آسیب شناسی فضای کسب و کار

فرهاد دژپسند در هشتاد و یکمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بی ثباتی مقررات را از مهمترین چالش هایی دانست که در نتیجه آندر نتیجه آن فضای کسب و کار آسیب می بیند

فرهاد دژپسند در هشتاد و یکمین  نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بی ثباتی مقررات را از مهمترین چالش هایی دانست که در نتیجه آن فضای کسب و کار آسیب می بیند. 

وی با مطرح این مساله که براساس آمار گمرک 33 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی  کشور بوده از اتاق بازرگانی دلایل بازنگشتن ارز صادراتی را جویا شد و گفت: از این 33 میلیارد دلارصادرات چقدر ارز به بازار نیما وارده شده است؟

دژپسند افزود: موارد خاصی در بخشنامه نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور،  مغفول واقع شده  و ضروری است که مورد بررسی قرار بگیرد و لزومی برای بازنگری در کل بخشنامه نیست.

در پاسخ به این سوال که این عدد که گفته می شود واقعی نیست،‌گفت: اینطور مطرح می شود که آمار اعلام شده برای صادرات درست نیست؛  باید پرسید این عدد با چه نرخی واقعی می شود؟ برآورد اتاق در مورد ضریب تعدیل این نرخ  و واقعی شدن این رقم با توجه به این مهم که پیمان سپاری ارزی انجام می شود، چیست؟ 

وزیر اقتصاد گفت: بر این باورم که کاهش واردات لزوما اتفاق خوبی نیست باید توجه داشت که 85 درصد  واردات کالاهای وارداتی سرمایه‌ای  است و این کاهش آثار منفی در پی خواهد داشت.

دژپسند  با اشاره به اینکه دولتمردان از تعالی و رشد بخش خصوصی همیشه خوشحال بوده‌ و از آن استقبال می‌کنند، اظهار داشت: دلایل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات باید مشخص شود؛ نقش اتاق در معرفی این عوامل کلیدی است.
دژپسند تصریح کرد: در شرایط تحریم باید مانع دستیابی دشمن به هدفش که همانا از پا درآوردن ایران است، شویم؛ ما برای حمایت از صادرکننده واقعی آمادگی داریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشی از صحبت های خود به ساماندهی موضوع کارتهای یک بار مصرف اشاره کرد و گفت: حیثیت بازرگانان واقعی را زیر سوال می برد
در ادامه جلسه، مدیر کل صادرات بانک مرکزی نیز در جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی یادآور شد: پیمان سپاری ارزی در بخشنامه اخیر بانک مرکزی به شیوه‌ای که در دهه گذشته صورت گرفته، مدنظر نیست؛ بلکه موضوع، تعاملات ارزی است.

صمد کریمی بر مدیریت منابع و مصارف ارزی در موضوع بازگشت ارز صادراتی تاکید کرد و گفت: بیشتر مشکلاتی که در رابطه با صادرکنندگان بزرگ تبیین شده، به صادرات ریالی به افغانستان و عراق برمی گردد که در این رابطه در دوره های مجاز، صادرات ریالی جزو تعهدات ارزی صادرکنندگان پذیرفته شده است؛ اما صادرکنندگان خواستار پذیرش صادرات ریالی مشابه گذشته هستند که این موضوع نیز در حال بررسی برای تعیین تکلیف است.

وی واردات در مقابل صادرات نیز از جمله شیوه های کارآمد برای صادرکنندگان دانست و گفت: ساز و کار مناسب برای عملیلتی شدن این فرایند طراحی شده و  امروز، دهم دیماه بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی صادر شده که صادرکنندگان با توجه به دستورالعمل داده شده، می توانند واردات در مقابل صادرات خود را در سامانه ای که طراحی شده، ثبت کنند؛ بر  این اساس، صادرکننده می تواند در قبال ثبت در سامانه، واردات در مقابل صادرات انجام دهد.

به گفته مدیر کل صادرات بانک مرکزی، در هر صورت ارز باید به چرخه تجاری برگردد و مشخص شود که ارز به صرافی برگشته، یا بابت پرداخت بدهی ارزی صادرکننده مورد استفاده قرار گرفته  و یا حتی به صرافی فروخته شده است.

در اخرین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با محوریت پیگیری اصلاح شرایط عمومی پیمان و اعمال نظرات فعالان بخش خصوصی در پیش نویس تدوین شده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور عصر دهم دی ماه در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

کد خبر 26176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =