چابهار دروازه یک بازار ۳ میلیارد نفری

چابهار از طریق پاکستان و افغانستان به چین و هند متصل می شود و با توجه به این که این بندر تحریم نیست ظرفیتی ۳ میلیارد نفری را با خود برای اقتصاد ایران به همراه می اورد

محمد شریف رخشانی‌اصیل، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" گفت: "چابهار یک گزینه مستثنی در تحریم است. از طریق چابهار می‌توان دست به صادارت و واردات کالا زد؛ هر چند که روال صادرات و واردات در این بندر جریان دارد؛ اما پتانسیل چابهار بیش از این‌ها است. باید توجه بیشتری صورت بگیرد. توجه بیشتر در دوران تحریم، سود بیشتری را برای کشور به ارمغان می‌آورد." 

رخشانی‌اصیل گفت: استان سیستان و بلوچستان مرز دریایی و زمینی دارد. از طرفی با دو کشور افغانستان و پاکستان همسایه است. همین همسایگی باعث شده که با چین و هند در ارتباط باشیم. این موضوع ما را با جمعیتی بالغ بر 3 میلیارد نفر مواجه می‌کند تا بتوانیم مراودات تجاری داشته باشیم. چنین وضعیتی، موقعیت صادراتی خوبی را برای کشور فراهم آورده است.

او ادامه داد: همین موقعیت مرزی در امر واردات نیز به کمک ما می‌آید. کالاهایی که از مرز میرجاوه وارد کشور می‌شوند در نهایت به عراق، ترکیه و روسیه نیز صادرات خواهند شد. باید گفت مرز سیستان و بلوچستان واسطه خوبی بین کشورهای اطراف جهت ترانزیت کالا شده است. کشورهای دیگر از این طریق می‌توانند کالاهای خود را صادر نمایند که این موضوع برای ما منافع اقتصادی می‌تواند بهمراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این استان شاهد بازارچه‌های مرزی از جمله میرجاوه، کوهک و ... هستیم که صادراتی چشمگیری را می‌توان از طریق این بازارچه‌ها انجام داد. البته موانعی هنوز در کار است که باید این موانع برداشته شود. این موانع عموما دولتی هستند. در حال حاضر پاکستان جهت واردات کالاهای ما، ارزی ندارد که به بازرگانان ایرانی پرداخت کند. برای افغانستان نیز همین مشکل را داشتیم که این مشکل در نهایت حل شد. درمورد عراق هم چنین است؛ یعنی در مقابل کالای صادراتی از ایران، کالا یا خدماتی دیگر را دریافت می‌کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زاهدان ابراز داشت: تحریم‌ها اکنون در راه صادرات ما مشکلاتی را ایجاد کرده است که با تدابیر انجام شده هنوز به کشورهایی مثل عراق و افغانستان، صادرات داریم. صادرات ما به پاکستان پتانسیل بیشتری دارد و کالای بیشتری را می‌توان نسبت به افغانستان و عراق به پاکستان صادر کرد. باید تدابیری اندیشیده شود تا مشکلات جاری حل شوند و جریان صادرات به این کشور را پررونق‌تر نمود؛ همان تدابیری که در مورد عراق و افغانتان اندیشیده شد، باید در خصوص پاکستان هم اجرایی گردد.

این فعال اقتصادی افزود: منطقه آزاد چابهار اکنون از تحریم مستثنی است. ازطرفی راه‌اندازی نهایی منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه هم در حال صورت گرفتن است. امیدواریم بعد از این رخداد، مشکلات اقتصادی این استان کنار رود تا با شدت بیشتری بتوانیم با تحریم‌ها مقابله کنیم. استان سیستان و بلوچستان می‌تواند تحریم‌های اعمالی را دور بزند. این استان به جهت موقعیت همسایگی که با کشورهای همجوار دارد، از ویژگی منحصربفردی در مواجهه با تحریم‌ها سود می‌برد. امید است که تلاش‌ها بیشتر شود تا به نتایج ملموس‌تری برسیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا استان سیستان و بلوچستان کالایی برای صادرات دارد یا خیر، گفت: اگر تولیدی در استان صورت بگیرد، مشخصا برای صادرات آن برنامه‌ریزی می‌شود. در حال حاضر کالاهای صادراتی از این استان، بیشتر کالاهای تولیدی سایر استان‌ها است. اگر به این استان مقداری بیشتر توجه شود، انشاالله موفقیت بیشتری کسب خواهد شد.

وی ادامه داد: چابهار یک گزینه مستثنی است. از طریق چابهار می‌توان دست به صادارت و واردات کالا زد. هر چند که روال صادرات و واردات در این بندر جریان دارد؛ اما پتانسیل چابهار بیش از این‌ها است. باید توجه بیشتری صورت بگیرد. توجه بیشتر در دوران تحریم، سود بیشتری را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

 

 

کد خبر 28537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =