تحریم به هدف اصابت نکرد

المانیتور در گزارشی اعلام کرد تحریم های آمریکا علیه ایران ناکام مانده و ترامپ به رغم همه سیاست های تحریمی که در پیش گرفته عملا نتوانسته به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

المانیتور در گزارشی اعلام کرد تحریم های آمریکا علیه ایران ناکام مانده و ترامپ به رغم همه سیاست های تحریمی که در پیش گرفته عملا نتوانسته به اهداف خود در این زمینه دست یابد.

این گزارش در ادامه افزود آمریکا به نظر می رسد به تحریم ها بیش از حد اعتماد کرده است و تلاش می کند تا با تحریم نفت و سایر بخش ها اقتصاد را به زانو درآورد اما غافل از آن است که ایران یک کشور مبتنی بر اقتصاد جهان و در عین حال فارغ از آمریکا است.

ایران چهار دهه است که روابط خود را با آمریکا متوقف کرده و در عین حال روابط خوبی با چین، روسیه و بسیاری از کشورها دارد بنابراین می تواند به راحتی راه های مقابله با تحریم را پیدا کند.

المانیتور در ادامه می نویسد ایران چهار دهه در برابر تحریم های یک جانبه و چندجانبه دوام آورده پس باز هم می تواند روش هایی را برای مقابله با آن بیابد اما ترامپ حتما در این مسیر شکست خواهد خورد.

بنا بر این گزارش ایران در شرایط سخت گیری های اقتصادی آمریکا به هواپیمای بدون سرنشین این کشور حمله می کند و آن را بدون هیچ گونه هراسی از تحریم یا جنگ سرنگون می سازد و این در حالی است که این اقدام به قول سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا نوعی حمله غیرمنتظره به دارایی های آمریکا است.

این گزارش در ادامه می افزاید این تحریم ها حتی باعث می شوند بسیاری از مشکلات پنهان بمانند و مقصر همه موضوعات آمریکا خواهد بود. این گزارش در ادامه افزود دولت ایران به دنبال آن است که اگر قرار است پای میز مذاکره بنشیند با قدرت و با دست پر به این اقدام دست بزند و اکنون اعلام کرده اگر آمریکا خواهان مذاکره با ایران است باید به برجام برگردد.

ایالات متحده سال گذشته بعد از یک دوره مبارزه با مفاد برجام بالاخره از آن خارج شد و حتی تحریم های ثانویه را نیز در دستور کار خود قرار داد و باعث شد اروپایی ها که از مدافعان سرسخت برجام بودند نیز نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و همکاری های ایران و اروپا به یک صندوق مالی ویژه تقلیل یابد که آن هم فعال نشده است.

از طرفی دولت ترامپ طی ماه های اخیر به دنبال جنگ با ایران بوده و هرچند هر از گاهی تصمیمات متناقضی در این باره می گیرد اما به هر حال از ابزار تهدید به جنگ در این زمینه کمک می گیرد اما با تمام این احوال و به رغم تحریم صنعت نفت، فولاد، پتروشیمی، سیستم بانکی و ... هنوز اقتصاد ایران در حال فعالیت است.

البته مشکلات زیادی در این مسیر وجود دارد و رشد قیمت دلار، رشد قیمت مواد اولیه، کاهش رشد اقتصادی، بازگشت تورم و ... در برهه هایی ایجاد شد اما اکنون بازار ارز در تعادل به سر می برد، بسیاری از سیاست های غلط گذشته در اقتصاد اصلاح شده اند (مانند تخصیص ارز به واردات بی رویه)، آزادسازی اقتصادی تا حدی اتفاق افتاده و قیمت بسیاری از مواد اولیه بدون دخالت دولت صورت می گیرد.

در چنین شرایطی دولت باید به دنبال سیاست هایی برای عبور از اقتصاد مبتنی بر نفت و مواد اولیه به اقتصاد تولیدمحور مبتنی بر ارزش افزوده باشد تا از بند تحریم مواد اولیه فرار کند و از طرفی تولید داخلی تقویت شود.

کد خبر 28209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =