رتبه‌بندی بانک‌ها ابزار مورد نیاز فعالان اقتصادی

تعریف شاخص های بانکی و رتبه بندی آنها شرایط را برای فعالان اقتصادی و صاحبان سپرده ها فراهم می کند تا ریسک فعالیت های خود را کاهش داده و بهره وری مالی خود را افزایش دهند

محمدرضا رنجبرفلاح مدیرعامل سابق بانک تجارت در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" با تاکید بر اهمیت رتبه‌بندی بانک‌ها به کیفیت ترازنامه‌های موجود جهت این امر مهم اشاره کرد.

به گفته این کارشناس اقتصادی اگر این بررسی‌ها استاندارد نباشند، مقایسه‌های صورت گرفته سخت خواهد بود و در نهایت اقلامی در ترازنامه به ثبت می‌رسد که ممکن است محقق نشوند.  

رنجبرفلاح گفت: موضوع رتبه‌بندی بانک‌ها در ایران موضوع بسیار مهمی برای تصمیم‌گیری واحدهای مختلف اقتصادی کشور محسوب می‌شود. همین رتبه‌بندی در واقع پیامی به سپرده‌گذاران می‌دهد که در کدامین بانک سپرده‌های خود را قرار دهند که احتمال ریسک آن کمتر است؛ در واقع بر اساس این رتبه‌بندی، افراد ریسک خود را می توانند مدیریت کنند.

او ادامه داد: بانک‌ها زمانی که می‌خواهند با بانک دیگری همکاری داشته باشند و به صورت بین بانکی با همدیگر تعامل کنند، در حقیقت رتبه بانک مقابل برایشان مهم تلقی می‌شود.

به گفته وی این رتبه‌بندی در واقع ظرفیت یک بانک را در پرداخت تسهیلات و پذیرش تعهدات نشان می‌دهد. وقتی بانک‌ها چک‌های بین بانکی همدیگر را می‌پذیرند و یا ال سی و ضمانت نامه‌های همدیگر را قبول می‌کنند، رتبه اعتباری بسیار مفید خواهد بود تا تصمیم صحیحی اتخاذ نموده و مدیریت ریسک را به نحوی بهینه به انجام برسانند.

او ابراز داشت: اعتبار سنجی در خصوص بانک‌ها باید بر اساس شاخص‌های مهمی صورت بگیرد که این شاخص‌ها به وضعیت ترازنامه بانک‌ها و همچنین صورت‌های مالی آنها باز می‌گردد. در حقیقت بررسی اجزاء ترازنامه بانک، سرمایه بانکی و همچنین وضعیت دارآیی‌ها و مطالبات، معوقات و دارایی‌های مشکوک‌الوصول و ... از جمله آیتم‌های بررسی وضعیت بانک محسوب می‌شوند.

به گفته وی میزان سپرده‌های جذب شده و قیمت تمام شده سپرده‌ها، سود عملیاتی و غیر عملیاتی و عموم این موارد از مباحثی هستند که بر اساس آنها می‌توان رتبه بانکی را در کشور مشخص کرد.

او تصریح کرد: برای استفاده از این شاخص‌ها لازم است فرمت ترازنامه و اقلامی که در ترازنامه ثبت می‌شود، فرمتی واحد و استاندارد و متناسب با استانداردهای بین المللی باشد تا بتوان این مواضع را مقایسه نمود.

به عنوان مثال این موضوع بسیار مهم تلقی خواهد شد که درآمدهای تعهدی که در صورت‌های مالی بانکی قید می‌شود، از چه جنسی هستند. آیا این درآمدها قابل وصول هستند یا خیر؟ در سالهای گذشته بسیاری از بانک‌ها اقدام به احیای پرونده‌های تسهیلاتی خود نمودند و سودهای ناشی از درآمدهای تعهدی خود را شناسایی کردند. اما امروز قانون تغییر یافته و بسیاری از این موارد در حال عودت دادن هستند.

او اذعان داشت: اگر این بررسی‌ها استاندارد نباشند، این مقایسه‌ها سخت خواهد بود و اقلامی در ترازنامه ثبت خواهد شد که ممکن است محقق نشوند. بنابراین مجموعه ارقامی که در ترازنامه‌ها می‌آید باید از ویژگی‌های یکسانی برخوردار باشند که بتوان آنها را بررسی کرد.  

مدیرعامل سابق بانک تجارت گفت: علاوه بر شاخص‌های ترازنامه و صورت‌های مالی، یکی از شاخص‌های دیگری که بانک‌ها می‌توانند بر اساس آن رتبه‌بندی شوند، کیفیت خدمان و تنوع در آنها است. در واقع سرعت عمل در فرایندهای اعتباری، رضایت مشتریان، استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات بانکی و همچنین تعدد خدمات نوین از جمله شاخص‌های دیگری است که بانک‌ها را می‌توان با آن رتبه‌بندی کرد. وی افزود: به این محموعه می‌توان کیفیت و ساختار نیروی انسانی را هم اضافه کرد. تحصیلات، تخصص و تجربه کارکنان و شاخص‌هایی از این قبیل، از جمله ملاک‌هایی هستند که در حقیقت میزان رضایت‌مندی و کیفیت خدمات بانک‌ها را به مشتریان نشان می‌دهد که این موضوع به نوبه خود، معیار مناسب دیگری برای رتبه‌بندی بانک‌ها محسوب خواهد شد.

 

کد خبر 30746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =