تنظیم بازار گوشت قرمز از کانال واردات

با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت و کاهش عرضه بدلیل بیماری های تب برفکی و آنفولآنزا دولت ناچار به استفاده از رویکرد وارداتی است

با فرا رسیدن شب عید و افزایش تقاضا برای انواع گوشت به نظر می رسد دولت نیازمند تغییر تعرفه واردات بوده تا بتواند تقاضای مذکور را پاسخگو باشد با این حال در برابر این نظر برخی معتقدند دولت نباید تعرفه های واردات این محصول را تغییر دهد و اساسا فلسفه این نگاه به همان موضوع همیشگی یعنی حمایت از تولید داخل برمی گردد با این حال نگاهی به وضعیت تولید و مصرف داخل نشان می دهد کشور برای تضمین مصرف نیازمند واردات این محصول است.

در این رابطه با توجه به افت 50 درصدی جمعیت برخی انواع دام در کشور ضرورت توازن بخشی از کانال واردات را گوشزد می کند. یوسف داوودی نماینده مجلس در این رابطه با اشاره به این که جمعیت گوسفند کشور از 120 میلیون رأس به نصف کاهش یافته واردات گوشت قرمز را برای شب عید ناگزیر دانسته است. وی با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی معتقد است به همین دلیلگسترش این بیماری می تواند کاهش بیشتر گوشت قرمز را به همراه داشته باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تعادل عرضه و تقاضا عنوان کرد: از آنجایی که عرضه به دلیل تب برفکی کاهش پیدا می‌کند و تقاضا به دلیل افزایش مصرف در شب عید بالا می رود احتمال افزایش قیمت گوشت در شب عید بسیار زیاد است.

وی گفت: سال گذشته قیمت گوشت قرمز بین کیلویی 25 تا 30 هزار تومان بود، امسال این رقم به بالای 40 هزار تومان خواهد رسید بنابراین نیاز داریم که برای کنترل قیمت واردات گوشت قرمز صورت گیرد.

داوودی در ادامه تأکید کرد: از سوی دیگر شاهد معدوم شدن طیور به دلیل شیوع آنفلوانزا بودیم بنابراین جز واردات راهی برای کنترل بازار شب عید وجود ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آنجایی که قیمت دلار نیز افزایش پیدا کرده است و تأثیر آن را روی اقلام اساسی زندگی مردم شاهد خواهیم بود پیشنهاد می‌کنیم دولت برای تنظیم بازار واردات انجام دهند.

با این حال در مقابل یک نماینده دیگر عضو کمیسیون کشاورزی این سیاست را نقد کرده و معتقد است کاهش تعرفه واردات گوشت قرمز که پیش از این 26 درصد بود به 12 درصد ظلم به تولیدکننده و مصرف کننده است.

عباس پاچی زاده در خصوص کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله از 26 درصد به 12 درصد، اظهار داشت: روندی که در حال طی شدن است روند خوبی نیست، در بسیاری از زمینه‌ها تجربه‌های گذشته را داریم؛ به‌صورت مثال در زمینه صنعت شکر به دلیل واردات بی‌رویه به دلیل کاهش تعرفه واردات در سال‌های 83 و84 شاهد ورشکستگی گسترده بخش کشاورزی بودیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه در حال حاضر نیز در لایحه بودجه سال 97 تعرفه واردات شکر توسط دولت صفر درصد اعلام شده است، گفت: صفر شدن تعرفه واردات شکر یعنی اینکه مجددا واردات بی‌رویه صورت می‌گیرد و صنعت تولید شکر ورشکسته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد از نیاز حدودا یک میلیون و 100 هزار تنی سالانه کشور به گوشت قرمز در داخل کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: باقی مانده نیاز کشور را با یک همت مختصر می‌توانیم در داخل کشور تولید کنیم و به خودکفایی دست پیدا کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر تولیدکننده را حمایت نکنیم قطعا در آینده دچار مشکل می‌شویم و برای تامین نیاز مصرف کننده مجبور به واردات از خارج کشور می‌شویم آن هم در شرایطی که در فروش نفت دچار مشکل هستیم و ارز به سختی وارد کشور می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در پایان با تاکید بر اینکه ارزی را که در مقابل فروش نفت به سختی وارد کشور می‌کنیم باید برای تامین نیاز مواد غذایی کشور به راحتی از کشور خارج کنیم، خاطرنشان کرد: بنابراین سیاست کاهش تعرفه‌ها سیاست معقولی نیست و باید در این زمینه تجدید نظر کند.

کد خبر 23747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =