عملیاتی شدن تفاهم های ایران و عراق در اینده ای نزدیک

همایش اقتصادی-تجاری ایران و عراق ۱۸ فروردین با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به همراه تنی چنداز وزرای ایرانی و عراقی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی دو کشور، در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

همایش اقتصادی-تجاری ایران و عراق 18 فروردین با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به همراه تنی چنداز وزرای ایرانی و عراقی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی دو کشور، در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز،وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در جمع هیات تجاری بلند پایه عراقی ایران گفت: در سفر چندی پیش ریاست جمهور به عراق، یادداشت تفاهم نامه هایی در حوزه سلامت، نفت، حمل و نقل و بخش بازرگانی امضا شد و به عقیده من، سفر اخیر هیات عراق به ایران یک قدم به جلو است، چرا که با توجه به هدفگذاری 20 میلیارد دلاری تا سال 1400، بنا داریم، کمیته های تجاری مشترک در این بخش فعال شوند.

وی گفت: روز گذشته در حوزه ایجاد شهرک مشترک صنعتی مشترک، تفاهم لازم انجام شده و 8 نقطه برای توسعه فعالیت های ایران و عراق تعیین شده است که به دستور رئیس جمهور بررسی های کارشناسی برای انتخاب نهایی دو نقطه آغاز شده است.

همچنین در زمینه ریلی، بانکی و بیمه ای، استاندارد و مالیات نیز مداکراتی صورت گرفته است؛ در زمینه استاندارد نیز مشکلاتی برای صادرات کالا از ایران به عراق وجود داشت که بنا شد بر اساس مذاکرات انجام شده، بنا ششرکت های ایرانی جایگزین شرکت های اروپایی شوند.

همچنین تصمیم گرفته شد صدور یکساله روادید در آینده ای نزدیک به طور کامل برداشته شود و در کنار این فعالیت ها در حوزه گمرگی، دو کشور تصمیم به اصلاح مقررات دارند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرار است همکاری در حوزه را با همکاری وزارت راه توسعه باید، تصریح کرد: توسعه همکاری بخش خصوصی دو کشور مورد تایید دو کشور است.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، همچنین غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران با مکمل خواندن اقتصاد دو کشور ایران و عراق، گفت: لازم است از ظرفیت های موجود برای توسعه دو کشور استفاده کرد. خوشبختانه دولت آقای روحانی توجه ویژه ای به این موضوع داشته و مذاکرات اخیر به دستاوردهای خوبی همراه بوده است.

وی با اشاره به افزایش حجم روابط اقتصادی در سال های اخیر گفت: با وجود رشد روابط اقتصادی دو کشور، کماکان ظرفیت های اقتصادی بالایی برای توسعه بیش از پیش فی مابین وجود دارد که لازم است با رفع مشکلات در مبادلات مالی و بیمه ای، بستر بالفعل شدن این ظرفیت ها فراهم شود.

به گفته شافعی، سفر اخیر رئیس جمهور ایران به عراق، شرایط امیدوارانه ای برای فعالان اقتصادی و توسعه همکاریها شکل گرفت.

وی گفت: دو کشور می توانند در زمینه ساخت فرودگاه، راه، کشاورزی، نساجی و ... همکاریهای بیشتری داشته باشند؛ پیشنهاد ما بعنوان بخش خصوصی ، تدوین مقررات و قوانین تجارت آزاد برای دو کشور است؛ در این حوزه نقش اتاق های بازرگانی و تشکل ها بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به این که می توان شرکت های مشترک ایجاد کرد، تصریح کرد: پیشنهاد می شود قوانین تجارت آزاد برای دو کشور تدوین شود و مناطق آزاد مشترک ایجاد شود و اتاق های بازرگانی مشترک نقش فعالی را در این بخش ایفا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت سیاست استراتژیک دولت و بخش خصوصی ایران بر مبنای توسعه روابط با همسایگان،بویژه عراق بنا شده و بخش خصوصی ایران به توسعه سرمایه گذاری و انتقال دانش و تکنولوژی به عراق اهتمام جدی دارد.

وی بیان داشت: باید از ظرفیت های موجود برای ایجاد رفاه و پیشرفت در دو کشور بهره برد و بخش خصوصی ایران، آماده است در حوزه بازسازی عراق وارد عمل شود.

شافعی حرکت به سمت تجارت آزاد را برای توسعه کمی و کیفی روابط را ضروری خواند و گفت: ایجاد شهرک های صنعتی و مناطق آزاد مشترک، تاسیس شرکت حمل و نقل دو جانبه و سه جانبه با سوریه، استفاده از مسیر ترانزیتی ایران برای طرف های عراقی و بالعکس، زمینه سازی برای حضور موثرتر شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، درخواست اجرای موافقت نامه روادید چندبار ورود و تسهیل روابط بانکی باید در اولویت برنامه ریزی ها قرار بگیرد. در پایان رئیس اتاق بازرگانی ایران، ارائه نقشه راه توسط اتاق های بازرگانی دو کشور را خواستار شد.

کد خبر 26758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =