حدودا ۳ تا ۵ سال از بانکداری دیجیتال پیشرفته فاصله داریم

در حال حاضر فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته در زمینه بانکداری دیجیتال نداریم و با تلاش های بیشتر می توانیم در این رقابت موفق باشیم

سید بهاالدین هاشمی‌حسینی، کارشناس نام‌آشنای حوزه بانکداری ضمن گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" فاصله ایران با کشورهای توسعه یافته را در خصوص بانکداری دیجیتال، 3 تا 5 سال دانست. او می‌گوید: "اگر عزم و ارده‌ای جدی در میان باشد و سرمایه‌گذاری مناسب صورت بگیرد، ظرف 3 تا 5 سال می‌توانیم به بانکداری دیجیتال توسعه‌یافته برسیم. فاصله ما در حال حاضر نسبت به گذشته‌ در حوزه بانکداری دیجیتال، نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر شده است. ضمن تلاش‌هایی می‌توانیم به جایگاه کشورهای توسعه یافته برسیم."

هاشمی‌حسینی گفت: حدودا از سال‌ 80 به بعد عملا با مکانیزه شدن بانک‌ها و نصب تجهیزات مربوطه و محصولات بانکداری الکترونیک، به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کردیم. نمود این نوع بانکداری، بانکداری مجازی است، یعنی همان انجام عملیات بانکی که بدون حضور مشتری و با استفاده از نرم افزارهای تعیین شده صورت می‌گیرد. زیرساخت‌ها در این خصوص تا حد زیادی فراهم شده. مخابرات کشور نیز قدم‌های خوبی در جهت تامین زیرساخت‌ها برداشته است.

وی افزود: مهمترین بخش بانکداری دیجیتال مشتریان بانکی هستند که باید آموزش های لازم را ببینند. البته نباید از امنیت شبکه هم غافل ماند. در حال حاضر در این دو مورد، وضعیت نسبتا خوبی داریم. کارها و فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است اما هنوز بر اساس انتظارات فراگیر نشده اند. عملیات بانکداری دیجیتال در تمام کشور به معنای واقعی، سراسری نیست. هر چند که بخش اعظم زیرساخت‌ها فراهم است. اما تا نقطه تعیین شده و ایده‌ال هنوز فاصله داریم.

مدیرعامل اسبق بانک سرمایه ابراز داشت: در مجموع اکنون در آستانه بانکداری دیجیتال هستیم. در حال حاضر بیشترین مشکل بانکداری دیجیتال، در زمینه نرم‌افزار است. نرم‌افزاری که بتواند در سیستم بانکداری کشور اجرایی شود، فعلا در دسترس نیست. بانک‌ها باید نیازهای خود را تعریف و در عین حال نرم افزاری مورد نیاز را تهیه کنند، تا بتواند به سیستم وصل شده و عملیات‌های مورد نظر را به فرجام برسانند.

وی با مطرح کردن بحث امنیت و تهدیدات هکرها افزود: امنیتی که توسط هکرها در فضای سایبری تهدید می‌شود، باید افزایش یابد. از طرفی نسل گذشته ما تمایل به دیدن فیزیکی بانک دارد. آنها حین سپرده‌گذاری و انجام سایر فعالیت‌های بانکی، غالبا گرایش به حضور در ساختمان بانک دارند. به همین جهت استفاده این نسل از بانکداری دیجیتال چندان گسترده نیست. لذا باید تلاش شود تا هم امنیت فضای سایبری افزایش یابد و هم این نسل به سمت استفاده از مزایای بانکداری دیجیتال هدایت شوند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با اشاره به پولشویی در بانکداری دیجیتال ابراز داشت: در بانکداری دیجیتال افراد همدیگر را نمی‌بینند و اشخاص صرفا ضمن یک کد و یک امضای الکترونیک، دست به فعالیت می‌زنند. آنها از سیستم نرم افزاری بانک‌ها استفاده می‌کنند. در این حوزه نیز در مقایسه با فرهنگ تجاری اقتصادی کشور، شاهد فاصله هستیم که باید برای رفع این فاصله فرهنگی تلاش کنیم.

او در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها چه تاثیراتی بر روند رو به جلو بانکداری دیجیتال در ایران داشته است، تصریح کرد: بدون شک تحریم‌ها در روند رو به رشد بانکداری دیجیتال در ایران، تاثیراتی بر جای گذاشته است. اینگونه نیست که تحریم‌ها بدون تاثیر باشند. تجهیزات، آموزش، نرم افزار و برنامه نویسی از جمله مواردی هستند که با اعمال تحریم‌ها بر این روال تاثیر داشت. در خصوص سخت‌افزارها نیز کم و بیش مشکل داریم. سرورهای مورد نیاز یا دیتاهای هاوسینگ از جمله موارد مورد نیاز ما هستند که ضمن تحریم‌ دز دسترسی عادی خارج شدند. هر چند که تخصص بومی‌سازی را داریم. در حال حاضر با آزمایش و خطا کار را پیش می‌بریم. اگر تحریم ها نبودند مقداری زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.

این کارشناس بانکی افزود: اگر عزم و ارده‌ای جدی در میان باشد و سرمایه‌گذاری مناسب صورت بگیرد، ظرف 3 تا 5 سال می‌توانیم به بانکداری دیجیتال توسعه‌یافته برسیم. فاصله ما در حال حاضر نسبت به گذشته‌ در حوزه بانکداری دیجیتال، نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر شده است. ضمن تلاش‌هایی می‌توانیم به جایگاه کشورهای توسعه یافته برسیم.

وی در خصوص نسبت بین بانکداری دیجیتال و بانکداری موسوم به بانکداری اسلامی گفت: این دو رویکرد بانکداری، در مقابل یکدیگر قرار ندارند. بانکداری دیجیتال یک مفهوم است که مجموعه قوانینی را در بر می‌گیرد. این مجموعه قوانین می‌تواند بر اساس بانکداری اسلامی نوشته شود، درست همانطور که بر اساس بانکداری غیر اسلامی نگاشته شده است. عموم فعالیت‌های بانکداری دیجیتال را می‌توان بر هر اساسی تدوین کرد. حال بر اساس بانکداری اسلامی باشد، یا بر اساس تفکری دیگر. در مجموع، بانکداری اسلامی برای اجرایی شدن و کاربردی شدن، به بانکداری دیجیتال نیاز دارد.                   

کد خبر 28470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =