افغانستان به دنبال دو برابر کردن تجارت با هند تا ۲۰۲۰

افغانستان امید دارد تجارت دوجانبه خود با هند را تا سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیارد دلار برساند. به همین منظور، این کشور به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری در بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف است

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از وب‌سایت خبری Money Control هند، افغانستان امید دارد تجارت دوجانبه خود با هند را تا سال 2020 به 2 میلیارد دلار برساند. به همین منظور، این کشور به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری و همکاری در بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف است.

به گفته شیدا محمد عبدالی، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در هند، «تجارت دوجانبه افغانستان با هند در حال حاضر 1 میلیارد دلار است و انتظار می‌رود این رقم تا دو سال آینده به 2 میلیارد دلار برسد. ما به دنبال سرمایه‌گذاری و همکاری خصوصی از طرف هند در حوزه‌های کشاورزی، معدن، صنایع سنگین، آموزش، بهداشت، انرژی، IT و حمل‌ونقل هستیم.»

آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، هند و دولت افغانستان در بخشی از تلاش خود برای توسعه اقتصادی کشور جنگ‌زده افغانستان، در تاریخ 12 تا 15 سپتامبر نمایشگاه بین‌المللی تجاری در مومبای هند برگزار خواهند کرد.

بیش از 600 نماینده از افغانستان، هند و کسب‌وکارهای بین‌المللی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. در این رویداد، منسوجات، فرش، جواهرات و سنگ‌های گران‌بهای افغانستان در معرض دید مشتریان بین‌المللی قرار خواهد گرفت.

عبدالی می‌گوید این نمایشگاه به توسعه روابط اقتصادی بین افغانستان و بازارهای بین‌المللی و نیز انسجام تجاری بیشتر این کشور کمک می‌کند.

این نمایشگاه برای دومین سال متوالی قرار است برگزار شود. در نمایشگاه سال گذشته در دهلی نو، قراردادهایی با ارزش بیش از 27 میلیون دلار بین فروشندگان افغانستانی و خریداران هندی منعقد شد که عمدتا در حوزه محصولات کشاورزی و مواد خام بود.

افغانستان با کمک USAID توانسته سیستم‌های تجارت و صادرات خود را بازسازی کند. به گفته سفیر، صادرات افغانستان از طریق حمل‌ونقل هوایی نسبت به حمل‌ونقل زمینی سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر است و بنابراین پروازهای مستقیم بین افغانستان و هند، علاوه بر دهلی و مومبای به دیگر شهرهای بزرگ هند گسترش می‌یابد.

مقامات آمریکایی هم اعلام کرده‌اند که به توسعه اقتصادی افغانستان متعهد است و تعدادی از شرکت‌های آمریکایی به دنبال سرمایه‌گذاری در این کشور هستند. 

کد خبر 25223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =