار بی نظمی و کم رونقی کرد.

با گذشته یک هفته از ارایه بسته سیاستی ارزی در سه بخش انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد که خود سودی ۵ درصد بالاتر از نرخ سپرده یک ساله دارد، بسته دوم اوراق گواهی سپرده ارزی که در آن نرخ سود ۴.۵ درصد تعیین شده است و بسته سوم یعنی پیش‌فروش سکه در نظر گرفته شده که با نرخ قطعی به مشتری ارائه شود آنچه که در بانک ها در حال وقوع است تغییر نوع حساب از سپرده های مدت دار با سود 15 درصد به اوراق گواهی سپرده ریالی با سود 20 درصد است که صاحب نظران حوزه بانکی معتقدند باید برای این امر نیز تدابیری اندیشیده شود. این بسته با مزایایی که درخصوص کاسته شدن از تلاطم بازار ارزی به دنبال داشت توانست مورد استقبال سپرده گذاران قرار گیرد به طوریکه هم زمان روند کاهشی قیمت دلار را هم به دنبال داشت.

غلام حسین مظفری اقتصاددان و مدیرعامل اسبق بانک شهر در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص میزان موفقیت اجرای سیاست جدید بانک مرکزی در مهار تلاطم ساختگی بازارهای سرمایه ای اظهار داشت: ارایه این بسته می تواند مثبت ارزیابی شود زیرا التهاب موجود در بازار به دلیل همین نقدینگی سرگردان در اختیار مردم به وجود آمد ضمن اینکه کاهش سود سپرده ها که البته نباید ایرادی به آن گرفت ، نیز در این رابطه تاثیر داشت اما بهتر بود که این امر به صورت تدریجی انجام میشد تا نتیجه بهتری را نیز به همراه داشته باشد. اما آنچه که حایز اهمیت تاثیر مثبت این بسته در مورد تعدیل نرخ ها و آرامشی است که در بازار برقرار شده که اکنون شواهد و قراین آن قابل لمس است.

وی با بیان اینکه زمانی که مردم احساس کردند سپرده گذاری در بانک برای آنها با سودآوری همراه نیست، با توجه به التهاب ساختگی در بازار ارز به این سمت گرایش پیدا کردند، عنوان کرد: در صورتی که بانک مرکزی به موقع راهکارهای کوتاه مدت را برای کنترل بازار ارز اجرایی نمی کرد، قطعا به بازارهای دیگر  اقتصادی نیز لطمه وارد می شد.

این اقتصاددان راهکار پیشنهادی خود را در این زمینه ابجاد اطمینان از آینده و بستر سازی برای امنیت بلند مدت هم برای سرمایه گذار و هم سرمایه دانست و یادآورشد: در بستر اقتصادی به عنوان یک علم، بسته های دستوری خیلی جواب نمی دهد و همان اصل عرضه و تقاضا در همه اصول تاثیر خود را نشان می دهد. براین اصل باید راهکارهای اجرایی بلند مدتی را در نظر گرفت تا براساس آن  اقتصاد از قدرت و رونق لازم بهره مند شود.

وی در ادامه افزود : این پولی که اکنون در سپرده های بانکی است در نتیجه سلب اطمینان مردم از دیگر بازارهای موازی نشات می گیرد که به امید سود بیشتر انجام شده در صورتی که اگر یک فعالیت اقتصادی مناسب و سیستم سالم وجود داشته باشد باید این نقدینگی در چرخه فعالیت های اقتصادی و تولید جریان پیدا کند و باعث اشتغال و سودآوری بیشتر شود که این چرخه مورد نظر علم اقتصاد است.

مظفری در پاسخ به اینکه تمایل سپرده گذاران برای تغییر نوع حساب به سمت اوراق گواهی سپرده با  سود 20 درصدی، آیا در آینده بانک ها را با مشکل جدید و افزایش هزینه روبرو نمی سازد؟ اذعان داشت : تردیدی نیست که هوشیاری مردم در محاسبات سود بانکی آنها را به سمت استفاده از اوراق گواهی سپرده هدایت می کند. ارایه  سود 20 درصد می تواند در آینده نزدیک تاثیر خود را بر تصمیم سرمایه گذاران بازار ارز و سکه نیز آشکار کند و چرخش و تغییر زیادی را در نقدینگی موجود در این بازار ها به وجود آورد. زیرا 20 درصد یک سود بسیار چشمگیر است و می تواند در صورت عدم کنترل و هدایت چالش اقتصادی جدیدی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: این رقم حتی برای کسانی که می خواهند از خارج کشور رقمی را در ایران سرمایه گذاری کنند می تواند انتخاب خوبی باشد زیرا در هیچ کجای دنیا سود 20 درصدی به سپرده های بانکی آن هم با تضمین تعلق نمی گیرد هرچند که به صورت علی الحساب است اما در نهایت پرداخت می شود.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه این مسئله تا حدودی به جذب نقدینگی سرگردان در بازار کمک می کند اما بانک ها را نیز با افزایش هزینه روبرو می سازد، یادآور شد: وقتی سود سپرده ها بالا می رود قطعا بانک ها متضرر می شوند زیرا فعالیت اقتصادی در سیستم بانکی با این رقم ها پاسخگو نیست. هیچ فعالیت اقتصادی در ایران وجود ندارد که 20 تا 30 درصد سود به همراه داشته باشد و آن را به بانک ارایه کند و در مقابل وقتی می خواهد سود گواهی 20 درصد را بدهد باید از کسی که می خواهد تسهیلات بگیرد حداقل 25 درصد بهره بگیرد تا بتواند توازن را در پرداخت سود اوراق گواهی سپرده پرداخت کند ضمن اینکه در کنار آن باید هزینه های جاری بانک را نیز در نظر بگیرد.

 

کد خبر 23710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =