فرصت غیرنفتی ایران-هند-پاکستان-افغانستان

ارتباط بنادر چابهار و گوادر می تواند روابط چهارجانبه اقتصادی را بین ایران و کشورهای مهم همسایه فراهم سازد که در شرایط تحریم نفت جایگزین خوبی برای آن محسوب می شود

آمریکا با توقف معافیت های نفتی ایران برای هند عملا جلوی صادرات نفت تهران را گرفت اما همانطور که کارشناسان معتقدند روابط دو کششور به اضافه پاکستان که به توسعه بنادر چابهار و گوادر منتهی می شود دروازه جدیدی برای دو کشور در حوزه همکاری های اقتصادی قلمداد می شود که دو کشور را به هم نزدیک تر خواهد کرد.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از یک وبسایت هندی روابط دو کشور در این حوزه می تواند جای خالی روابط نفتی را به راحتی پر کند و توسعه تجاری را برای همه کشورهای ذینفع فراهم سازد.

به گزارش deccanherald ظریف طی دیداری که اخیرا در پاکستان با مقامات این کشورها داشته به این موضوع به عنوان یک مساله حیاتی برای روابط تجاری کشورهای ایران، هند، پاکستان و چین اشاره کرده و آن را حیاتی دانسته است.

هند هم اکنون در سواحل جنوب شرقی ایران سرمایه گذاری می کند زیرا این مناطق دسترسی دهلی نو را به افغانستان و اسیای مرکزی فراهم می کند.

با عبور از پاکستان این کشورها را در موقعیت تجاری خوبی قرار می دهد که نباید به دلیل تحریم یا هر موضوع دیگری از آن عبور کرد.

ظریف پیشنهاد مهم پیوستن بندر چابهار به گوادر پاکستان و از آنجا به هند را پس از آن که آمریکا معافیت هند را برای واردات نفت از تهران لغو کرد ارایه کرده است که نشان می دهد راهکارهای همکاری کشورهای منطقه هیچوقت معطوف به انرژی نیست.

هند توسعه روابط بین چین، پاکستان، افغانستان و ایران را از مسیر ارتباطی بین بنادر دنبال می کند و ارتباط چابهار و گوادر در پاکستان از این منظر بسیار حیاتی است.

بندر چابهار به عنوان بخشی از سیاست یک جاده یک کمربند در مسیر جاده ابریشم چین بسیار مورد اهتمام پکن قرار دارد و ارتباط آن با بندر گوادر نقطه پایانی کریدور اقتصادی چین محسوب می شود.

ایران از طرف دیگر سومین کشور تامین کننده نفت هند بعد از عراق و عربستان محسوب می شود و این موضوع باعث می شود تهران برای دهلی اهمیت زیادی داشته باشد زیرا این کشور در سال 2018 رقمی در حدود 24 میلیون تن از ایران نفت خریداری کرده و اکنون نیز بر سر پیدا شدن کشوری جایگزین به مشکل بر خورده است و این نشان می دهد مقامات هندی واقعا به ایران اعتماد داشته و خواهان همکاری با تهران هستند.

هرچند هند واردات نفت خود را به اجبار آمریکا کاهش داده اما در تلاش است تا از راهکارهای جایگزین برای توسعه روابط با ایران بهره ببرد. ایران، هند و پاکستان قراردادی سه جانبه را در ماه مه 2016 امضا کردند تا حمل و نقل دریایی خود را از طریق توسعه بندری ارتقا دهند و این پروژه کم کم در حال محقق شدن است.

هند در سال 2017 از طریق بندر چابهار توانست با دور زدن پاکستان گندم خود را به افغانستان صادر کند. اسلام آباد نیز اجازه داد تا کامبون های افغانستانی کالاهای مورد نیاز هند را به این کشور ببرند و این تازه آغاز روابط بین چهار کشور محسوب می شود.

در این ارتباط پروفسور راما کریشنان، استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو هندوستان با اشاره به این‌که در این زمان خاص که تحریم‌های امریکا علیه ایران به شدت احساس می‌شود، تحریم‌ها سبب برجسته شدن بحث تعامل بین کشورهای منطقه شده و به طور خاص، بندر چابهار یکی از مواردی است که در حوزه تعامل بین سه کشور مطرح است.

وی خاطرنشان کرد که در خصوص بحث توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای، فرصت‌ها و تهدیدها همواره وجود دارد و اصلی‌ترین محدودیت، فشار و حضور قدرت‌های هژمونیک است.

پروفسور کریشنان با بیان این‌که شاهد یک شکاف در فضای سیاسی بین‌الملل هستیم، تأکید کرد که باید در همین فضا به دنبال فرصت گشت.

به گفته وی، بندر چابهار فقط یک فرصت محدود به سطح دیپلماتیک و سیاسی نیست، بلکه این پروژه در پایین‌ترین سطوح سبب ایجاد تعاملات شده و این یک پیام به دنیا دارد که می‌شود در کنار این فضای هژمونیک، ترتیبات منطقه‌ای را شکل داد و همکاری‌ها را عمیق‌تر کرد.

کد خبر 28078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =