مهار نوسانات ارزی با تدابیر جدید بانک مرکزی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید بانک مرکزی برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا باید تدابیری برای بازگشت ارز صادراتی داشته باشد و از سوی دیگر لازم است کیفیت تولید داخل افزایش یابد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید بانک مرکزی برای مقابله با تحریم های جدید آمریکا باید تدابیری برای بازگشت ارز صادراتی داشته باشد و از سوی دیگر لازم است کیفیت تولید داخل افزایش یابد.

منصور مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تدابیر بانک مرکزی در مقابل فاز جدید تحریم‌ها، گفت: بانک مرکزی در دوران مدیریت همتی به نسبت مدیریت گذشته عملکرد قابل قبولی در حوزه بازار ارز دارد،  در یکسال گذشته با اتخاذ سیاست های ارزی جدید شاهد نسبی ثبات در این بازار بوده ایم. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به گام نخست بانک مرکزی برای حفظ و تقویت ثبات نسبی بازار ارز، اظهار داشت: تا کنون بانک مرکزی در این حوزه عملکرد موفقیت آمیزی داشته است و شاهد هستیم این بازار به نسبت سال گذشته بهتر کنترل شده و نوسان کمتری را تجربه می کند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال آن است که در حوزه صادرات نقش آفرینی کند، عنوان کرد: اعمال تحریم ها شرایطی را بر کشور ما تحمیل می کند که باعث می شود نتوانیم صادرات نفت را به شیوه های گذشته داشته باشیم و این امر علت به تعویق افتادن پروژه های کشور می شود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم در بحث صادرات نفتی مانند گذشته کسب درآمد کنیم، لازم است دولت و بانک مرکزی تدابیری برای فروش نفت و فرآورده های نفتی داشته باشد و راه کاری برای برگشت ارز صادرات نفتی طراحی کند، چرا که مهمترین مسئله کنونی در صادرات چه نفتی و چه غیر نفتی برگشت ارز حاصل از صادرات است.

مرادی با اشاره به لزوم افزایش صادرات غیر نفتی، اظهار داشت: در راستای تحقق شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید، لازم است ابتدا میزان تولید به قدری افزایش پیدا کند که مصرف داخل تامین شود و سپس مازاد تولید به خارج از کشور صادر شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر دولت از عهده نیاز تولید بر نیاید و صادرات را اولویت خود قرار دهد شاهد گرانی افسارگسیخته خواهیم بود، اتفاقی که در ابتدای سال در خصوص محصولاتی چون پیاز و سیب زمینی شاهد بودیم،  در برخی نقاط کشور پیاز به کیلویی 20 هزار تومان رسید چرا که نیاز تولید به خارج از کشور صادر می شد.

وی با تاکید براینکه مازاد تولید باید صادر شود، بیان داشت: از سوی دیگر انتظار می رود کیفیت کالاهای داخلی به قدری افزایش پیدا کند که بازار خارجی داشته باشد، متاسفانه در مرز مریوان کالاها صادراتی برگشت داده می شود چرا که کیفیت محصولات مورد قبول کشورهای همسایه نبود، در این مواقع یا کالا برگشت می خورد یا با قیمت نازل خریداری می شود که باعث کاهش درآمد ارزی می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: بنابراین دولت با تنظیم بازار و نظارت بر کیفیت تولید کالاهای داخلی می تواند صادرات غیر نفتی را تقویت کند.

 

کد خبر 27919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =