عدم تأثیر توقف ثبت سفارش با دلار بر قیمت تمام شده

علی علی آبادی: در بخشنامه دولت محدودیتی برای ارز جایگزین مطرح نشده است و ثبت سفارش با هر ارزی امکان پذیر است، به نظر می رسد این تغییر ارز از دلار به سایر ارزها چندان هزینه ساز نیست و صرفا ممکن است اندکی در نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها تاثیر بگذارد

 هفته دوم اسفند ماه رئیس بانک مرکزی با ارسال نامه ای به وزیر صمت از وی خواست تا مقدمات حذف دلار از مبادلات تجاری از طریق توقف ثبت سفارش از طریق این ارز فراهم شود. علی علی آبادی، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: همانطور که در اخبار نیز اعلام شده این طرح از سوی بانک مرکزی به دولت پیشنهاد شده و دولت نیز بخشنامه هایی در این راستا تهیه و به وزارت خانه ارسال کرده است.

 علی آبادی در مورد جزییات طرح مزبور گفت: آن بخش از طرح که در مورد ثبت سفارشات است و به وزارتخانه ما مربوط می شود، اجرایی شده است. در طرحی که جناب دکتر سیف به ریاست جمهوری و آقای دکتر جهانگیری ارائه داده اند، آمده است که با توجه به تحریم های صورت گرفته و عدم سهولت انجام مبادلات با دلار، ثبت سفارشات با دلار لزومی ندارد و باید با سایر ارزها انجام شود. پیرو این دستورالعمل، سازمان توسعه تجارت نیز این طرح را اجرایی کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است اجرای این طرح منجر به افزایش قیمت تمام شده شود، گفت: به نظر من این موضوع تاثیر چندانی بر قیمت ها نخواهد داشت. در بخشنامه دولت محدودیتی برای ارز جایگزین مطرح نشده است و ثبت سفارش با هر ارزی امکان پذیر است. به نظر می رسد این تغییر ارز از دلار به سایر ارزها چندان هزینه ساز نیست و صرفا ممکن است اندکی در نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها تاثیر بگذارد.

 به گزارش اگزیم نیوز در خبرها آمده است: رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده سیاست دولت، حذف کامل دلار از گردونه مبادلاتی کشور است؛ به علت تداوم تحریم‌های اولیه ایالات متحده آمریکا، دسترسی شبکه بانکی کشور به سیستم‌های دلاری به طور کامل قطع بوده و ثبت سفارش کالا با دلار آمریکا به مفهوم استفاده از شبکه صرافی به منظور تأمین مالی واردات است. این شرایط از یک سو سبب افزایش تقاضای دلار آمریکا در صرافی‌ها شده و از سوی دیگر در تناقض فاحش با تأکیدات مقام ریاست‌جمهوری مبنی بر انتقال گردش مالی تجارت کشور از صرافی به شبکه بانکی، مشکل مهمی از سوی واردکنندگان مطرح نشده  و با توجه به نوع کالاهای وارداتی و کشورهای طرف مبادله، نباید مشکل جدی ایجاد شود.

دراين رابطه مجتبي خسروتاج،  رییس سازمان توسعه تجارت معتقد است با توجه به اینکه در دو سال اخیر بخشی از کالاهای وارداتی به سمت ارز آزاد صادراتی رفته و سهم آن خداقل ۵۰ درصد در تجارت خارجی کشور افزایش یافته است، با همان هدف پرهیز از اتکا به دلار در مبادلات تجاری، طبیعی است که بانک مرکزی چنین سیاستی را در پیش بگیرد؛ در واقع اتخاذ این سیاست با توجه به نوع کالای وارداتی و کشورهای طرف مبادله نباید مشکل جدی ایجاد کند. 

 به گفته خسروتاج سیاست ‌مذکور صرفا در امر ثبت سفارش که مربوط به واردات است، انجام می‌شود و ربطی به صادرات ندارد.

کد خبر 23887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =