عامل گرانی ها، اقتصاد دولتی بود یا بازاریان؟

هم دخالت های دولتی و هم رفتار فعالان اقتصادی و بازاری هر دو در شرایط کنونی و بی ثباتی اقتصادی دخیل بوده اند

سید مسعود آریادوست: جمشید پژویان، اقتصاددان و رئیس سابق شورای رقابت، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" بی ثباتی های قیمتی در اقتصاد ایران را ناشی از رفتار دولت ها و همچنین فعالان اقتصادی و بازاریان دانسته و گفت: نه دولتیان و نه بازاریان، اقتصاد را آنگونه که باید ادراک نکرده‌اند. دخالت در امور بازار و قیمت‌گذاری، نباید توسط دولت، آنهم به صورت مستقیم صورت بگیرد. این شورای رقابت است که باید در این موضوع دست به تصمیم بزند. باید انحصاری قوی در این زمینه ایجاد شود تا واقعا احساس شود که دستور‌العمل‌ها در حیطه قیمت‌گذاری‌ها باید توسط این شورا رخ بدهد نه دولت؛ به عنوان مثال تعیین نرخ در مورد خودروسازی، مخابرات، برق، نیرو و ... کار شورای رقابت است.

وی ادامه داد: در سایر موارد در دهه های گذشته تاکنون این تعزیرات و دخالت‌های دولتی است که بازار را به هم ریخته است. به عنوان نمونه اگر از طرف تعزیرات، سراغ یک سوپر مارکت می‌روند و قیمت‌های فروش را بررسی می‌کنند، ضمن خرده‌گیری بر گرانی، باعث نوعی بی‌ثباتی قیمت می‌شوند. به نظر من عامل به هم ریختگی قیمت‌ها در بازار و عدم قیمت‌گذاری مناسب همین مداخلات قیمتی است.

رئیس سابق شورای رقابت با اشاره به ماهیت سازمان حمایت از مصرف‌کننده تصریح کرد: این سازمان یک نهاد عجیب و غریبی است. چنین سازمانی در دنیا وجود ندارد.

به گفته وی سازمان حمایت از مصرف‌کننده البته می‌تواند در موارد خاصی حاضر باشد، ولی حق تعیین قیمت را نباید داشته باشد. اگر مصرف‌کننده‌ای را فریب بدهند، حین شکایت مصرف کننده، این سازمان می‌تواند دخالت کند. ولی تعیین قیمت توسط این سازمان کار اشتباهی است.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: تعیین قیمت‌ها باید حین رقابت بین بخش خصوصی تعیین شود. در نتیجه‌ چنین مساله‌ای رقابت افزایش خواهد یافت. قسمتی از قیمت‌گذاری هم که در انحصار یک بخش خاص است، باید توسط شورای رقابت‌ تعیین شود. این شیوه‌ی صحیح قیمت‌گذاری است.

او در پاسخ به مخالفان تعیین قیمت توسط بخش خصوصی، ابراز داشت: بدون تردید چنین روندی باعث رقابت در بازار تولید خواهد شد. مخالفین چنین روندی در اقتصاد، افراد کم اطلاعی هستند که معنای بازار رقابتی و تعیین نرخ توسط بازار را نمی‌دانند.

وی در ادامه افزود: مشکلی که ما با آن مواجه هستیم این است که این افراد بر اساس توضیحات و تفسیراتی که برای خودشان دارند و بر اساس مبانی غیر علمی از اقتصاد دست به تصمیم‌گیری می‌زنند.

کد خبر 28526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =