بازار ارز نگران رشد نقدینگی

در صورت ادامه رشد نقدینگی، تورم در اکثر کالاها و سطح عمومی قیمت ها اثر گذار خواهد بود و ارز نیز به عنوان یک کالا افزایش قیمت خواهد داشت

کارشناسان اقتصادی می گویند مهمترین عامل بی نظمی های اقتصادی در همه بازارها همانطور که در گزارش های قبلی نیز به آن اشاره کرده ایم رشد شدید نقدینگی در اقتصاد ایران است که توانسته بازارهایی مانند ارز، طلا، خودرو، مسکن، دلار و ... را با خود درگیر سازد.

با این که دولت در تلاش است تا با ترفندهای مختلف مانع رشد قیمت در بازارهای مختلف شود اما واقعیت این است که رشد نقدینگی و هزینه های بالای تولید در کشور باعث شده تا این منابع سرگردان باقی بمانند و فرهنگ تولید جای خود را به دلالی بدهد.

اکنون نیز دولت و بانک مرکزی در تلاشند تا مانع از رشد قیمت ارز در بازار شوند اما بازار ارز تا حدی می تواند در برابر این فشارها تحمل کند و از آن به بعد احتمال جهش فنر وجود دارد که در این رابطه باید راهکاری اندیشیده شود.

در این ارتباط رئیس کل اسبق بانک مرکزی در خصوص احتمال افزایش قیمت ارز گفت: در صورت ادامه رشد نقدینگی، تورم در اکثر کالاها و سطح عمومی قیمت ها اثر گذار خواهد بود و ارز نیز به عنوان یک کالا افزایش قیمت خواهد داشت.

طهماسب مظاهری در خصوص شکل گیری بازار متشکل ارز اظهار کرد: خرید و فروش در بازار ارز باید ثبت و ضبط حقوقی داشته باشد و اطلاعات مربوط به معاملات بایستی در اختیار سایت مرکزی قرار گیرد.

وی ادامه داد: «بازار متشکل ارزی امکان خرید و فروش ارز در افق آینده را طی هفته و ماه های آتی فراهم می آورد تا خریدار و فروشنده پیش بینی فرایندها را داشته باشند.

مظاهری این مسئله را فرصتی برای بانک مرکزی دانست تا با تدابیری از جمله اصلاح سیاست ارزی یا خرید و فروش ارز، مقابل نوسانات غیر مطلوب و شدید را بگیرد.

وی با بیان اینکه مدت ها طول کشید تا بانک مرکزی دولت را برای ایجاد بازار متشکل ارزی قانع کند، افزود: این بازار تنها ابزاری است تا ارز تعادلی شود و متقاضیان واردات کالا و خدمات با آرامش بیشتر به تجارت بپردازند.

مظاهری گفت: سیاست های ارزی باید بگونه ای تدوین و اجرایی شود تا مردم برای حفظ ارزش دارایی وارد بازار ارز نشوند ولی متاسفانه دولت در این زمینه موفق عمل نکرده است و همچنان مردم برای حفظ ارزش دارایی خود، ریال را به کالا یا ارز تبدیل می کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: «اگر تقاضای ارز در بازار به عنوان ابزار حفظ ارزش دارایی خارج شود، بازار متشکل ارزی نظم و انسجام گرفته و از رشد بی رویه و جهش های غیر قابل کنترل قیمت ارز پیشگیری خواهد کرد.

مظاهری ضمن پیش بینی قیمت ارز گفت: بر این اساس دولت و بانک مرکزی ضمن پیش بینی آینده بازار ارز مقابل نوسانات شدید قیمتی را می گیرند.

وی ادامه داد: اگر رشد نقدینگی کماکان ادامه یابد و نرخ رشد اقتصادی در حد یک تا دو درصد باشد، تورمی ایجاد خواهد شد که در اکثر کالاها و سطح عمومی قیمت ها اثر گذار باشد و ارز نیز به عنوان یک کالا افزایش قیمت خواهد داشت. 

منابع ارزی کافی برای کنترل بازار ارز

در این بین نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است: فضای ملتهب بازار ارز ناشی از اتفاقاتی است که به شکل روانی در جامعه و در سایت های قیمت ساز مجازی ایجاد می شود و پایه و اساس کارشناسی ندارد.

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول درباره ذخایر ارزی 103 میلیارد دلاری ایران و کسب رتبه مناسب در این بخش علیرغم تحریم ها، گفت: در یک سال و نیم گذشته شاهد افزایش قیمت ارز در کشور بوده ایم که این التهابات بیشتر ناشی از فضای روانی و سیاسی در جامعه بوده است و علاوه بر این سوءمدیریت بانک مرکزی در دوره های گذشته که می توانست با تشکیل بازار متشکل ارزی و حساب های ارزی تضمین شده مانع تورم افسارگسیخته ارز شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ذخایر ارزی 103 میلیارد دلاری ایران پشتوانه ای برای کشور بوده که به عوان یکی از شاخص های اقتصادی به آن تکیه داریم، افزود: با توجه به وجود این ذخایر نباید قیمت ارز در کشور افزایش داشته باشد و این جهش قیمت دلار در کشور غیرمعقول است.

وی ادامه داد: ایران در حساب های داخل و خارج از کشور به اندازه کافی ارز دارد و دلیلی برای افزایش قیمت دلار در جامعه وجود ندارد، بنابراین بانک مرکزی باید در این بازار مداخله کند، البته و سیاست های مداخله ای مستمر شاید جوابگوی بازار نباشد، چراکه بازار باید قیمت ارز را مشخص کند.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه در حال حاضر فضای مجازی و سایت های اینترنتی در حوزه ارز، مسکن و خودرو ورود کرده اند، تاکید کرد: فضای ملتهب بازار ارز ناشی از اتفاقاتی است که به شکل روانی در جامعه و در سایت های قیمت ساز مجازی ایجاد می شود و پایه و اساس کارشناسی ندارد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ذخایر ارزی 103 میلیارد دلاری ایران پشتوانه ای قوی برای ثبات ارزی کشور و مانعی برای افزایش افسارگسیخته قیمت آن است.

کد خبر 27946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =