ظرفیت ۳ میلیارد دلاری تجارت با روسیه

اسداله عسگر اولادی: در حال حاضر سقف مبادلات تجاری ایران و روسیه ۲ میلیارد دلار است که در صورت رفع مشکلات تجاری فی مابین این رقم ۳ میلیارد دلار خواهد رسید

 مریم خورشیدی-چهاردهمین اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه نیمه اسفندماه جاری  با تاکید بر هماهنگی سطح مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور  و افزایش هر چه بیشتر مراودات و همکاری های اقتصادی، فرهنگی و فناورانه در مسکو برگزار شد؛ نتایج به دست آمده در این مجمع می تواند تحولات مثبتی را در توسعه تعاملات دو کشور در پی داشته باشد.

اسداله عسگر اولادی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز  از امضای چندین پروتکل برای حل مشکلات و موانع بر سر راه تجارت با روسیه  در مجمع کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی خبر داد.

 عسگر اولادی به عنوان یکی از کسانی که مسئولیت پیگیری پروتکل های یاد شده را به عهده دارد گفت: بنده از سوی بخش خصوصی  و آقای خزایی از سوی وزیر اقتصاد  ماموریت داریم  پیگیری های بعدی در این رابطه را انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: در حال حاضر سقف مبادلات تجاری ایران و روسیه 2 میلیارد دلار است که در صورت رفع مشکلات تجاری فی مابین این رقم 3 میلیارد دلار خواهد رسید.

 وی حمل و نقل را یکی از مشکلات عمده برای توسعه تجارت بین دو کشور دانست و افزود: در حالیکه بیشترین مبادلات را با جنوب روسیه از جمله آستاراخان، لنینگراد و ولگاگراد داریم ، پرواز به این مقصد وجود ندارد؛ خط هوایی ما به روسیه تنها به مقصد مسکو انجام می شود و ضرورت ایجاد یک یا چند خط هوایی به روسیه احساس می شود.

عسگر اولادی در ادامه به مشکل روادید اشاره کرد و گفت: در مجمع کمیسیون همکاری های مشترک پیشنهاد داده شد که برای تجار روادید یک ساله به دفعات داده شود که از سوی طرف روسی پذیرفته شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران موانع و مشکلات بانکی را از دیگر مواردی ذکر کرد که در مجمع مطرح شد؛ وی اعلام کرد: در حال حاضر میربیزینس بانک مبادلات مالی ایران و روسیه را انجام می دهد که در این نشست مشترک تصمیم گرفته شد چهار بانک دیگر نیز برای تسهیل مبادلات مالی فی مابین اضافه شود که با موافقت طرف روس این تصمیم به زودی عملیاتی خواهد شد.

عسگر اولادی اظهار امیدواری کرد نتایج مجمع کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی ظرف چهار ماه آینده به مرحله  اجرا برسد.

 به گزارش اگزیم نیوز وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگوی ویژه خبری خود پس از برگزاری این مجمع در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت راهبردی روابط ایران وروسیه، برهه کنونی را  بهترین دوره همکاری‌های راهبردی و سیاسی میان دو کشور دانست.

کرباسیان  اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور در توسعه همه جانبه روابط در منطقه را قابل تامل خواند و توسعه همکاری های اقتصادی را برای تبدیل این روابط به روابط راهبردی پایدار ضروری خواند..

کرباسیان با تاکید بر اهتمام ویژه نسبت به پیگیری فعالانه مسایل دو جانبه در قالب کمیسیون مشترک،  موضوعات راهبردی همچون توسعه همکاری ها و روابط کارگزاری بانک ها، توسعه ظرفیت های زیرساختی حمل و نقل و مبادلات تجاری در قالب کریدور شمال - جنوب، افزایش همکاری ها در حوزه فناوری و انتقال دانش، توسعه ظرفیت های تبادل توریسم و به ویژه، توجه به توسعه سرمایه گذاری های متقابل مشترک  را مهم ترین محورهای توسعه روابط دو جانبه  خواند. .

 

کد خبر 23895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =