شروع آزمایشی بازار متشکل ارزی از هفته آینده

بازارمتشکل ارزی احتمالا از هفته آینده به صورت پایلوت فعالیت خود را با حضور بانک ملی شروع می کند و مقرر شده است که هر ۱۵ روز یک صرافی به این مجموعه اضافه شود. تاثیراین بازار بر ثبات قیمت ارز به این بستگی دارد که بازار با چه مکانیزمی عملیات خود را شروع کند؟ در گام اول تنها بخش اسکناس مطرح شده که نمی تواند خیلی تاثیرگذار باشد. زیرا در این زمینه حواله نقش تعیین کننده ای دارد که در آینده در این بازار فعال می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، بازار متشکل ارزی بعد از مدت ها انتظار وارد مرحله آزمایشی شد. شنیده ها حاکی است که بعد از اسکناس، حواله و معاملات آتی، سکه هم به این بازار می آید. این بازار به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا تشکیل می شود تا ارزها در آن به‌صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

بعد از سفر رئیس‌جمهور ژاپن به ایران دلالان بازار ارز قصد داشتند تحرکاتی را برای افزایش نرخ ارز رقم بزنند، اما همتی اعلام کرد که بالا رفتن نرخ، تصنعی و بازار کاملا در کنترل است     تا جایی که موضع قدرتمند بانک مرکزی در این زمینه توانست دلار را در کانال ۱۲ هزار تومان باقی نگهدارد.

همتی در این زمینه یادآورشد «امروز علی رغم تلاش های نوسان گیران، هیچ خریدی در صرافی های بانکی کشورمان وجود نداشت و این در حالی بود که قیمت زیر ۱۳ هزار تومان بود. از این رو تأکید می کنم این جریان گذراست و باید به این نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهمیت دارد بازار حواله است و این یکی از موفقیت های بانک مرکزی بوده است که در حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته چیزی در حدود 9,5 میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی انجام شده است. لذا در شرایط فعلی راه های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده ایم و به امید خدا این روند را ادامه می دهیم و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می کند.»

محمود شکسته بند مدیرعامل بازار متشکل ارزی در گفتگو با «ایران» درباره سازوکار فعالیت این بازار اعلام کرد: بانک‌ها و صرافی‌ها مهمترین بازیگران این بازار هستند که در مرحله اول بانک‌ها وارد این بازار می‌شوند. در مرحله نخست، بانک ملی به این بازار می‌پیوندد و به مرور سایر بانک‌های دولتی و خصوصی نیز به آن اضافه می‌شوند. 

وی با بیان اینکه ورود صرافان به این بازار اجباری نیست، عنوان کرد: با وجود این در جلساتی که برگزار شده میزان استقبال از این بازار بالاست و پیش‌بینی می‌شود که تمام بازیگران به بازار بیایند.

شکسته‌بند در ادامه گفت: برای این بازار در مجموع چهار فاز پیش‌بینی شده است. در فاز نخست که بزودی راه اندازی می‌شود اسکناس ارز وارد بازار می‌شود و تنها معاملات عمده را شامل می‌شود. در مرحله بعدی حواله جات نیز به این بازار افزوده می‌شود و بدین ترتیب سامانه نیما نیز در این بازار ادغام خواهد شد. در سومین فاز اجرایی معاملات آتی نیز وارد این بازار خواهد شد و در چهارمین فاز قیمت‌گذاری سکه طلا نیز در بازار متشکل ارزی صورت خواهد گرفت.

مخالفت صرافان با سازوکار پیشنهادی نیز در دو جلسه پایان هفته گذشته با رییس کل بانک مرکزی مطرح شد. یکی از موضوعاتی که صرافان در جلسه هفته گذشته خود به آن اعتراض کردند، مبلغ دریافتی برای ثبت نام و کارمزد ۰٫۲ درصدی از هر معامله بود، به نحوی که هر صراف برای ثبت نام در این بازار باید ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کند.

در این زمینه محسن بوالحسنی مدیرعامل صرافی توسعه صادرات در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه بازار متشکل ارزی احتمالا از هفته آینده به صورت پایلوت فعالیت خود را با حضور بانک ملی شروع می کند، اظهار داشت: مقرر شده است که هر 15 روز یک صرافی به این مجموعه اضافه شود اما در مرحله نخست فقط بانک و صرافی ملی حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه با حضور تدریجی صرافی ها در ماه های آینده، بازار متشکل ارزی ازعمق بیشتری برخوردار خواهد شد، عنوان کرد: در آینده معاملات دیگری نیز به بازار افزوده می شود تا کشفیات واقعی بدون مداخله و به صورت مدیریت شناور صورت گیرد که پیامد آن شفافیت، امنیت در معاملات و ثبات در قیمت ها خواهد بود که این عوامل به صورت تدریجی ایجاد می شود. زیرا سامانه موجود در این بازار کامل و هوشمند است و می تواند هماهنگی لازم را بین ذینفعان به درستی انجام دهد.

به گفته بوالحسنی پنج مجموعه به عنوان هیات ناظر و سهامدار این بازار هستند که متشکل از شورای هماهنگی بانک های دولتی، بانک های خصوصی ، فرابورس، شرکت خدمات انفورماتیک و کانون صرافان هستند.

وی در مورد مباحث مطرح شده در جلسه روز پنجشنبه اداره صادرات بانک مرکزی گفت: در این جلسه مدیران بین الملل بانک ها و مدیران صرافی های بانکی حضور داشتند که اشاراتی هم به موارد مطرح شده در جلسه روز قبل صرافان با بانک مرکزی شد. ایرادات مطرح شده بیشتر پیرامون مباحث اجرایی کار بود، مواردی از قبیل اخذ 100 میلیون حق اشتراک سالانه که صرافی ها به رقم بالای آن اعتراض داشتند و خواستار این بودند که به نسبت فعالیت و حجم صرافی ها این رقم تعدیل شود. سوالاتی از قبیل اینکه نحوه تسویه به صورت اتوماتیک چگونه خواهد بود ؟ و تاکید بر این موضوع که اطلاع رسانی لازم و آموزش مورد نیاز داده نشده است.

مدیرعامل صرافی توسعه صادرات با تاکید براینکه بیشتر ابهامات مطرح شده بیشتر در مورد عملیات اجرایی این بازار بود، افزود: سوالات در زمینه چگونگی اجرای عملیات و نحوه اجرای کار که حداکثر روی هر ارزی تا سقف 100 هزار تا می توانند شرکت های صرافی خرید کنند و چنانچه به مدت 10 روز نتوانستند آن را به فروش برسانند باید برگردانند، اینکه بازارگردان کیست؟ و حق عضویت به چه شکل باید پرداخت شود؟ زیرا براساس اعلام بانک مرکزی این عضویت باید از طریق بانک ملی انجام شود که برخی شرکت ها به دلیل مشکل در مصوبات خود نمی توانند در حال حاضر این کار را انجام دهند و یا اینکه حضورهر بانک و صرافی باید به صورت شخصیت مستقل باشند ویا در کنار هم؟ و معامله بین صرافی ها باید به چه شکل باشد؟

وی در پاسخ به این سوال که بازار متشکل ارزی تا چه اندازه می تواند در ثبات قیمت ها تاثیرگذار باشد، یادآورشد: به این بستگی دارد که بازار با چه مکانیزمی عملیات خود را شروع کند؟ اگر به صورت تدریجی عمق پیدا کند می تواند در قالب یک ابزار شفاف در بازار ارز تاثیرگذار باشد اما اکنون در گام اول تنها بخش اسکناس مطرح شده است آن هم تنها بین صرافان و بانک ها که نمی تواند خیلی تاثیرگذار باشد. زیرا در این زمینه حواله نقش تعیین کننده ای دارد که در آینده در این بازار فعال می شود و یا بازارهای آتی و سکه که متناسب با شرایط در این بازار فعالیت خود را شروع می کنند.

بوالحسنی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با شروع به کار این بازار آیا به معنای واقعی بحث دلالی به حاشیه می رود؟ تصریح داشت: خیر زیرا تشکیل این بازار یک گام است شاید در حالت تکمیل شده و موفق آن بتواند بحث دلالی را کمرنگ کند اما وقتی محدودیت وجود دارد و هر کسی با هر موقعیتی می تواند خرید و فروش ارز بکند قطع به یقین برای حصول منظوری که به دنبال آن است و ممکن است که در این بازار فراهم نباشد، جهت دستیابی به آن به بازارهای بیرونی مراجعه می کند و همچنان فعال است. اما اینکه کیفیت آن به چه میزان باشد به عوامل مختلفی که در آن تاثیرگذار است ازجمله شکاف نرخی که در این بازار می تواند وجود داشته باشد و یا اینکه در این بازار با چه حجمی به این نیازها پاسخ داده شود؟ بستگی دارد.

 

 

کد خبر 28173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =