توقف واردات ۳.۵ میلیون حلقه تایر غیررسمی/بحران بازار لاستیک به دلیل کاهش واردات قاچاق!

از ۵ میلیون حلقه لاستیک مصرفی سالانه در کشور تنها ۱.۵ میلیون آن تولید و یا به صورت رسمی وارد می شود و ۳.۵ میلیون آن ازبازار غیررسمی وارد شده است

دولت به دنبال بروز مشکلاتی که در حوزه تایر کشور در هفته های اخیر رخ داده واردات خودرو به کشور را با پایین ترین تعرفه ممکن تسهیل کرده و الزام واردات تنها توسط نمایندگی ها را نیز برداشته است با این حال سخنگوی انجمن تایرسازان معتقد است جنجالی که اکنون در بازار ایجاد شده تنها برای 1400 حلقه لاستیک است زیرا در مقایسه با پارسال واردات و تولید تایر تنها به این میزان کاهش یافته است.

در مقابل رییس کمیته حمل و نقل نظر دیگری دارد و می گوید درست است که تولید و واردات رسمی تایر تغییر جدی نکرده اما باید به این نکته توجه کرد که 3.5 میلیون حلقه تایر کشور از طریق بازار غیررسمی تأمین می شد که اکنون با رشد سه برابری قیمت دلار، واردات این میزان توجیه پذیر نیست بنابراین بروز این چالش ها ناگزیر خواهد بود. با این حال دولت تلاش می کند تا بازاری را که ناگهان با سه تا 6 برابر افزایش قیمت روبرو شده به سمت و سوی تعادل بازگرداند و در این مسیر سعی کرده واردات را برای عموم تجار و بازرگانان آزاد بگذارد.

البته برخی به این تصمیم دولت انتقاد داشته و معتقدند این موضوع باعث واردات بی رویه تایرهای بی کیفیت و قاچاق خواهد شد. به این ترتیب تا فردا صاحبان کارت های بازرگانی می تعوانند با مراجعه به سمانه های ثبت سفارش لاستیک مورد نیاز کشور را تأمین کنند. در این رابطه متقی، نایب رییس انجمن لاستیک معتقد است با این اقدام تایرهای غیراستاندارد و تاریخ گذشته وارد کشور می شود.

وی با انتقاد از چالش هایی که برای واردکنندگان رسمی برای واردات تایر ایجاد شده گفت: دولت شرایط را برای واردکنندگان رسمی سخت و برای واردکنندگان اجاره ای و موقتی تسهیل کرده که این موضوع قابل قبول نیست.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایرسازان در این ارتباط با اشاره به این که تولید تایر در 5 ماه گذشته افزایش یافته از کاهش مجموع تولید و واردات خبر داد. وی افزود تعداد تولید لاستیک 38 هزار حلقه افزایش دارد اما واردات 11 هزار حلقه کم شده است.

همچنین رئیس کمیته حمل و نقل مجلس با اشاره به آمارها گفت: ۵ میلیون حلقه لاستیک در سال مورد نیاز کامیون داران است و در سنوات گذشته ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک رسما وارد کشور شده و ۱ میلیون حلقه نیز در کشور تولید شده است.

وی از آمار واردات سه و نیم میلیون حلقه لاستیک به کشور بصورت غیر رسمی خبر داد و افزود: بدلیل تلاطم ارزی بخش عمده لاستیک وارداتی غیر رسمی با قیمت قابل تغییر خریداری شده است و تهیه این لاستیک عملا برای رانندگان ترانزیت قابل خرید نبوده است.

کاظم زاده ادامه داد :کمیسیون عمران ۶ جلسه با اتحادیه کامیون داران جلسه برگزار کرده است و تامین لاستیک در داخل کشور یکی از اصلی ترین مطالبات بر حق آن ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی و وزارت صنعت موظف شدند در تامین ارز برای خرید لاستیک تسریع بعمل آورند.

کاظم زاده با بیان اینکه قیمت لاستیک از یک میلیون تومان به ۶ برابر اضافه شده است، افزود: وزارت صنعت باید همان روزیکه در تیرماه جلسات را با وزارتخانه های ذی ربط برگزار کردیم، برنامه خود را شفاف ارائه می داد.

کد خبر 25431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =