حمایت دولت از بومی سازی قطعات خودرو

وزیر صمت: هر ارگان، نهاد و بخش خصوصی بتواند قطعات وارداتی صنعت خودروسازی را تولید کرده و بومی‌سازی کند، وزارت صنعت از آن‌ تولیدکننده حمایت می‌کند زیرا امیدوار هستیم تولید قطعات خودرو به طور کامل بومی‌سازی شود

به گزارش اگزیم نیوز، بعد از اینکه وعده خودروسازان در مورد تعادل بخشی به بازار خودرو با طرح "فروش فوری" به شکست انجامید و با عبور از فرمول وزارت صمت به افزایش دوراز انتظار قیمت ها منجر شد، نمایندگان مجلس که پیش از این نیز در واکنش به نابسامانی وضعیت بازار خودرو، هشدارهایی به خودروسازان داده بودند اینبار رییس مجلس شورای اسلامی به رییس کمیسیون صنایع و معادن ماموریت داد تا در جلسه ای ویژه مووضوع افزایش قیمت خودروها را هر چه سریع تر پیگیری کند.

علی لاریجانی در جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس در پاسخ به تذکر بهروز نعمتی نماینده مردم تهران درباره گرانی قیمت خودرو پیگیری این موضوع را خواستار شد. بهروز نعمتی نیز در این زمینه با تاکید براینکه  در روزهای اخیر قیمت برخی خودروها به شدت افزایش پیدا کرده و مجلس هم تصمیم خاصی در این خصوص نگرفته ، پیشنهاد کمیسیون های صنایع و معادن و اصل نود مامور بررسی این موضوع کنید شوند زیرا یک مشکل و معضل جدی است.
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس نیز در تذکری گفت: آقایان که هلی کوپتر نمی سازند چرا روز به روز کیفیت خودرو پایین تر و قیمت آن بالاتر می رود.


تلاطم بازار خودرو ربطی به خودروسازان ندارد

اما در مقابل وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نوسانات اخیر بازار خودرو اعلام کرد که تلاطم بازار خودرو ارتباطی با خودروسازان ندارد و بیشتر مرتبط با اموری است که خارج از حیطه کنترل خودروسازان است.

رضا رحمانی در گفتگو با مهر یادآورشد که خودروسازان در ماه‌های اخیر با مشکلاتی مواجه بودند که این در قالب کاهش تولید نمایان می‌شد. امروز این مشکلات برطرف شده و وضعیت خودروسازان با تولید بیشتر روزبه‌روز رو به بهبود یافته است. هم‌اکنون هر یک از شرکت‌های تولیدکننده خودرو، روزانه در حدود دو هزار خودرو تولید می‌کنند که این آمار در گذشته کمتر از هزار خودرو بود.

رحمانی این وعده را نیز داد که با توجه به اتمام تلاطم‌های بازار خودرو و رفع مشکلات خودروسازان، امید است این رقم در آینده‌ای نه‌چندان دور به ۲۵۰۰ تا سه هزار خودرو در روز برسد و دراین زمینه تعهدات معلق خودروسازان نیز به‌صورت تدریجی عملیاتی شود.

رحمانی با اشاره به نقش واسطه‌ها و برخی عوامل در افزایش قیمت خودرو در کشور تصریح کرد: روند تحویل مرتب خودرو از سوی خودروسازان، موجب تنظیم بازار می‌شود. با ادامه عرضه خودرو، قیمت منطقی در بازار حاکم می‌شود و هدف ما در ماه های آینده رسیدن قیمت خودرو به قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است.  هر جایی ابهامی وجود داشته باشد همکاران ما در وزارت صنعت معدن و تجارت رسیدگی می‌کنند و از حقوق مردم دفاع می‌شود.

از حضور وزارت دفاع و سپاه در صنعت خودروسازی حمایت می کنیم

وزیر صمت در ‌آخرین تشریح خود از وضعیت بازار خودرو اعلام کرد که از حضور وزارت دفاع و ‌سپاه در صنعت خودروسازی حمایت می‌کنیم.

رضا رحمانی با اشاره به اینکه ایران خودرو و سایپا برای تولید قطعات خودور وارد شده خارجی نمایشگاه برپا کرده اند، تصریح داشت: هر ارگان، نهاد و بخش خصوصی بتواند قطعات وارداتی صنعت خودروسازی را تولید کرده و بومی‌سازی کند، وزارت صنعت از آن‌ تولیدکننده حمایت می‌کند زیرا امیدوار هستیم تولید قطعات خودرو به طور کامل بومی‌سازی شود. خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از قطعات وارداتی صنعت خودروسازی در داخل تولید می‌شود و می‌توان گفت 80 درصد قطعات خودروهای پر تیراژ داخلی در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه خودروسازی‌های ایران‌خودرو و سایپا روزانه 2000 دستگاه خودرو تولید می‌کنند، گفت: در شش‌ماهه نخست سال‌جاری بنابر مشکلات موجود تولید روزانه خودروسازان به زیر 1000 دستگاه کاهش یافته بود و التهابات بازارخودرو از این مشکلات ناشی می‌شد و ظرفیت تولید خودروسازها تا تولید روزانه 3000 دستگاه افزایش می‌یابد و با تداوم افزایش تولید تب بازار خودرو فروکش می‌کند.

واکنش بازدارنده بازار به طرح های "پیش فروش خودرو" و "فروش فوری"

یک کارشناس صنعت خودروسازی در این زمینه معتقداست: رفتارهای دولتی و خودروسازان مبنی بر اینکه بازار خودرو دارای حاشیه سود قابل توجهی است، در کنار افزایش تقاضا و ورود سرمایه‌های سرگردان عاملی شد تا در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم و پیش‌فروش‌ها هم نتوانند تاثیری بر آن بگذارند.

امیرحسن کاکایی در گفتگو با ایسنا در رابطه با دلایل بی‌تاثیر بودن پیش فروش و فروش فوری خودروسازان بر بازار، گفت: وضعیت بازار خودرو در یک سال اخیر به واسطه تحریم ها، کاهش حجم تولید، افزایش حجم تقاضا بسیار پیچیده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و نهاده های داخلی و وارداتی تولید و کاهش تیراژ تولید عاملی شد که قیمت دلار در بازار افزایش یابد، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه کسی موافق افزایش قیمت از سوی خودروسازان نیست، بازار رشد قیمت خودرو را کلید زد و حتی فشارهای دولتی عامل کاهش قیمت خودرو در بازار نشد.

این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور شد: دولت در چند ماه اخیر مدعی بود که کاهش عرضه دلیل اصلی افزایش قیمت است و به همین دلیل دستور پیش فروش جدید را با توجه به تعهدات سابق صادر کرد که آن هم تاثیری بر بازار نداشته است. در واقع، بازار و فعالان آن با محک و بررسی آینده عرضه و توان تولید خودروسازان، وقعی به پیش فروش و فروش فوری خودروسازان ننهادند.

کاکایی با اشاره به اینکه دلالان و برخی افراد از این بازار سود قابل توجهی را بدون پرداخت مالیات دریافت کرده‌اند، یادآور شد:  بازار خودرو در شرایط فعلی بسیار جذاب است و به راحتی سیر نخواهد شد و این در حالی است که رفتار دولت در قیمت‌گذاری و حاشیه سود قابل توجه، سودهای خوبی نصیب افراد می کند. البته اثرات تصمیم‌های فعلی دولت و خودروسازان مبنی بر پیش فروش و فروش فوری حداقل نیاز به دو ماه فرصت دارد.

 

کد خبر 26598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =