جلسه بنزینی دولت و مجلس؛ همین هفته

فعلا جلسه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد اما این هفته جلساتی بین دولت و مجلس بدین منظور برگزار خواهد شد

یک هفته از زمانی که اعلام شد قرار است دولت بنزین را سهمیه بندی کند و همزمان قیمت مازاد بر سهمیه نیز ۲.۵ برابر شود می گذرد اما این اتفاق نیفتاد و دولتی ها دلیل ان را آماده نبودن جامعه و همچنین اثرات این تصمیم روی سطح عمومی هزینه های مردم اعلام کردند. با این حال هنوز زمزمه های رشد قیمت بنزین پایان نیافته و به نظر می رسد این تصمیم این بار با رایزنی با مجلسی ها قرار است مورد بازنگری قرار گیرد. 

کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش هزینه های دولت در سال ۹۸ در نتیجه برخی حوادث غیرمترقبه مانند سیل در برخی استان های کشور بودجه امسال باید اصلاح شده و مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد درنتیجه احتمالا دولت ناچار است قیمت بنزین را تغییر دهد اما نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس اعلام کرده است که هنوز سازمان برنامه تصمیمی در این رابطه اعلام نکرده و قرار است این هفته جلسه مشترکی برگزار شود و البته دولت هم سناریوهای مختلفی را برای بودجه ۹۸ طراحی و به اطلاع کمیسیون ها برساند.

 در این ارتباط اما رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس با اشاره به این که در کشور روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین قاچاق می شود و به همسایگان فروخته می شود گفت: این موضوع باعث بروز نگرانی هایی در اقتصاد کشور به خصوص در حوزه صیانت از ثروت ملی شده که باید تصمیمات کارشناسی شده ای برای آن اتخاذ شود تا جلوی این اتفاق گرفته شود.

بهرام نیا در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کرد در هفته جاری جلسه ای در سطح وزرا یا رییس جمهور برگزار می شود و در این مورد تصمیمات نهایی گرفته خواهد شد اما تا آن زمان بحثی در این رابطه که قیمت افزایش یابد وجود ندارد. با این حال باید تصمیمی منطقی گرفته شود زیرا از یک سو پای منافع ملی در میان است و از سوی دیگر موضوع معیشت خانوار و درآمدهای مردم و مساله تورم و اقتصاد مطرح است که باید توازن بین این متغیرها وجود داشته باشد. 

رئیس کمیته نفت و انرژی مجلس در عین حال تاکید کرد از بنزین به عنوان سرمایه ملی باید صیانت شود و ادامه داد: «مجلس و دولت جلسه ای مشترک را در نظر گرفتند تا در راستای تامین عدالت اجتماعی به جمع بندی برسند ولی فحوای کلام نمایندگان بر عدم افزایش قیمت بوده و افزایش قیمت بنزین فعلا متوقف شده است.»

بهرام نیا افزود: «در ارتباط با فعال شدن کارت سوخت دولت را ملزم کردیم از این زیر ساخت ایجاد شده استفاده نماید ولی بنا به هر دلیل این کار عملیاتی نشد.»

وی از نظرات متعدد نمایندگان درباره کارت سوخت سخن گفت و افزود: «آنچه به صلاح مردم است و خیر در آن مصداق می یابد باید عملیاتی شود ولی عصاره نظر نمایندگان مجلس بر عدم افزایش قیمت بنزین است.»

در این ارتباط علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز موضوع افزایش قیمت بنزین را فعلاً از سوی دولت منتفی شده اعلام کرد و گفت فعلا زمانی برای آن اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه دولت پیش از هر اقدامی باید توضیحات لازم را ارائه کند، ادامه داد: افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی بر اقتصاد کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.

نماینده مردم ساری در مجلس با تأکید بر اینکه نمایندگان در بررسی بودجه سال 97 و 98 با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده بودند، افزود: قطعاً سهمیه‌بندی بنزین به کاهش مصرف منجر نخواهد شد و ممکن است تنها درآمد کمی را برای دولت داشته باشد که بار منفی این موضوع درآمدها را پوشش می‌دهد.

کد خبر 27926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =