رمز ارزها به دلیل ناآشنایی جامعه اقتصادی ایران قابلیت اجرایی ندارد

این موضوع در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد زیرا جامعه اقتصادی ایران اعم از تجار و بازرگانان و همچنین بازار با این موضوع ناآشنا است و حاضر نیست کنترل چک و سفته خودشان را به دست این فضاهای دیجیتالی بدهند. ضمن اینکه بحث رمزارزها در هیچ کجای دنیا توسط بانک های مرکزی به رسمیت شناخته نشده است و در ایران هم به این زودی ها نمی توان به این تغییرات خوشبین بود.

به گزارش اگزیم نیوز، درهشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت رییس کل بانک مرکزی دریک پیام ویدئویی از 4 اتفاق مهم در حوزه نظام بانکداری خبر داد.

عبدالناصر همتی در حوزه بانکداری الکترونیک از تدوین سیاست های رمز ارزها خبرداد و گفت: سیاست نامه رمز ارزها روی سایت بانک مرکزی قرار گرفته و از صاحب نظران خواست تا نقطه نظرات خود را در این مورد به بانک مرکزی منعکس کنند.

برهمین اساس بانک مرکزی رمز ارزها را به سه دسته ملی، منطقه ای و جهانی تقسیم کرده که در این تقسیم بندی رمزارزهای جهانی (مثل بیت کوین و اتریوم) فقط در صرافی ها قابل معامله است و نمی تواند ابزار پرداخت باشد. مورد دیگر رمز ارز ملی است که فقط در بانک ها قابل تبادل است و می نواند ابزار پرداخت باشد. رمز ارزهای منطقه ای (مانند پیمان های پولی چند جانبه)، هم در بانک ها و هم در صرافی های مجاز قابل خرید و فروش بوده و می تواند ابزار پرداخت باشد و در نهایت اینکه رمزارزهای ملی و منطقه ای قابل استخراج نیستند.

پس از آن خبر رمز ارز "پیمان " با پشتوانه طلا اعلام شد که این کار درهمکاری بلاک چینی 4 بانک عملیاتی شده است. رمز ارز پیمان از سوی شرکت ققنوس با همکاری 4 بانک پارسیان، پاسارگاد، ملی و ملت با پشتوانه طلا معرفی شد. قرار براین است که دارایی های فریز شده بانک نیز توکن شود تا پول آنها به چرخه اقتصاد برگردد.

درهمین زمینه احمد حاتمی یزد مدیرعامل اسبق بانک صادرات و کارشناس ارشد نظام بانکداری درگفتگو با اگزیم نیوز درمورد سیاست نامه رمزارزها که رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته طی برگزاری هشتمین همایش نظام بانکداری از تهیه آن خبر داد و از صاحب نظران خواست تا نقطه نظرات خود را در این باره به بانک مرکزی منعکس کنند، اظهارداشت: این موضوع در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد زیرا بحث رمزارزها در هیچ کجای دنیا توسط بانک های مرکزی به رسمیت شناخته نشده است و در ایران هم به این زودی ها نمی توان به این تغییرات خوشبین بود.  در این زمینه باید یادآورشد که حجم نقدینگی باید توسط بانک مرکزی کنترل شود ولی کارکرد این رمزارزها از کنترل بانک مرکزی خارج است. براین اصل عملیاتی شدن این موارد در حال حاضرامکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه جامعه اقتصادی ایران اعم از تجار و بازرگانان و همچنین بازار با این موضوع ناآشنا است، عنوان کرد: در صورتی که درفضای کنونی این کار عملیاتی شود بی تردید با فساد و سوءاستفاده های مالی گسترده روبرو خواهد شد زیرا سازوکار رمزارزها بسیار پیچیده است و تنها کسانی که به اطلاعات جامع نرم افزارها آشنایی دارند می توانند در این زمینه وارد شوند برای این منظور به طور مثال اعضای اتاق بازرگانی در تهران و شهرستان ها چه آشنایی با این فضای دیجیتالی دارند؟ ضمن اینکه آنها هم حاضر نیستند کنترل چک و سفته خودشان را به دست این فضاهای جدید دیجیتالی بدهند بنابراین هیچ زمینه عملیاتی مساعدی برای این امر وجود ندارد.

به گفته حاتمی یزد میزان تاثیرگذاری رمزارزها در نظام بانکداری در حال حاضر قابل پیش بینی نیست زیرا هیچ کنترلی برای پشتوانه این رمزارزها وجود ندارد چه براساس طلا، فلزات گران بها و یا ریال باشد، آنچه که مهم است این بخش از کار همچنان نامشخص است که کسانی که می خواهند رمز ارز را درست کنند وابسته به بخش دولتی هستند یا خصوصی، بانک هستند یا صرافی؟ این موارد باید قابل کنترل باشد. براین اصل این مباحث جنبه عملیاتی ندارد و شاید تا سال ها بعد نیز قابل اجرا نباشد زیراهیچ کنترلی بر کسانی که این رمز ارزها را طراحی می کنند وجود ندارد.

این کارشناس ارشد بانکی در مورد راهکار جایگزین افزود: سیستم بانکی موجود بسیار معتبر و امن است و اگر در همین سیستم معامله شود موانع و مشکلات احتمالی قابل رصد و کنترل است و نیازی به راهکارهای جایگزین در شرایط فعلی وجود ندارد.

حاتمی یزد در پاسخ به این سوال که آیا بحث رمز ارزها می تواند در دورزدن تحریم ها موثر باشد؟ خاطرنشان ساخت: این مورد نمی تواند صحت داشته باشد زیرا رمزارزی که در ایران تولید می شود و باید کنترل شود را به طور مثال مشتری آلمانی قبول نمی کند. این امر حتی در مورد رمزارزهایی مانند بیت کوین نیز صادق است زیرا در هیچ جای دنیا بیت کوین به عنوان یک پول مورد قبول قرار نگرفته است. بنابراین نه بیت کویین و نه هیچ رمز ارز دیگری شانس موفقیت در کوتاه مدت را ندارند و نمی توانند در بحث عبور از تحریم ها تاثیرگذار باشند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با تاکید براینکه بزرگترین عیب رمز ارزها نوسان بسیار زیاد آنها است، گفت: بیت کوین نوسان قیمت اش از یک دلار تا 21 هزاردلار در تغییر بود و که اکنون در مرز 6 هزار دلار ثابت مانده است. این در حالی است که این نوسان قیمت درعرض چند ماه  ایجاد شده است. این حقایق نشان می دهد که این رمزارزها از پشتوانه لازم برای سرمایه گذاری و دادوستد برخوردار نیستند و شاید به نوعی بتوان گفت که وسیله ای برای قمار و کلاهبرداری و یا بیشتر یک وسیله سرگرمی است. براین اساس این رمزارزها نمی توانند مصرف عمومی داشته باشد زیرا پشتوانه قانونی ندارند.

حاتمی یزد با یادآوری این نکته که در هیچ نقطه از دنیا بیت کوین به عنوان یک پول مورد قبول بانک های مرکزی قرار نگرفته است، ابراز داشت: پول رایج را باید مجلس تصویب کند، قوه قضاییه رای بدهد و در نهایت شورای پول و اعتبار تایید کند تا به مرحله اجرا برسد. یعنی پول باید سه نقش مهم را ایفا کند اول اینکه نقش مبادله کالا را داشته باشد یعنی بتوان با کمک آن کالایی را خرید و فروش کرد. مورد دیگر اینکه به عنوان پس انداز و یا انباشت ثروت مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت دریافت آن باید در مقابل انجام کار، فروش کالا و تولید باشد.

وی در ادامه افزود: سومین ویژگی مهم پول این است که در مجامع حقوقی هر کشور به آن استناد می شود یعنی وقتی در دادگاه پرونده یک بدهکار بررسی می شود میزان جریمه و یا رد بدهی را با پول رایج آن کشور مورد حکم قرار می دهند و نمی توانند معادل آن را با کالا و یا مبلغ ارزهای دیگر مانند دلار و یا یورو قرار دهند. در واقع براساس پول رایج هر کشور حق ارایه حکم توسط محاکم وجود دارد. در این زمینه بیت کوین در هیچ کشوری این نقش را ندارد و وسیله تادیه دین نیست و یا به عبارت دیگر وسیله قانونی برای ادای دین نیست. بنابراین اگر یک تاجر آلمانی کالایی را به ما بفروشد و بازرگان ایرانی پول آن را پرداخت نکند و آن تاجر به دادگاه کشور محل زندگی خود شکایت کند، آنچه که در حکم دادگاه اعلام می شود پرداخت بدهی با مبلغ یورو یعنی پول رسمی این کشور است و نه به ریال و یا بیت کوین، براین پایه رمز ارزها نمی توانند در حال حاضر از سمت اقتصاد ایران مورد تایید قرار بگیرند زیرا ابهام در شرایط تولید آنها زیاداست.

 

کد خبر 26495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =