آماده نبودن زیرساخت ها برای ارز تک نرخی

کامبیز سیدان: در شرایط فعلی اقتصاد کشور به سختی می توان به سمت شناور کردن نرخ ارز رفت این در حالی است که سیاست ثابت کردن قیمت ارز معایب زیادی دارد

یک مدیرشبکه بانکی کشور گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور به سختی می توان به سمت شناور کردن نرخ ارز رفت این در حالی است که سیاست ثابت کردن قیمت ارز معایب زیادی دارد.

کامبیز سیدان، در خصوص تبعات چند نرخی بودن ارز، اظهار کرد: رابطه قیمتی کالاهای داخلی و خارجی با میزان تورم و همچنین برابری قدرت خرید در دو کشور اندازه گیری می شود که بتوانند قیمت ارز را در هر کشوری تعیین کنند.

وی افزود: به عنوان مثال کالایی در ایران ۱۰۰۰ تومان اما در اروپا یک یورو است، پس هر یورو معادل هزار تومان می شود، اگر در سال بعد این کالا در کشور ما ۱۵۰۰ شود ولی در کشور مذکور تورم نباشد و قیمت کالا ثابت بماند در واقع قیمت یورو در کشور ما در اثر تورم افزایش پیدا کرده است.

این مدیر بانکی بیان کرد: در واقع بالارفتن قیمت کالاهای مختلف منشا افزایش نرخ ارز در کشور است و در مرحله بعدی نیز افزایش قیمت ارز باعث می شود که واردات گران تر تمام شود و به صورت سلسله وار این موضوع موجب افزایش تورم خواهد شد.

سیدان ادامه داد: اگر تراز تجاری کشوری مثبت نباشد یا کمبود ارز در داخل داشته باشد به اجبار به سیاست های تعدیل کننده از جمله استفاده از سیستم های ارزی نرخ ثابت تا شناور روی می آورد، زیرا زمانی که بحران ارزی در کشوری وجود دارد باید منابع محدود را به نحوی مناسب اختصاص بدهند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور به سختی می توان به سمت شناور کردن نرخ ارز رفت این در حالی است که سیاست ثابت کردن قیمت ارز معایب زیادی دارد و می تواند به بخش تولید آسیب های زیادی وارد کند و همچنین تخصیص بهینه منابع را با مشکل مواجه می کند زمانی که ما نرخ ارز را ثابت نگه می داریم و با تورم قیمت ها افزایش می یابد در نتیجه واردات ارزان تر تمام می شود.

این مدیر بانکی با بیان اینکه در سال ۸۸، ۲۳۵ هزار میلیارد نقدینگی داشتیم که در سال ۹۲، این میزان به ۴۷۳ هزار میلیارد رسید، تصریح کرد: زمانی که نقدینگی وارد بازار می شود تبعاتی از جمله افزایش تورم را به همراه دارد که از سال ۹۲ وراد فضای اقتصادی شدیم که اگر تاکنون ادامه پیدا می کرد موجب ایجاد فاجعه در کشور می شد.

سیدان در خصوص اینکه می توانیم نرخ ارز را شناور کنیم یا خیر، گفت: اولین عامل برای این امر عادی شدن روابط اقتصادی بین الملل و شرایط مبادلات پول و بانکی است، اگر بانک ها روابط کارگزاری نداشته باشند به سختی می توانیم به سمت شناورکردن نرخ ارز پیش برویم.

کد خبر 23826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =