شتاب صادرات به عراق بعد از تحولات ارزی کشور

به گفته کیوان کاشفی همزمان با تحولات ارزی که در کشور اتفاق افتاده، صادرات به عراق شتاب گرفته است و با سوق دادن این رویه به سمت سرمایه گذاریهای مشترک، رقم بیست میلیارد پیش بینی شده برای مناسبات تجاری ایران و عراق دست یافتنی است

کیوان کاشفی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز سفر رئیس جمهور عراق را به ایران از دو بعد، مهم ارزیابی کرد و گفت: حضور برهم صالح و هیات بلند پایه همراه در ایران، بیانگر استمرار روابط خوب بین ایران و عراق است و از طرف دیگر به دلیل اینکه وی بعنوان رئیس جمهور جدید، سالها رئیس اقلیم بوده به شرایط و تعاملات فی مابین اشراف کامل دارد و این یک امتیاز برای توسعه هر چه بیشتر تعاملات سیاسی و اقتصادی دو کشور محسوب می شود.

  عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: همزمان با تحولات ارزی که در کشور اتفاق افتاده، صادرات به عراق شتاب گرفته است و با سوق دادن این رویه به سمت سرمایه گذاریهای مشترک، رقم بیست میلیارد پیش بینی شده برای مناسبات تجاری ایران و عراق دست یافتنی است.

 وی افزود: در صورت حل و فصل مباحثی چون حمل یکسره کالا،  استاندارد سازی یکنواخت،هماهنگی در مقررات گمرکی و سایر موضوعاتی که صادرات را تحت تاثیر خود قرار داده در مذاکرات مستمر، می توانیم با یک شیب ملایم به اولین کشور صادرکننده به عراق مبدل شویم.

کاشفی اذعان داشت: در حال حاضر تنها چین و ترکیه با فاصله کمی صادرات بیشتری به عراق دارند ؛ سهم 22 درصدی ما از بازار صادراتی عراق با سیاستگذاریهای مناسب می تواند افزایش پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اذعان داشت:  موضوع سرمایه گذاری در پروژه های مشترک، علاوه بر توسعه مناسبات اقتصادی، اهرم سیاسی قابل اتکایی برای کشور محسوب می شود؛ سیاستگذاریها در چند سال اخیر به سمتی حرکت کرده است که عراق محتاج واردات عرق ماست و در غیر اینصورت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و قطعا معافیت های آمریکا برای عراق در این بخش از سر اجبار بوده و ادامه دار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد همانطور که در دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی نیز به ما تکلیف شده، می بایست سیاست های اقتصادی ما به شکلی طراحی شود که استحکام روابط اقتصادی فی مابین را افزایش دهد.؛ شخصا  معتقدم تحریم ها  تاثیر خاصی در مبادلات اقتصادی بین ایران و عراق نخواهد داشت؛ البته سعی ندارم موضوع تحریم ها را کوچک و بی اهمیت جلوه بدهم اما آن تاثیر منفی و مخربی که آمریکا انتظار دارد ، اتفاق نخواهد افتاد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران  معتقد است عراق همسایه مهم و استراتژیک برای ایران محسوب می شود و این اهمیت در دوران تحریم پررنگ تر می شود و از جمله فرصت های موجود در این شرایط استفاده از عراق به عنوان پایگاه وارداتی به کشور است.

کاشفی گفت: زیرساخت های لازم از جمله حضور فیزیکی شرکت های ایرانی در عراق، می تواند ظرفیت خوبی برای عبور از تحریم ها و واردات کالای مورد نیاز باشد؛ نکته ای که نباید در مناسبات اقتصادی بین المللی فراموش کرد این است که نباید در مبادلات تجاری منحصرا بر صادرات متمرکز بود و واردات را فراموش کرد.

 به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، تعادل بخشی به تراز تجاری رمز تداوم مبادلات تجاری و برخورداری از امکان چانه زنی و مانور است.

 

 

 

 

کد خبر 25776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =