عبور از انحصار خودرو با مشارکت بخش خصوصی

باید در حوزه خودروسازی یک رقابت توسط بخش خصوصی ایجاد شود و برای این هدف، باید به بخش خصوصی میدان داد اما در پنجاه سال گذشته چنین اتفاقی نیافتاده است و مجددا شاهد هستیم برای قیمت گذاری خودرو، هر سال چالش داریم

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس عدم رشد بخش خصوصی را مشکل اصلی صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: کمبود سرمایه و حمایت های دولت ها از خودروسازهای اصلی کشور، دلایل اصلی عدم ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو است.

دکتر الله وردی دهقانی عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروسازی در ایران همزمان با ژاپن و کره آغاز شد، گفت: بعد از چهل الی پنجاه سال اگر خودمان را با این دو کشور مقایسه کنیم، می بینیم که خیلی عقب هستیم و باید این واقعیت را قبول کنیم که خودروهایی با کیفیت پایین و قیمت گران و همچنین مشکلات زیست محیطی فراوان به جامعه تحویل می دهیم و به همین دلیل مردم از خودروهایی که استفاده می کنند، راضی نیستند.

وی اضافه کرد: ابتدا باید بررسی کنیم چه عواملی باعث شده تا خودروسازی در ایران بر خلاف انتظار، موفق نباشد. یکی از دلایل این است که خودروسازها در سال های گذشته مدیریت ضعیف داشتند یعنی به عنوان یک بنگاه اقتصادی و صنعتی، آینده را ندیدند.
وی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در دنیا به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کرده، عنوان کرد: امروز شاهد هستیم، کشورهای توسعه یافته خودروهای پیشرفته با امکانات زیاد تولید می کنند اما خودروسازهای کشورمان برنامه ای برای پیشرفت و استفاده از فناوری در خودرو را ندارند و این ضعف از گذشته تا کنون در خودروسازی کشور وجود دارد.

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره دیگر مشکلاتی که در صنعت خودروسازی وجود دارد، گفت: انحصار خودرو یکی از چالش های مهم در صنعت خودرو در ایران است و متاسفانه همیشه از خودروسازهای داخلی حمایت شده و وضعیت مالکیت دو خودروسازی بزرگ کشور هم مشخص نیست یعنی با اینکه سهام آنها خصوصی است اما در عمل دولتی هستند.
وی تاکید کرد: باید در حوزه خودروسازی یک رقابت توسط بخش خصوصی ایجاد شود و برای این هدف، باید به بخش خصوصی میدان داد اما در پنجاه سال گذشته چنین اتفاقی نیافتاده است و مجددا شاهد هستیم برای قیمت گذاری خودرو، هر سال چالش داریم.

دهقانی عدم رشد بخش خصوصی را مشکل اصلی صنعت خودروسازی عنوان کرد و ابراز داشت: کمبود سرمایه و حمایت های دولت ها از خودروسازهای اصلی کشور، دلایل اصلی عدم ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو است.

وی همچنین اظهار کرد: دیگر مشکل در حوزه صنعت خودرو، وابستگی خودروسازها به کشورهای خارجی است که دود آن بعد از تحریم ها به چشم مان رفت زیرا ادعا داشتیم خیلی از خودروهایی که داریم تولید می کنیم، کاملا داخلی هستند اما بعد از تحریم ها متوجه شدیم خیلی از قطعات خودروها از کشور چین وارد می شد و نتیجه آن افت تولید خودروسازهای کشور بود.

کد خبر 23932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =