پیش بینی پربازده ترین بازارمالی سال ۹۸

بورس با توجه به رکوردشکنی های تاریخی و حرکت برمدار افزایشی در سال جدید بهترین گزینه برای هدایت سرمایه است. کارشناسان بازار پیش بینی می کنند وضعیت سودآوری سهام شرکت های بورسی در سال ۹۸ از رونق قابل توجهی برخوردار خواهد بود

به گزارش اگزیم نیوز، پیش بینی کارشناسان اقتصادی برای بازارهای مالی در سال 98 چندان شفاف نیست ولی اکثر آنها معتقدند که برای اقتصاد کشور سال سختی پیش رو است. براین اساس تاکید شده است که برای حفظ ارزش سرمایه  و سودآوری باید بازارهایی را جهت هدایت نقدینگی در نظر گرفت که با ریسک کمتر همراه است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه فضای سرمایه گذاری در ایران قابل پیش بینی نیست سرمایه گذاری در بازارهای پرریسک و یا کم ریسک در کنار تنگناهای تحریم می تواند علاوه بر حفظ ارزش، سودآوری لازم را نیز داشته باشد.

بازار ارز در سال جدید با توجه به حضوربازارسازو کنترل همه جانبه نمی تواند محل ریسک مناسبی برای سرمایه گذاری باشد ضمن اینکه در بودجه سال 98 نیز نرخ دلار اعلام نشده است زیرا به دلیل تحریم ها و موانع پیش آمده برای صادرات نفت در این زمینه ابهاماتی وجود دارد  که ممکن است نوسانات زیادی را برای این بازار در پی داشته باشد. با وجود دیدگاه های متناقضی برای آینده قیمت ارز، اما بسیاری از فعالان ارزی معتقدند  با وجود عدم شفافیت در مورد قیمت دلار و تمایل حرکت آن به سمت سطوح بالا تر و یا پایین تر با وجود کنترل های بازارساز؛ سرمایه گذاری در این بازار می تواند با ریسک بسیاری همراه باشد.

بازار طلا متاثر از بازارهای بین المللی و سیاست های اقتصادی داخلی است. براین اصل چنانچه سیاست های کارآمد اقتصادی بتواند اثر تحریم ها بر دلار را کمتر کند می توان این بازار را به عنوان یکی از مطمئن ترین بازارها برای سرمایه گذاری دانست اما در صورت جهش دلار باید در انتظار افزایش قیمت طلا باشیم که در این زمینه کارشناسان این حوزه اعلام کرده اند پیش بینی قیمت برای این بازار در شرایط فعلی امکان پذیر نیست که همین امر ریسک سرمایه گذاری در این بازار را نیز بالا می برد.

بازار مسکن اما پس از بیدار شدن از یک رکود چند ساله و جهش قیمت دوراز انتظار، به گفته نایب رییس مشاوران املاک تهران دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد. حسام عقبایی در این زمینه اعلام کرده است که احتمال افزایش قیمت در شش ماهه اول سال 98 وجود ندارد زیرا بازار مسکن بیش از این کشش افزایش قیمت را ندارد. برآیند پیش بینی کارشناسان این بازار حاکی از آن است که قیمت مسکن در سال جدید حدود نرخ تورم خواهد بود و جهش نخواهد داشت.

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال ۱۳۹۸ می‌گوید: بعد از انقلاب اسلامی در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۸۶، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ با جهش قیمت مسکن مواجه بودیم که چهار مؤلفه اصلی بورس، طلا، حامل انرژی و ارز باعث این اتفاق شد. هم اکنون که توان متقاضیان پایین آمده جهش قیمتی مطلقا اتفاق نمی افتد. با افزایش نرخ تورم می‌توان رشد قیمت مسکن را پیش بینی کرد اما در سال ۱۳۹۸ پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود. بنابراین سرمایه گذاری در این بازار تنها با مبالغ بالا امکان پذیر است ضمن اینکه با توجه به رکود حاکم براین بازار هدایت سرمایه به این سمت سودآور نخواهد بود.

بازار بورس اما با توجه به رکوردشکنی های تاریخی و حرکت برمدار افزایشی در سال جدید بهترین گزینه برای هدایت سرمایه است. کارشناسان بازار پیش بینی می کنند وضعیت سودآوری سهام شرکت های بورسی در سال 98 از رونق قابل توجهی برخوردار خواهد بود. براین اصل با توجه به اینکه روند روبه رشد سایربازارها تا حد زیادی متوقف شده و به اصطلاح اشباع شده است و بازار سهام در ابتدای روند صعودی قرار دارد، بهترین گزینه برای جذب نقدینگی سرگردان و سرمایه گذاری کم ریسک و با بازدهی بالا است.

بازارهای پرسود سال 97

در سال 97 بسیاری  بازارها با رشد چشمگیر همراه بود. در این سال با توجه به فشار تورمی شدید، بازدهی بازارها فراز و نشیب بسیار را تجربه کرد که برخی از آنها مانند ارز با مهار قیمت ها و دخالت بازارساز، بازدهی کاهشی قابل توجهی را داشت.

نرخ دلار در یک بازه زمانی تا مرز 19 هزارتومان افزایش پیدا کرد که بازدهی این بازار را به بیش از 270 درصد رساند اما با تغییر سیاست های بانک مرکزی از التهاب بازار کاسته شد و نرخ ارز به عدد منطقی تری نزدیک شد. در اواخر مهرماه نیز با اختیارات ویژه‌ای که سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز و اصلاح نظام بانکی به رئیس‌کل جدید بانک مرکزی دادند این روند کاهنده تقویت شد به‌‌طوری که هفته‌هاست نرخ دلار در کانال ۱۰ هزار تومان باقی‌مانده است.

سال گذشته سرمایه فروانی از سوی بانک ها به سمت بازارهای موازی نظیر ارز، خودرو، سکه، طلا و مسکن سرازیر شد که این شرایط ضمن رشد قیمت ها، تورم بالا را هم رقم زد.

5 بازار صدرنشین

بازار ارز به عنوان پربازده ترین بازارکشور با 118 درصد بازدهی، رکوردار بازارها در 9 ماه ابتدای سال برای سرمایه‌گذاری بوده است.

بازار طلا و سکه نیز در رقابت با بازار ارز براساس آمار، بازدهی 121 درصد داشته که براساس تجارب گذشته سرمایه‌گذاری در بازار طلا همواره  سودآوری بوده ، به‌ویژه زمانی که ارزش دلار نیز کاهش می‌یابد؛ زیرا میان ارزش دلار و بهای طلا یک رابطه معکوس وجود دارد.  بازار طلا از دیرباز به عنوان یک بازار امن برای سرمایه گذاری شناخته شده و از توجه ویژه ای میان سرمایه گذاران برخوردار است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی از یک‌میلیون و 570 هزار تومان در نخستین روز فروردین‌ماه 97 به سه‌میلیون و 480 هزار تومان در پایان پاییز و مرز 5 میلیون تومان در روزهای پایانی سال رسید. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با بازدهی 3/97 درصدی همراه بود .

بعد از آن اما اهمیت سرمایه گذاری در بازار مسکن در ردیف کالاهای سرمایه ای و پربازده توانست سرمایه های زیادی را با روند روبه رشد قیمت و بازدهی 125 درصدی بعد از یک رکود عمیق به خود جذب کند.

براساس آمار ارائه‌شده از سوی بانک مرکزی، میانگین قیمت یک‌متر مربع واحد مسکونی در تهران در ابتدای فروردین‌ماه سال 97، چهارمیلیون و 260 هزار تومان بوده که این رقم در پایان آذرماه به 9 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب 4.1 و 91.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار سهام به عنوان چهارمین بازار با 62 درصد بازدهی توانست سودقابل توجهی را به سهامداران خود بدهد. بازار سرمایه پس از تک‌نرخی شدن ارز که آثار متفاوتی بر نمادهای معاملاتی بازار سهام داشت توانست صف خریدهای طولانی را در تالار شیشه ای برای نماد معاملاتی مربوط به شرکت های صادرات محور تشکیل دهد و بعد از چند سال رکوردهای تاریخی را بشکند. این بازار تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز تحولات قابل‌توجهی را تجربه کرد و توانست در زمان رشد قیمت ارز، بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی را برای سهامداران خود رقم بزند. اما کاهش معنادار قیمت ارز با کنترل بازارسال شاخص کل بورس را که آماده جهش به کانال 200 هزار واحدی بود با ریزش های فراوان به کانال 156 هزار رساند و در روزهای پایانی سال نیز با رشد قابل قبول همچنان مسیر رشد خود را ادامه داد.

و در نهایت بازار پول یا سپرده‌های بانکی نیز در ۹ ماهه ابتدای سال گذشته نزدیک به ۱۵ درصد بازدهی به‌همراه داشت که با کاهش نرخ سود، جذابیت این بازار برای سرمایه گذاران کمتر شد اما همچنان یکی از کم ریسک ترین بازارها برای سرمایه گذاری است.

در این بازار با محاسبه نرخ سود ۲۰ درصدی برای سپرده‌های بانکی در ابتدای سال سپرده های قابل توجهی قرار داشت اما بانک مرکزی در اولین اقدام نسبت به تغییر نرخ سود سپرده ها از روزشمار به ماه شمار ؛ تغییر گام به گام را رقم زد و به سمتی رفت که با اجرای این مصوبه میانگین مانده حساب در پایان هر ماه ملاک پرداخت سود با نرخ 10 درصد شد که همین امر زمینه ساز کوچ سرمایه های بسیاری از این بازارشد. براساس این مصوبه از ابتدای بهمن ماه پرداخت سود سپرده‌های کوتاه مدت از روز شماره به ماه شمار تبدیل شد وبالاترین بازدهی سودهای بانکی در همین دوره زمانی برابر با ۱۵ درصد و در برخی موارد ۲۰ درصد شد.

اما در کنار بازارهای پنج‌گانه پربازده کشور در سال گذشته بازار خودرو نیز توانست جایگاه ویژه ای را برای جذب سرمایه های سرگردان به خود اختصاص دهد.

در این زمینه کارشناسان بازار معتقدند سرمایه گذاری در بازار خودرو پربازده محسوب نمی شود و بیشتر شبیه هدررفت سرمایه است. اما با توجه به سیاست های دو خودروساز بزرگ کشور و وجود دلالان و واسطه ها این بازار توانست سرمایه های بسیاری را با وجود هشدارهای کارشناسان به خود جلب کند.

براساس آمار موجود، قیمت یک خودروی داخلی مانند پراید، در ابتدای سال جاری 21 میلیون و 300 هزار تومان بود در روزهای پایانی سال از مرز 50 میلیون تومان گذشت. 

 

کد خبر 26750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =