بورس آماده جذب نقدینگی برای تولید

کارشناسان معتقدند بورس می تواند بهترین ابزار برای هدایت نقدینگی به سمت تولید باشد و در عین حال کمک شایانی به عبور از شرایط بانک محوری در اقتصاد کند

نگاهی به شرایط جدید حاکم بر اقتصاد کشور نشان می دهد به رغم نوساناتی که در بازار سرمایه کشور وجود دارد امیدواری های زیادی به این بازار ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز شاخص کل بازار سهام ایران در مدت کمتر از یک سال گذشته در حدود 80 درصد رشد کرده که این موضوع حکایت از پتانسیل بالای این بازار برای جذب نقدینگی دارد.

به تحلیل کارشناسان شایط اخیر حاکم بر اقتصاد کشور باعث شد توجه دولت به بازار سهام برای جذب نقدینگی های راکد نیز افزایش یابد که نتیجه این امر کوچ منابع نقدینگی از بازارهای ارز و سکه به بازار سهام را در پی داشت که آرامش را در بازارهای سفته بازی نیز رونق داد.

در این بین اما اقتصاددانان معتقدند دولت می تواند ظرفیت های بیشتری را برای حضور شرکت های مختلف در بورس از یک سو و سهامداران بیشتر از سوی دیگر فراهم سازد. این بدان دلیل است که در حال حاضر قیمت های سهام در بازار مناسب و از نظر اقتصادی خرید سهم مقرون به صرفه است و اگر شرکت های مختلف حضور پررنگ تری را از طریق افزایش سهام شناور آزاد و سایر روش ها به کار ببرند تا بتواند جذب نقدینگی بالاتر را با کمترین رشد نابجای قیمت سهام ایجاد کند.

در این رابطه سعید اسلامی بیدگلی دبیر کتنون نهادهای سرمایه گذاری معتقد است دولت باید تأمین مالی اقتصاد را به طور کلی ب ست بازار سرمایه سوق دهد و به این طریق روش امن تری را برای رفع چالش های سیستم بانکی از یک سو فراهم کند  از سوی دیگر هدایت نقدینگی به سمت تولید را به معنای واقعی آن انجام دهد. وی با اشاره به این که در سال های اخیر دولت توانسته نقش مثبتی را برای توسعه بازار سرمایه به کار ببرد به ابزارهایی اشاره کرد که توانسته این مهم را محقق سازد و افزود: با این حال هنوز جا برای رشد و رونق ابزارها، قوانین، نهادها و ... وجود دارد تاجاییکه بتواند با اندازه اقتصادی کشور متناسب باشد.

وی بیان کرد: در چندسال اخیر توجه زیادی به سپرده گذاران بانکی شده در حالی که از سرمایه گذاران بازار سرمایه این میزان حمایت صورت نگرفته است، بنابراین ذهن و برنامه ریزی مدیران بانکی، اقتصادی، رسانه ها و مردم اساسا بانک محور است.

اسلامی بیدگلی توضیح داد: بازار سرمایه پیچیدگی ها و ابزارهای خاص خودش را دارد و به دلیل پرنوسان بودن این بازار افراد باید از طریق نهادهای حرفه ای وارد بورس شوند، یکی از اشکالات بازار سرمایه ایران ورود مستقیم سرمایه گذاران به این بازار است.

دبیر کانون نهاهای سرمایه گذاری ایران گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران با گره هایی زیادی در شبکه پولی مواجه شده است و امکان دسترسی به منابع نقدینگی از طرف کسب و کارها از طریق شبکه بانکی وجود ندارد، نرخ تورم بسیار بالاست و همچنین اقتصاد درگیرعدم شفافیت است، لذا برخی مسئولان توسعه بازار سرمایه را یکی از راهکارهای فرار از بخشی از این مشکلات می دانند.

وی در خصوص راهکارها برای جذب نقدینگی و نهادینه شدن فرهنگ سرمایه گذاری در بورس تصریح کرد: ورود شرکت های دولتی در یک برنامه زمان بندی شده، ایجاد امتیاز برای شرکت های خصوصی برای ورود به بازار، بهبود فرآیندهای پذیرش در سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش سهام شناور آزاد شرکت های بورسی و تسهیل قوانین حامی شرکت های تخصصی بازار از راهکارهای جذب نقدینگی به سمت بورس هستند.

در این رابطه اما یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر ضرورت هدایت نقدینگی به بازار سرمایه برای تقویت تولید گفت: قطعا کمیسیون اقتصادی حمایت های لازم را در خصوص فعالیت بیشتر بورس در کشور به کار می گیرد اما اگر نیازی به ابزار و حمایت های قانونی وجود دارد باید سازمان بورس به صورت لایحه ای از دولت این موضوع را به مجلس ارائه کنند.

انارکی گفت: یکی از مشکلات ما در کشور اجرایی نشدن قوانین است و در بعضی موارد هم نظارت های مجلس ضعیف بوده است.

وی با اشاره به اینکه شرایطی در کشور به وجود آمده که موجب ناشناخته ماندن بازار سرمایه شده است، بیان کرد: زمانی که در کشور بازار دلالی و سوداگری در حوزه ارز، طلا، سکه و مسکن داریم طبیعتا افراد به سمت این بازارها جذب می شوند. 

کد خبر 25811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =