تهران-دمشق در استانه ارتقای روابط تجاری

دو طرف ایرانی و سوری با اشاره به روابط نزدیک و دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف افزود: ما تلاش می‌کنیم تا با رفع موانع و مشکلات، روابط تجاری بین دو کشور تسهیل شود

رئیس کل گمرک ایران در دیدار با رئیس اتاق صنایع و بازرگانی دمشق و هیئت همراه، با اشاره به روابط نزدیک و دوستانه دو کشور ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف افزود: ما تلاش می‌کنیم تا با رفع موانع و مشکلات، روابط تجاری بین دو کشور تسهیل شود.

به گزارش اگزیم نیوز مهدی میراشرفی تأکید کرد: یکی از راه‌های توسعه روابط در دنیا، بحث توسعه تجارت است که می‌تواند با ارتباط نزدیک‌تر مردم، گسترش یابد.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه هدف از برگزاری این دیدار فراهم کردن زمینه ارتقای مبادلات تجاری بین ایران و سوریه است، اظهارداشت: شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود تا کالا‌های دو کشور سریع‌تر مبادله شود و آشنایی تجار و بازرگانان با قوانین و مقررات تجاری دو کشور به تسهیل تجارت دوجانبه کمک خواهد کرد.

میراشرفی همچنین با اشاره به اینکه سوریه شریک استراتژیک ایران است، پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین گمرک ایران و سوریه به منظور پیگیری مستمر و حل مشکلات تجار دو کشور را ارائه داد که این پیشنهاد مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفت.

در این دیدار همچنین درباره تشکیل اتحادیه تجاری ایران، سوریه و عراق مطالبی بیان و تأکید شد که این امر باعث افزایش سطح تجاری و دسترسی به بازار‌های طرفین از یک‌سو و گسترش فعالیت‌های گردشگری و توریسم زیارتی خواهد شد. علاوه بر این تولید مشترک کالا بین ایران و سوریه با توجه به آشنایی تجار دو کشور به نیاز‌های طرفین، بسیاری از نیاز‌ها را برطرف خواهد کرد.

براساس این گزارش "سامر الدبس" رئیس اتاق صنایع و بازرگانی دمشق نیز در این دیدار با تشکر از رئیس کل گمرک ایران و اقدامات انجام شده در جهت حمایت از مردم سوریه، تمایل خود را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: برای تحقق این امر باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و تسهیلاتی به وجود آید تا تجار دو کشور بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر به مراودات تجاری بپردازند.

در این بین عصر دیروز هیئت صنعتی و اقتصادی سوری برای تسهیل و روان سازی امورات فنی مربوط به افزایش مبادلات با ایران با رئیس سازمان استاندارد دیدار کردند. 

سامر الدبس رئیس اتاق صنعت دمشق در این ارتباط در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هدف از سفر ما به ایران ارتقای مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور است، پیش از سازمان استاندارد با مسئولان گمرک ایران رایزنی و گفتگو داشتیم، اکنون نیز با رئیس و کارشناسان سازمان استاندارد به تفاهمات خوبی رسیدیم.

وی افزود: دو کشور ایران و سوریه در معرض تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی قرار گرفتند که برای مقابله با این تحریم‌ها باید همکاری‌های خود را افزایش دهند.

خانم نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد نیز به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: تفاهمنامه‌های قبلی با سازمان استاندارد سوریه به دلیل مشکلات امنیتی حضور تروریست‌ها در این کشور پیگیری و اجرا نشد، اما با تفاهم امروز قرار شد گروه‌های فنی از سازمان‌های استاندارد دو کشور، مشترکات استانداردی را بررسی و موانع پیش رو را شناسایی و رفع کنند.

وی افزود: بر این اساس، بسیاری از گواهینامه‌هایی که صادر خواهیم کرد در مبادی ورودی دو کشور قابل قبول خواهد بود، بنابراین ماندگاری کالا‌ها در این مبادی ورودی کاهش می‌یابد.

پیروزبخت گفت: برای گام نخست قرار شد گروه‌های فنی استاندارد از دو کشور برای حل مشکلات تأیید استاندارد زیتون و روغن زیتون سوریه بررسی‌های لازم را انجام دهند که امیدواریم هر چه زودتر مشکلات موجود رفع شود.

آقای عدنان محمود سفیر سوریه هم که در این نشست حضور داشت به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: در برنامه کاری دولت جمهوری عربی سوریه، اراده و عزم راسخ برای افزایش مبادلات اقتصادی دو کشور و به ویژه حضور و مشارکت بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه وجود دارد.

کد خبر 27897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =