شرکت‌های آمریکایی در خطر تلافی دستگیری مدیر مالی هواوی

دستگیری مدیر مالی ارشد شرکت هواوی، احتمالا اقدام تلافی‌جویانه چین را در مورد کسب‌وکارهای آمریکایی فعال در این کشور در پی خواهد داشت

به گزارش CNBC، دستگیری مدیر مالی ارشد شرکت هواوی، احتمالا اقدام تلافی‌جویانه چین را در مورد کسب‌وکارهای آمریکایی فعال در این کشور در پی خواهد داشت.

خانم منگ وانژو، چند روز پیش در کانادا و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران دستگیر شد.

جف مون، یکی از مقامات تجاری آمریکا در دولت سابق، در مصاحبه‌ای گفته، واکنش چین به جنگ تعرفه‌ای آمریکا نشان داد این کشور در تلافی اتفاقی که افتاده جدی خواهد بود. به گفته او، هر بنگاه آمریکایی که در چین به کسب‌وکار مشغول است، در برابر این مساله آسیب‌پذیر است، چون قوانین چینی به شدت مبهم هستند. بنابراین، چینی‌ها می‌توانند به راحتی اقداماتی جدی انجام دهند و این قوانین مبهم را مطابق میل خودشان تفسیر کنند.

دستگیری مدیر مالی شرکت هواوی در همان روزی اتفاق افتاد که روسای جمهور چین و آمریکا بر سر آتش‌بسی 90 روزه در مورد اعمال تعرفه‌های تجاری به توافق رسیدند. اما خبر این دستگیری تا چند روز بعد از آن، منتشر نشد.

خبرگزاری رویترز در همین زمینه عنوان کرده بود شرکت هواوی متهم است که با استفاده از بانک HSBC معامله‌هایی غیرقانونی انجام داده که ایران در آنها دخیل بوده است. این شرکت تکنولوژی، بعد از سامسونگ دومین فروشنده گوشی تلفن در دنیا محسوب می‌شود و خانم منگ، دختر بنیان‌گذار این شرکت است.

جف مون معتقد است اگر مساله خانم منگ هر چه زودتر حل و فصل نشود، دولت چین حتما وارد عمل خواهد شد و این اتفاق اوضاع را از کنترل خارج می‌کند و رسیدن به توافقی که بتواند مناقشات تجاری را حل کند، دشوارتر از قبل خواهد شد.

به گزاریش دیلی میل، وانژو منگ، مدیر مالی بین‌المللی شرکت چینی هوآوی که به تخطی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مظنون است،روز شنبه  در ونکوور کانادا بازداشت شده است و به دولت آمریکا استرداد داده می‌شود. 

سفیر چین در کاندا، ایالات متحده آمریکا و همچنین کانادا را برای این بازداشت مورد انتقاد قرار داده و خواستار آزادی هرچه سریعتر منگ شد. 

وی در این باره گفت که به طور مصمم با بازداشت منگ مقابله می‌کند و درخواست آزادی زودهنگام او را دارد.

سفیر چین در کانادا در بیانیه‌ای در این باره گفت: پلیس آمریکا یک شهروند چینی را بازداشت کرده است که هیچ‌گونه تخطی از قوانین ایالات متحده آمریکا و یا کانادا انجام نداده است.

چین  در توضیحاتی جدی به آمریکا و کانادا خواستار اصلاح هرچه سریع‌تر رفتار نادرست آن‌ها و باز گرداندن آزادی منگ وانژو شده‌اند.

سخنگوی وزارت دادگستری کانادا در این باره گفت: منگ که از اعضای هیئت رئیسه این شرکت فناوری بوده و دختر رن ژنگفی، بنیان‌گذار این شرکت است، در یکم ماه دسامبر بازداست شده و جلسه استماعی در روز جمعه برای او ترتیب داده شده است.

کد خبر 25946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =