تداوم حضور کالای ایرانی در عراق به رغم تحریم ها

یک وبسایت عراقی در گزارشی نوشت تحریم های آمریکا و تهدیدهای این کشور علیه عراق نتوانست مانع از حضور کالاهای ایرانی در بازار این کشور شود و هنوز هر جای عراق را که نگاه می کنی کالاهای ایرانی را به وفور می بینید.

یک وبسایت عراقی در گزارشی نوشت تحریم های آمریکا و تهدیدهای این کشور علیه عراق نتوانست مانع از حضور کالاهای ایرانی در بازار این کشور شود و هنوز هر جای عراق را که نگاه می کنی کالاهای ایرانی را به وفور می بینید.

Middle East Monitor با اشاره به آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران در اوت 2018 که اقتصاد ایران را هدف قرار داده و تلاش کرده تا تجارت ایران را با کشورهای جهان متوقف سازد می نویسد البته بیشتر این تحریم ها برای حوزه نفت و فلزات است اما دولت آمریکا به دلیل مشکلاتی که در حوزه مراودات پولی و انتقال ارز ایجاد کرده عملا سایر بخش ها را نیز تحت الشعاع خود قرار داده با این حال ایران و عراق دارای گذرگاه های زیادی هستند که به راحتی می توانند این مشکلات را پشت سر بگذارند.

بنا بر این گزارش با آن که دولت عراق مواضع متفاوتی در برابر تحریم ایران از خود نشان داد اما وضعیت بازارهای این کشور نشان می دهد عملا از تحریم ها پشتیبانی نکرده است. البته مشکلاتی هم در این مسیر وجود دارد که اغلب آنها به دلیل رقابت های منفی توسط تجار ایرانی ایجاد شده است.

به عنوان مثال کشاورزان عراقی گلایه دارند که قیمت های وارداتی کمتر از قیمت های داخلی این کشور است. این مشکل در حوزه سیمان باعث شد تا دولت عراق ممنوعیت واردات سیمان ایرانی را اجرا کند.

کشاورزان عراقی می گویند هر ساله واردات سبزیجات و میوه ها و گوجه فرنگی باعث تلفات شدید برای کشاورزان عراقی می شود زیرا محصولات داخلی توان رقابت با قیمت های ایرانی را ندارند.

با این حال برخی مشاغل دیگر نیز وجود دارد که از رونق خوبی برای تجار ایرانی برخوردار است. به عنوان مثال تجارت فرش ایرانی در عراق یک کسب و کار موفق محسوب می شود اما در سال های اخیر واردات فرش از سایر کشورها دارد کم کم جای واردات فرش از ایران را می گیرد که لازم است دولت ایران در این رابطه به کمک تولید و صادرکنندگان فرش ایرانی به عراق بشتابد.

در این باره یک فروشنده فرش عراقی به Middle East Monitor گفت بعد از تحریم های اقتصادی آمریکا ترکیه در تلاش است تا جای ایران را بگیرد و تجار ترکیه به تدریج جای ایران را گرفته اند.

نگاهی به تجارت این دو کشور طی یک دهه گذشته نشان می‌دهد میزان صادرات انواع کالاهای ایرانی به عراق از دو میلیارد و 762 میلیون دلار در سال 1387  به پنج میلیارد و 150 میلیون دلار در سال 90، پنج میلیارد و 949 میلیون دلار در سال 92 و شش میلیارد و 424 میلیون دلار در سال 96 رسیده است.

بر همین اساس، ایران پس از ترکیه و چین که به ترتیب 9 و 8/4 میلیارد دلار صادرات کالا به عراق داشتند، در رتبه سوم کشورهای حاضر در بازار عراق قرار داشت؛ اما با آغاز تحریم‌ها در سال 97، این معادله تغییر کرد و ایران توانست سال گذشته، نزدیک به 10 میلیارد دلار صادرات به عراق را ثبت کند و تبدیل به اولین کشور حاضر در بازار این کشور شود و صادرات ما با این کشور به میزان 50 درصد در سال 97 افزایش یافت.

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با ‌اشاره به اجرای توافق تجاری با عراق مبنی بر افزایش تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ خواستار تسریع در اجرای توافقات شده؛ لذا امید می‌رود که تا سه سال آینده، حجم مبادلات فعلی با عراق، دو برابر شود.

در حال حاضر امکان افزایش این مبادلات نیز به وجود آمده و می‌توانیم امیدوار باشیم که حجم مبادلات با عبور از رقم‌های بالا، رکورد‌های جدیدی را به ثبت برساند.

کد خبر 28107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =