ثبت روزانه ۴ شرکت دانش‌بنیان در سال ۹۸

عبدالرضا نوروزی گفت: تعداد درخواست‌های مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۸، ۷۰۰ مورد بوده که با تاسیس ۴۴۰ مورد آن موافقت شده است.

جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد و توسعه اقتصادی روز به روز بیشتر می‌شود. در کشور ما نیز ضمن چرخش دولت، شاهد تصمیمات خوبی در این عرصه هستیم. بنابه گفته عبدالرضا نوروزی، نائب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، تا پایان سال97 حدودا 3 هزار 930 شرکت فعال دانش بنیان داشته‌ایم. روند افزایشی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در سال 98 بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، روندی مثبت ارزیابی می‌شود. دولت در این خصوص مقداری چرخش داشته و مسیر را مقداری هموار کرده است. نوروزی که با "اگزیم نیوز" سخن می‌گفت تصریح کرد: تعداد درخواست‌های مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 98، 700 مورد بوده که با 440 مورد درخواست تاسیس شرکت دانش بنیان، موافقت شده است.  

نوروزی گفت: از مانیکه بحث شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور مطرح شد، نگاه‌های مختلفی در بخش دولتی و بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفت. بخش خصوصی همیشه انتظار دارد که دولت در بخش اجرایی، ورود پیدا نکند و یا ورود محدودی داشته باشد و بیشتر سیاست‌گذاری کند. ضمن این روال انتظارات اینگونه است که به شرکت‌های دانش بنیان اهمیت بیشتری بدهند. لذا در بخش معاونت فناوری ریاست جمهوری این بحث با پیشرفت‌هایی همراه شد.

او ادامه داد: بودجه‌ای که برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شد، بودجه قابل توجهی بود. رقم 4 هزار میلیارد تومان برای یک سال، رقم مناسبی ارزیابی می‌شود. اما در نهایت تصمیماتی که باید اتفاق می‌افتاد، نهایی نشد و بدینصورت رانت‌هایی برای برخی افراد و شرکت‌ها به وجود آمد. در حال حاضر غالب مشکلات اینچنینی (رانت‌خواری) در بخش خصولتی‌ها رخ می‌دهد. کمترین مشکل مربوط به بخش خصوصی بود. سیاستگذاری‌ها در نهایت به قدری پیچیده و سخت شدند که در بخش شرکت‌های دانش بنیان، عملا شرکت‌های کوچک نمی‌توانند بهره‌ای ببرند و شرکت‌های متوسط و بزرگ، ضمن تلاش برای اخذ مجوز و تسهیلات، با مشکلات بزرگی مواجه شدند. آنچنانکه گاها شاهد کنارگیری و صرف‌نظر این شرکت‌ها از دریافت تسهیلات بوده‌ایم.

نوروزی در خصوص سختی دریافت تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: پیچ و خم‌ها در حال حاضر برای شرکت‌های دانش‌بنیان آنقدر زیاد است که فرصت ندارند جهت اخذ وام و تسهیلات تلاشی انجام دهند. این روال اعتراضاتی را منجر شد؛ طوری که برخی از شرکت‌ها به جهت همین بروکراسی‌ها مجوز خود را تمدید نکردند. درصد شرکت‌هایی که مجوز خود را تمدید نکردند، قابل توجهی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مورد تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانِ فعال در کشور گفت: تا پایان سال97 حدودا 3 هزار 930 شرکت فعال دانش بنیان داشته‌ایم. روند افزایشی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در سال 98 بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، روندی مثبت ارزیابی می‌شود. دولت در این خصوص مقداری چرخش داشته و مسیر را مقداری هموار کرده است. بر همین اساس تعداد درخواست‌های مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 98، 700 مورد بوده که با 440 مورد درخواست تاسیس شرکت دانش بنیان، موافقت شده است.

او تصریح کرد: مبلغ تصویب شده تسهیلات نیز به 2300 میلیارد تومان افزایش یافته. بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بیان در استان‌ها در سال 97، شامل تهران با 2049 مورد، اصفهان با 380 مورد، خراسان رضوی با 216 و استان البرز با 158 شرکت می‌باشد. به طور میانگین و بر اساس درخواست‌های موجود و مصوبات صورت گرفته می‌توان گفت از ابتدای سال 98 تا به امروز، در هر روز کاری (بدون احتساب روزهای تعطیل)، حدودا 4 شرکت دانش‌بنیان به ثبت رسیده است. این روند  یک روند مناسب به نظر می‌رسد که امیدواریم این روال تا آخر امسال وضعیت بهتری به خود بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، در خصوص تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان ابراز داشت: در ایران عموم شرکت‌ها برای تامین بودجه مالی خود مشکل دارند. روند کنونی، روند فرسوده‌ کننده‌ای است. متوسط بهره تسهیلاتی که برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر می‌گیرند، حدودا 11 درصد است. شرکت‌هایی که دانش بنیان نیستند، بعد از درخواست تسهیلات، در صورت تایید، کل مبلغ درخواستی به آنها پرداخت می‌شود. در مورد شرکتهای دانش‌بنیان اوضاع به گونه ای دیگر است. بانک‌ها به جهت کنترل پول، به صورت مرحله به مرحله به این شرکت‌ها وام می‌دهند که این سیاست برای بخش خصوصی ، نوعی دست انداز محسوب می‌شود. دغدغه‌های مالی برای این شرکتها باید به حداقل برسد.

او ادامه داد: هر سیستمی که وارد دغدغه‌های مالی شد، طبیعتا با مشکل مواجه می‌گردد. این مساله انگیزه‌ها را از شرکت‌های دانش بنیان سلب خواهد کرد. باید به گونه‌ای عمل شود که جهت تامین مالی این شرکت‌ها مشکلی وجود نداشته باشد. همین فشارها منجر شده است که بسیاری از شرکت‌ها از مسیر اصلی خود خارج شوند. البته از ایده‌های خوب و کارهای بزرگی که در این مسیر به فرجام رسیده‌اند، نباید چشم‌پوشی کنیم. دولت باید بخش خصوصی را برای توسعه‌ی فکر و اندیشه، به شراکت دعوت کند. در حال حاضر مشارکت‌های بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی کم رونق است. پاشنه آشیل شرکت‌های دانش بنیان همین موضوع است.   

کد خبر 28587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =